Course objectives:
|
To introduce the English-speaking world as a community of language and cultural variation with the empahsis on historical, political, cultural and economic ties within the English-speaking world as well as the contribution of English-speaking countries to the world community.
|
Requirements on student
|
Active class participation recommended. Seminar paper or oral presentation. Completion of written tests.
|
Content
|
1. týden: Média v anglofonním světě 2. týden: Novodobé dějiny Británie: 50. a 60. léta 3. týden: Novodobé dějiny Británie: 70. a 80. léta 4. týden: Současná britská společnost 5. týden: Multikulturalismus v Británii 6. týden: Britský vzdělávací systém a sociální mobilita 7. týden: Britské společenství národů a jeho kořeny 8. týden: Přehled dějin USA: počátky americké státnosti 9. týden: Přehled dějin USA: vybraná témata z historie 20. století 10. týden: Vybrané problémy současné americké společnosti I 11. týden: Vybrané problémy současné americké společnosti I 12. týden: Rekapitulace
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Extending:
Wasson, Elis. A History of Modern Britain: 1714 to the Present. London: Wiley-Blackwell, 2009.
-
Extending:
Lakoff, George. Moral Politics. How Liberals and Conservatives Think. Chicago: Chicago University Press, 2016.
-
Extending:
Savage, Mike. Social Class in the 21st Century. London: Pelican, 2015.
-
Extending:
SAMPSON, A. Who Runs This Place? An Anatomy of Britain in the 21st Century. London : John Murray, 2004.
-
Recommended:
Zinn, Howard. A people's history of the United States : 1492 to present. New York : Harper Perennial Modern Classics, 2005. ISBN 978-0-06-083865-2.
-
Recommended:
ABERCROMBIE, N., W., A. Contemporary British Society. Cambridge: Polity, 2002.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Contact hours
|
26
|
Preparation for comprehensive test (10-40)
|
40
|
Preparation for formative assessments (2-20)
|
20
|
Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
|
15
|
Total
|
101
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
No prerequisite subjects. |
disponovat znalostí hlavních politických, vzdělávacích a kulturních institucí Británie a USA |
orientovat se v současném politickém, sociálním a kulturním dění v Británii a USA |
znát významné britské a americké osobnosti z oblasti politiky, publicistiky a kultury |
orientovat se v hlavních událostech a procesech moderních britských a amerických dějin |
disponovat znalostí anglického jazyka na stupni B2 podle SERR |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
rozumět odborným textům z oblasti britských a amerických reálií a reprodukovat jejich obsah |
rozumět filmovému materiálu k tematice britských a amerických reáliích a reprodukovat jeho obsah |
vysvětlit své názorové stanovisko týkající se aktuálního dění v Británii a USA |
vyhledávat a kriticky hodnotit informace v britských a amerických médiích |
disponovat odbornými dovednostmi na stupni B2 podle SERR |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Students
gain a complex view of the history, society and culture of the English-speaking world
analyze the role of English-speaking countries in the process of globalization
analzye the role of the varieties of English in the context of the English-speaking world
work with historical sources as well as contemporary media |
disponovat prohloubenou znalostí nejzávažnějších společenskopolitických témat v kontextu Británie a USA |
podrobně charakterizovat rozvrstvení britské a americké společnosti a ekonomický, sociální a kulturní kapitál jednotlivých vrstev |
bezpečně se orientovat v britské a americké mediální scéně |
chápat, jaké historické procesy přispěly k současné situaci v Británii a USA |
disponovat znalostí anglického jazyka na stupni B2+ podle SERR |
Skills - skills resulting from the course: |
analyzovat společenské dění v Británii a Spojených států na základě teoretických konceptů z oblasti kulturních studií |
orientovat se v odborné literatuře na téma britských a amerických reálií a prezentovat její obsah |
vysvětlit a obhájit své názorové stanovisko týkající se nejdůležitějších společensko-kulturních problémů v Británii a USA |
kriticky pracovat s obsahem britských a amerických médií s využitím rámcové analýzy |
disponovat odbornými dovednostmi na stupni B2+ podle SERR |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Combined exam |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture |
Practicum |
Multimedia supported teaching |
|