|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / KBI1N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
KBI1N
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Klinická biochemie I.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
25 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/KBI1N
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět klinická biochemie navazuje na předměty Biochemie a Instrumentální technika. Popisuje využití znalostí změn chemického složení organismu a chemických pochodů v organismu ke stanovení diagnózy, prognózy a sledování průběhu onemocnění.
|
Požadavky na studenta
|
Vstupní požadavky na studenta - úspěšná zkouška z biochemie. Aktivní účast ve výuce, zápočtový test.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Klinická biochemie a její postavení mezi laboratorními obory. Organizace služeb klinické biochemie v ČR.
2. - 3. Preanalytické vlivy na výsledky laboratorního vyšetření.
4. - 6. Analytické vlastnosti laboratorní metody. Přesnost, pravdivost, analytická senzitivita a specifičnost. Kontrola kvality laboratorního vyšetření. Vlastnosti laboratorní metody z hlediska klinického. Diagnostická senzitivita (citlivost) a specifičnost, vztah mezi diagnostickou senzitivitou a specifičností, některé další ukazatele klinického hodnocení laboratorního testu. Referenční hodnoty laboratorních vyšetření. Definice, základní pojmy, způsoby určení referenčního rozmezí, způsob srovnání naměřené hodnoty s referenčními hodnotami.
7. - 9. Vnitřní prostředí. Metabolismus vody, sodíku, draslíku a chloridů. Osmolalita. Metabolismus vápníku, hořčíku a fosforu. Acidobazická rovnováha a její poruchy, krevní plyny.
10. - 11. Základní funkce ledvin a jejich poruchy, glomerulární filtrace, tubulární funkce. Nebílkovinné dusíkaté látky - močovina, kreatinin, kyselina močová, amoniak, aminokyseliny. Náhrada funkce ledvin a úloha laboratoře při ní.
12. Bílkoviny krevní plazmy. Význam plazmatických bílkovin, jednotlivé bílkoviny krevní plazmy. Imunochemické metody: základní pojmy, reakce v gelech, imunoturbidimetrie a -nefelometrie, metody užívající značku.
13. Kardiovaskulární aparát. Rizikové faktory rozvoje aterosklerózy. Laboratorní diagnostika infarktu myokardu a selhání srdce.
Cvičení:
1. - 2. Základní výpočty v klinické laboratoři. Koncentrace roztoků, pH, pufry.
3. - 4. Kvalitativní i kvantitativní vyšetření moči.
5. - 6. Poruchy metabolismu glukózy, diabetes mellitus.
7. - 8. Minerály a osmolalita v séru a v moči, stopové prvky.
9. - 10. Bílkoviny v séru.
11. - 12. Lipidy a lipoproteiny v séru, poruchy metabolismu lipidů, ateroskleróza a její komplikace.
13. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=29
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=26
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=32
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=21
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=19
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=10
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=20
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=28
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. MUDr. Jaroslav Racek, DrSc. (100%),
-
Přednášející:
MUDr. Pavel Brož, Ph.D. (100%),
MUDr. Roman Cibulka, Ph.D., MBA (100%),
Prof. MUDr. Jaroslav Racek, DrSc. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Kateřina Bršlicová (100%),
Mgr. Simona Kukrálová (100%),
RNDr. Pavel Prokop, DiS. (100%),
Mgr. Hana Vimmerová (100%),
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Racek, J. et al. Klinická biochemie. Praha, Galén, Karolinum, 2006.
-
Doporučená:
Dastych, M., Hrdinek, P. a kol. Klinická biochemie, bakalářský obor Zdravotní laborant. Masarykova Univerzita, Lékařská fakulta, Brno, 2008.
-
Doporučená:
Štern, P. a kol. Obecná a klinická biochemie pro bakalářské obory studia - CD ROM. Karolinum, Praha, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
91
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvent dovede využít svých znalostí při hodnocení výsledků laboratorních vyšetření i při vlastním provedení laboratorních vyšetření |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
|
|
|
|