|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / MIEHG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
MIEHG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mikrobiologie, epidemiologie a hygiena
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
95 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTB/MIEHG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vysvětlit základní poznatky z morfologie mikroorganismů a jejich patogenních účinků na člověka. Poskytuje poznatky epidemiologie infekčních onemocnění podle cesty přenosu a způsobu nákazy. Zaměřuje se také na problematiku všeobecné a komunální hygieny včetně specifických rizik, které mohou negativně působit na člověka.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách.
Zápočtový test s 75% úspěšností.
|
Obsah
|
1. Vysvětlení pojmů mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena. 2. Význam těchto disciplín pro diagnostiku a prevenci. 3. Nutnost spolupráce s obory klinické medicíny. 4. Životní prostředí, ekologie. 5. Lékařská mikrobiologie. 6. Definice oboru. Základní poznatky z morfologie, jejich chemické složení, fyziologie. 7. Rozmnožování v laboratorních podmínkách / kultivační půdy, tkáňové kultury, kuřecí zárodky, pokusná zvířata). 8. Mikrobiální osídlení zdravého člověka. 9. Patogenita mikrobů. 10. Účinek antibiotik a chemoterapeutik, rezistence mikroorganismů. 11. Imunologie. 12. Pojem infekce a imunity. Stručná charakteristika náplně oboru lékařská imunologie. 13. Pojem imunita a vnímavost. Podstata imunitních mechanismů. 14. Imunita nespecifická a specifická. 15. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
BEDNÁŘ, Marek et al. Lékařská mikrobiologie: Bakteriologie, virologie, parazitologie.. 1. vyd. Praha: Marvil, 1996.
-
Doporučená:
Schindler, Jiří. Mikrobiologie : pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3170-4.
-
Doporučená:
Jirková, Renata. Mikrobiologie, imunologie a epidemiologie : interní skripta pro Vysokou školu v Plzni, o.p.s.. Plzeň : [Vysoká škola v Plzni], 2005.
-
Doporučená:
GÖPFERTOVÁ, Dana et al. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena: pro střední a vyšší odborné zdravotnické školy.. 3., dopl. vyd. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-223-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
15
|
Celkem
|
25
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní metabolické procesy a jejich význam |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat způsoby ochrany proti bakteriálním onemocněním a metody jejich léčby |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
nejsou předpokládány |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše jednotlivé druhy mikroorganismů |
vyjmenuje základní složky imunitního systému |
objasní faktory patogenity |
vysvětlí funkci základních složek imunitního systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikuje zásady prevence nákaz ve zdravotnickém zařízení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|