|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / ODP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
ODP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Odborná praxe 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
280
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
50 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KAZ/OSP a KAZ/URME1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/ODP2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem odborné praxe je prohloubení praktických dovedností a získání potřebných návyků v oblasti základní ošetřovatelské péče o dospělého a dětského pacienta na pracovištích standardní lůžkové péče interního a chirurgického typu včetně pediatrie a gynekologicko-porodnického oddělení, oddělení následné péče, psychiatrie a pracovišť dalších klinických oborů uskutečňované pod odborným dohledem odborníka z praxe - mentora - všeobecné sestry se specializací v interních či chirurgických oborech.
|
Požadavky na studenta
|
100% docházka na odborné praxi
hodnocení mentorem
hodnocení deníku odborné praxe
|
Obsah
|
Obsahová náplň odborné praxe
- Hygienická péče pacienta a úprava lůžka.
- Polohování pacienta.
- Sledování fyziologických funkcí.
- Skórovací systémy.
- Převazy, obvazová technika a asistence při malých chirurgických výkonech.
- Odběr biologického materiálu.
- Podávání léků.
- Kanylace PŽK.
- Infuzní terapie.
- Transfuze.
- Výživa pacientů.
- Vyprazdňování.
- Vedení ošetřovatelské dokumentace.
- Péče o dýchací cesty a oxygenoterapie.
- Péče o umírajícího, péče o zemřelého a péče o pozůstalé.
- Sterilizace a dezinfekce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-247-2747-9.
-
Základní:
VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře II.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2099-4.
-
Základní:
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
Základní:
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II : speciální část. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
Základní:
Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Otradovcová, Iva; Kubátová, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III : speciální část. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
Základní:
TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. přeprac.. Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
Základní:
TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd.. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
Základní:
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRÁBELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0717-9.
-
Doporučená:
Nejedlá, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4449-0.
-
Doporučená:
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života.. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
Doporučená:
WORKMAN, B. A., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester.. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
-
Doporučená:
Plevová, Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
-
Doporučená:
JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii pro bakalářské a magisterské studium.. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
Doporučená:
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha:Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
280
|
Celkem
|
280
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou definovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět jednotlivé druhy ošetřovatelských postupů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
nejsou definovány |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádí hygienickou péči o pacienta a lůžko |
provádí úpravu lůžka bez pacienta a s pacientem |
realizuje ranní toaletu pacienta na lůžku, celkovou koupel pacienta na lůžku, mytí vlasů, hygienickou péči o znečištěného pacienta |
hodnotí rizika vzniku dekubitů a stupeň dekubitu |
polohuje pacienta |
ovládá základní vyšetřovací a léčebné polohy |
používá skórovací systémy ( riziko vzniku dekubitů, soběstačnost pacienta, riziko pádu, nutriční screening) |
používá lékařskou a ošetřovatelskou dokumentaci |
provádí monitoraci TK, TT, pulzu, dechu, SpO2 a EKG |
používá základní obvazové techniky |
asistuje při převazu a péči o ránu, připravuje pomůcky a asistuje při punkci |
odebírá žilní a kapilární krev |
odebírá moč u pacienta bez PMK i s PMK |
odebírá sputum u pacienta s nezajištěnými dýchacími cestami |
odebírá stolici |
realizuje perorální aplikaci léků |
připravuje a aplikuje léčivé přípravky s.c., i.m., i.v. |
připravuje a aplikuje inzulin |
provádí kanylaci periferní žíly a podává léky do PŽK |
připravuje a aplikuje infuzní roztoky |
ovládá administrativní zajištění a přípravu podání transfuzní jednotky |
krmí pacienta |
provádí katetrizaci močového měchýře u ženy a asistuje při katetrizaci močového měchýře u muže |
dodává kyslíkovou terapii pomocí O2 polomasky a O2 brýlí |
provádí odsávání horních dýchacích cest |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|