|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAZ / SRJL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAZ
/
SRJL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Systém řízení jakosti v laboratoři a SLP
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Systém řízení jakosti v laboratoři a správná laboratorní praxe
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět studenty seznamuje s principy Správné laboratorní praxe (SLP) jako nutného požadavku pro práci v analytické laboratoři.
|
Požadavky na studenta
|
zápočtový test
ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Správná laboratorní praxe, definice, pojmy, vznik, historie. Vyhláška č. 163/2012 Sb., o zásadách správné laboratorní praxe a pokyn Ministerstva životního prostředí ČR - Národní program monitorování shody se zásadami SLP.
2. ČSN ISO EN 15 189 a ČSN ISO EN 17025.
3. Zákon č. 296/2008 Sb. a vyhláška č. 404/2008 Sb.
4. Systémy jakosti a jejich zavádění ve zdravotnictví. Certifikace a akreditace laboratorních metod.
5. Preanalytická fáze vzorku. Preanalytická příručka a databáze vyšetření.
6. Laboratorní příručka a provozní řád laboratoře. Hygienický řád, BOZP a PO.
7. Metrologie.
8. Standardní operační postupy (SOP). Technické a zkrácené SOP (T-SOP a ZSOP).
9. Interní kontrola kvality. Systémy externí kontroly kvality. Validace, verifikace, návaznost a srovnatelnost měření.
10. Kontrola kvality práce a výsledků v laboratoři. Správa dokumentace, archivace a ochrana dat.
11. Neshodná práce a nápravná opatření. Cíle kvality, nové metody a jejich evaluace.
12. Audit a jeho přínos v systému řízení jakosti.
13. Odpadové hospodářství, zákon o odpadech.
Semináře
1. Certifikace laboratorních metod.
2. Kontrola kvality práce.
3. Řízení jakosti v laboratoři.
4. Tvorba a správa dokumentů správné laboratorní praxe.
5. Plánování nových metod a řízení práce v laboratoři.
6. Základní podmínky zajištění jakosti v laboratoři, minimální personální a technické vybavení.
7. Metody řízení kvality a rizik (Ishikawa diagram, six sigma, FMEA, FTA), určení možných rizik v laboratoři, jejich prevence a řešení.
8. Zajištění metrologické jakosti v laboratoři a s tím spojená dokumentace, prevence chyb měření, podmínky měření, ISO 15189.
9. Podklady pro akreditaci laboratoře, nutná potřebná dokumentace, příručka jakosti v laboratoři.
10. Řízení procesů v laboratoři.
11. Příprava dokumentu SOPV, SOPT
12. Audit na pracovišti dle ISO 15189.
13. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ČSN EN ISO 15189 ED. 2 (855101) - Zdravotnické laboratoře - Požadavky na kvalitu a způsobilost..
-
Základní:
ČSN EN ISO/IEC 17025 (015253) - Všeobecné požadavky na kompetenci zkušebních a kalibračních laboratoří..
-
Základní:
Vyhláška č. 163/2012 Sb., o zásadách správné laboratorní praxe..
-
Základní:
Vyhláška č. 404/2008 Sb, o způsobu zhotovení některých druhů hotově baleného zboží, jehož množství se vyjadřuje v jednotkách hmotnosti nebo objemu..
-
Základní:
Zákon č. 296/2008 Sb., o lidských tkáních a buňkách..
-
Doporučená:
PEŠEK, Jaromír. Tvorba systému jakosti ve zdravotnictví a lékárenství s využitím norem ISO.. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0551-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
specifické znalostní předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
specifické dovednostní předpoklady nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí pojem správná laboratorní praxe (SLP), důvod jejího zavedení, účel a principy |
definuje požadavky související s procesem akreditace laboratoře/certifikace laboratorní metody |
vyjmenuje druhy a oblasti auditů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyjadřuje se v termínech spojených s procesem řízení kvality |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|