|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MVČ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MVČ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodika výtvarných činností
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
39 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s metodikou současného pojetí výtvarné výchovy. Objasnit problematiku didaktické rekonstrukce uměleckých obsahů a specifik edukačního procesu v prostředí školním i mimoškolním. Představit současné možnosti zprostředkování umění nejen ve škole, ale také v galeriích, muzeích, či využít potenciál výtvarné výchovy pro práci v domovech seniorů či na dětském oddělení nemocnic.
Rozvíjet porozumění základním oborově-didaktickým kategoriím a pojmům: vzdělávacímu obsahu, vzdělávacím cílům, prostředkům, metodám, technikám apod., a to v souladu s rámcovými vzdělávacími programy ČR. Prokázat kompetence v oblasti přípravy edukačních výtvarných činností či úloh pro různé cílové skupiny a specifické prostředí. Rozvíjet schopnosti reflexe edukačního procesu s cílem zvyšování kvality vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast studentů ve výuce. Příprava a rozpracování expresivních aktivit a strukturovaného edukačního programu pro konkrétní sociální skupinu v určitém školním či mimoškolním prostředí. Prezentace programu ve výuce, diskuze, reflexe. V rámci kolokviální zkoušky představení zlepšujícího návrhu daného programu a konkrétních výtvarných edukačních činností.
|
Obsah
|
1. Výtvarné umění, umělecké dílo a možnosti jeho zprostředkování
2. Metodika výtvarných činností a jejich struktura
3. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů v ČR
4. Mezioborová východiska výtvarných činností
5. Didaktická rekonstrukce uměleckých obsahů
6. Potenciál soudobé výtvarné výchovy v oblasti školní, mimoškolní praxe i sociální práce či terapie
7. Specifika galerijních a muzejních edukací
8. Exprese, umělecká edukace a interkulturní vzdělávání, mezigenerační porozumění, edukace seniorů
9. Výtvarná výchova v různých sociálních zařízeních - nemocnicích, nápravném zařízení, ve veřejném prostoru, v divadle
10. Výtvarná výchova a pedagogika volného času a zdravého životního stylu
11. Příprava, realizace, ověření, reflexe a zlepšující alterace edukačního programu
12. Návrh a analýza edukačních výtvarných programů
13. Reflexe, autoevaluace a zvyšování kvality vzdělávání
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sochor, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství.. Brno: MU, 2015.
-
Základní:
BRÜCKNEROVÁ, Karla. Jak zkoumat výtvarnou výchovu. In Škola doktorských studií Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018.
-
Základní:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007.
-
Základní:
Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
-
Základní:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I.. Praha: PedF UK, 1994.
-
Základní:
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
Rozšiřující:
Gardner, Howard. Art Education and Human Development. Los Angeles, 1990.
-
Rozšiřující:
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Rozšiřující:
Atkinson, Dennis; Dash, Paul. Social and Critical Practices in Art Education. London, 2005.
-
Doporučená:
Lucie-Smith, Edward. Art today. Současné světové umění. Praha: Slovart, 1996.
-
Doporučená:
Chalupecký, Jindřich. Nové umění v Čechách. Jinočany: Nakladatelství a vydavatelství H+H, 1994.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění I.. Praha: PedF UK, 2001.
-
Doporučená:
Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století ve středoškolském rozsahu; |
používat odbornou terminologii z oboru výtvarné umění ve středoškolském rozsahu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivizovat účastníky edukací v duchu pedagogického konstruktivismu; |
rozvíjet komunikační dovednosti účastníků edukací; |
interpretovat a zprostředkovávat obsah uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zprostředkovat umělecké obsahy vybraného díla různým cílovým skupinám; |
interpretovat umělecké dílo v kulturních a společenských kontextech; |
využívat odborné oborové termíny a základní oborové kategorie. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout strukturovaný edukační program; |
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky; |
reflektovat a hodnotit výtvarnou edukační aktivitu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|