|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / NOS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
NOS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Návrh osvětlovacích soustav
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
5 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základy světelné techniky, s metodami výpočtů ve světelné technice a s charakteristickými vlastnostmi světelných zdrojů a svítidel používaných v praxi. Hlavním cílem je získat znalosti o postupu návrhů osvětlovacích soustav exteriérů a interiérů včetně jejich ekonomické a energetické analýzy a zhodnocení realizovaných osvětlovací soustav měřením.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Aktivní účast na cvičeních (max. 2 omluvené absence), včasné odevzdání správně vypracovaných protokolů z měření a semestrální práce (návrh osvětlovací soustavy).
Zkouška:
Zvládnutí dané problematiky v rozsahu definovaném přednášejícím (absolvování písemného testu min. na 75 % - teorie z probrané látky a výpočet příkladu; v případě potřeby ústní dozkoušení).
|
Obsah
|
1. Světelně technické veličiny, přehled osvětlovacích soustav a světelné vlastnosti látek
2. Charakteristika a princip používaných světelných zdrojů v praxi
3. Charakteristika svítidel a jejich vliv na rozložení světelného toku
4. Světelné pole a definice integrálních charakteristik světelného pole
5. Metody výpočtů ve světelné technice - Bodová metoda
6. Metody výpočtů ve světelné technice - Toková metoda
7. Osvětlovací soustavy v interiérech a jejich návrhy - školy, kanceláře, restaurace a obchody
8. Osvětlovací soustavy v interiérech a jejich návrhy - sportovní a průmyslové haly
9. Venkovní osvětlovací soustavy a jejich návrhy - silniční komunikace a parkoviště
10. Venkovní osvětlovací soustavy a jejich návrhy - pěší zóny, historická centra měst, hřiště, sjezdovky
11. Energetická a ekonomická analýza návrhu umělé osvětlovací soustavy
12. Osvětlení divadelní scény a architektonické osvětlení historických budov
13. Regulace vnitřních a venkovních osvětlovacích soustav - zapojení do konceptu Smart City, Smart Village a Smart Home
Výuka bude dle možností doplněna odbornými exkurzemi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Cuttle, Christopher. Lighting by Design, Second Edition 2nd Edition. 2008. ISBN 978-0750687683.
-
Základní:
Bean, Robert. Lighting: Interior and Exterior 2nd Edition. Routledge, 2014. ISBN 978-0415644570.
-
Základní:
Světelná technika
(Sokanský, Karel a kol.)
-
Základní:
Habel, Jiří. Světlo a osvětlování. Praha : FCC Public, 2013. ISBN 978-80-86534-21-3.
-
Rozšiřující:
Linda, Josef. Elektrické světlo 1.. Plzeň (ZČU), 1993. ISBN 80-7082-094-2.
-
Rozšiřující:
Linda, Josef. Elektrické světlo 2.. Plzeň : ZČU, 1994. ISBN 80-7082-167-1.
-
Rozšiřující:
Linda, Josef. Elektrické světlo 3.. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-223-6.
-
Rozšiřující:
Normy ČSN EN kategorie: 36 - ELEKTROTECHNIKA 3604 - Vnitřní a venkovní osvětlení.
-
Rozšiřující:
Institution of Lighting Engineers. Outdoor Lighting Guide. Routledge, 2013. ISBN 978-0415370073.
-
Doporučená:
Světlo - časopis pro světlo a osvětlování
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
38
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
108
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit a používat základní elektroenergetické pojmy |
definovat základní fyzikální zákony z optiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat středoškolskou i vysokoškolskou matematiku a fyziku na řešenou problematiku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy ze světelné techniky a fotometrie |
popsat princip a vlastnosti světelných zdrojů a svítidel používaných v praxi |
vysvětlit integrální charakteristiky světelného pole |
popsat princip návrhu osvětlovacích soustav |
definovat možnosti regulace osvětlovacích soustav v konceptu Smart City a Smart Home |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat bodovou a tokovou metodu na jednoduché světelně technické výpočty |
změřit a posoudit stávající stav osvětlovací soustavy |
posoudit správnost výsledků měření a porovnat je s výsledky ze simulací vytvořeného modelu |
navrhnout osvětlovací soustavu pomocí softwaru |
zhodnotit energetickou a ekonomickou náročnost umělé osvětlovací soustavy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|