|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / TTS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
TTS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teplárenství a tep. sítě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s teoretickými i praktickými informacemi o soustavách centralizovaného zásobování teplem od zdroje tepla, přes tepelné sítě a spotřebitelskou předávací stanici až po spotřebitelské soustavy a jednotlivé spotřebiče. Seznámit studenty s netradičními způsoby zásobování teplem. Zvláštní pozornost je zaměřena na problematiku chladu a tepla a velká část se věnuje absobčnímu chlazení.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná účast na exkurzi v teplárně.
Prezentace v Power Pointu na dané téma.
Zvládnout rozsah látky daný osnovou přednášek a cvičení.
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
1. Termofyzikální vlastnosti vody a vodní páry
2. Základní rozdělení tepláren a charakteristika spotřeb jednotlivých druhů energií
3. Volba základních parametrů a hlavního energetického zařízení tepláren, palivová základna tepláren
4. Příklady o současnén stavu a provedení moderních tepláren
5. Převod vybraných kondenzačních elektráren na teplárenský provoz
6. Zásobování nízkopotenciálním teplem na bázi JE resp. JT
7. Ostatní způsoby zásobování teplem
8. Funkce tepláren v ES
9. Výměníkové stanice a tepelné sítě
10. Tepelná čerpadla
11. Dělení nákladů na teplo a el. energii při jejich společné výrobě v teplárnách
12. Ekonomická efektivnost v teplárenství, problematika chladu a tepla, absobční chlazení
13. Novinky a zkušenosti v oblasti teplárenství a sítí CZT v ČR
Obsah cvičení:
1. - 5. Příklady na výpočet : Clausius - Rankinova oběhu a účinnosti. Výpočet protitlakového turbosoustrojí. Výpočet odběrového turbosoustrojí s potlačenou kondenzací
6. Obecný výpočet poměrných potřeb tepelné energie u kondenzačních turbín bez
regenerace a s regenerativním ohřevem vlastního kondenzátu
7. Výpočet energetické kombinované výrobny - teplárny s šesti turbogenerátory
á 55 MW
8. Orientační výpočty podílů výroby elektřiny v protitlakém a odběrovém
teplárenském cyklu
9. Příklady na výpočet průměrů potrubí a výstupního tlaku kompresorů
10. - 12. Příklady na výpočet výměníků
13. Test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Dvorský, Emil; Hejtmánková, Pavla. Elektrárny : zvyšování účinnosti přeměn energie v tepelných elektrárnách : příklady. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1999. ISBN 80-7082-523-5.
-
Doporučená:
Ibler, Zbyněk. Energetika v příkladech : technický průvodce energetika. 2. díl. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2003. ISBN 80-7300-097-0.
-
Doporučená:
Z. Ibler. Hospodárnost provozu tepláren,. PGS Pardubice.
-
Doporučená:
I-S diagram a tabulky termofyz. vlastností vody a vodní páry.
-
Doporučená:
Martínek Zbyněk. Přednášky z TTS 2009. 2009.
-
Doporučená:
Tůma, Jiří,; Martínek, Zbyněk,; Tesařová, Miloslava,; Chemišinec, Igor. Security, quality and reliability of electrical energy. Praha : Conte, 2007. ISBN 978-80-239-9056-0.
-
Doporučená:
V. Černý. Spalovací zařízení a výměníky tepla. ČVUT, 1986.
-
Doporučená:
Tůma J. , Rusek S., Martínek Z., Goňo R., Chenišinec I. Spolehlivost v elektroenergetice. Praha : Conte, 2006. ISBN 80-239-6483-6.
-
Doporučená:
Ibler, Zbyněk. Technický průvodce energetika. 1. díl. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2002. ISBN 80-7300-026-1.
-
Doporučená:
Kadrnožka, Jaroslav. Tepelné elektrárny a teplárny. 1. vyd. Praha : SNTL, 1984.
-
Doporučená:
V. Černý. Teplárenství a potrubní sítě. ČVUT, 1987.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti problematiky na úrovni absolventa předmětů Elektroenergetika 1 a Elektroenergetika 2 vyučovaných Katedrou elektroenergetiky a ekologie, FEL ZČU |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student chápe základní pricipy kombinované výroby el. energie a tepla. Je schopen pracovat s normami ČSN IEC, orietovat se v katalogu firem zabývající se problematikou SCZT, CZT a jeho distribucí. Je schopen analyzovat problematiku tepla a chladu a zaujmout stanovisko k absobčnnímu chlazení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|