|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / UEE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
UEE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Užití elektrické energie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
10 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem je přestavit způsoby sdílení tepla (vedení, proudění, sálání), transformaci elektrické energie v užitečné teplo a světlo a získat znalosti o spotřebě energií v moderních budovách. Zhodnocení podílu jednotlivých oblastí spotřeby energií technickými zařízeními a technologiemi (chlazení, vytápění, větrání, rekuperace, umělé osvětlení) na celkové energetické náročnosti budov. Simulace toků energií v moderních budovách, opatření pro jejich optimalizaci, vazba na automatizaci budov v technických, ekonomických a environmentálních souvislostech.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na cvičeních (max. 1 omluvená absence), včasné odevzdání řádně vypracovaných protokolů z měření a referátu, absolvování zápočtového testu (min. na 75%).
|
Obsah
|
1. Způsoby sdílení tepla (vedení, proudění, sálání)
2. Teorie transformace energií a energetická náročnost výroby tepla
3. Otopné a rekuperační systémy a jejich podíl na spotřebě energií v moderních budovách
4. Větrací/rekuperační a klimatizační systémy a jejich podíl na spotřebě energií v moderních budovách
5. Systémy inteligence domu, hospodaření s energiemi, optimalizace spotřeby, vazba na kvalitu vnitřního prostředí v moderních budovách
6. Potenciál k úsporám a snižování spotřeby energií technických systémů a technologií v budovách, technické, ekonomické a environmentální souvislosti
7. Úvod do světelné techniky a osvětlení interiérů
8. Charakteristika světelných zdrojů a svítidel určených pro osvětlování interiérů a exteriérů budov
9. Vhodné a nevhodné osvětlení interiéru obytných budov, kvalitativní a kvantitativní parametry osvětlovacích soustav, akcentové, dekorativní a scénické osvětlení, nouzové osvětlení
10. Hrubý návrh osvětlovací soustavy interiéru
11. Architektonické osvětlení exteriéru budov a vliv veřejného osvětlení (rušivé osvětlení)
12. Regulace osvětlovacích soustav interiéru a exteriéru, začlenění do konceptu Smart Home
13. Ekonomické a energetické zhodnocení vytápění a osvětlovací soustavy v daném objektu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. David Rot, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Lenka Raková, Ph.D. (45%),
Doc. Ing. David Rot, Ph.D. (55%),
-
Cvičící:
Ing. Miroslav Hromádka, Ph.D. (100%),
Ing. Lenka Raková, Ph.D. (45%),
Doc. Ing. David Rot, Ph.D. (55%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Rudnev, Valery,Totten George E. AMS Handbook, Volume 4C: Induction Heating and Heat Treatment Hardcover. ASM International, 2014. ISBN 978-1627080125.
-
Základní:
Rada, Josef. Elektrotepelná technika. 1. vyd. Praha : SNTL, 1985.
-
Základní:
Langer, Emil. Elektrotepelná technika. 1. vyd. Plzeň : VŠSE, 1969.
-
Základní:
Winchip, Susan M. Fundamentals of Lighting. Bloomsbury Academic, 2011. ISBN 1609010868.
-
Základní:
Halliday, David; Resnick, Robert; Walker, Jearl; Obdržálek, Jan; Dub, Petr. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 2, Mechanika - Termodynamika. Brno : VUTIM, 2000. ISBN 80-214-1868-0.
-
Základní:
Rudnev, Valery. Handbook of induction heating (Manufacturing Engineering and Materials Processing) 2nd. CRC Press, 2017. ISBN 978-1466553958.
-
Základní:
Lupi, Sergio; Forzan, Michele; Aliferov, Aleksandr. Introductionand Direct Resistance Heating. New York : Springer. ISBN 978-3-319-03478-2.
-
Základní:
Habel, Jiří. Světlo a osvětlování. Praha : FCC Public, 2013. ISBN 978-80-86534-21-3.
-
Základní:
Racknagel, Hermann; Sprenger, Eberhard; Schramek, Ernst-Rudolf. Taschenbuch für Heizung und Klimatechnik einschliesslich und Kältetechnik. 69. Aufl. München : Oldenbourg, 1999. ISBN 3-486-26215-7.
-
Základní:
Langer, Emil. Teorie indukčního a dielektrického tepla. Praha : Academia, 1979.
-
Doporučená:
Langer-Kožený. El. tepelná zařízení indukční. skripta VŠSE, 1982.
-
Doporučená:
Linda, Josef. Elektrické světlo 1.. Plzeň (ZČU), 1993. ISBN 80-7082-094-2.
-
Doporučená:
Linda, Josef. Elektrické světlo 2.. Plzeň : ZČU, 1994. ISBN 80-7082-167-1.
-
Doporučená:
Linda, Josef. Elektrické světlo 3.. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-223-6.
-
Doporučená:
Langer, Emil. Elektrotepelná technika. část I, II, Společné základy, elektrické pece odporové. 2. vyd. Plzeň : VŠSE, 1974.
-
Doporučená:
Hradílek, Zdeněk. Elektrotepelná zařízení. 1. vyd. Praha : IN-EL, 1997. ISBN 80-902333-2-5.
-
Doporučená:
Kegel, K. Elektrowärme. Theorie und Praxis. Cornelsen Verlag GmbH + C, 1994. ISBN 377360355X.
-
Doporučená:
Starck, Axel von; Mühlbauer, Alfred; Kramer, Carl. Handbook of thermoprocessing technologies : fundamentals, processes, components, safety. Essen : Vulkan-Verlag, 2005. ISBN 3-8027-2933-1.
-
Doporučená:
Cuttle, Christopher. Lighting by Design, Second Edition 2nd Edition. 2008. ISBN 978-0750687683.
-
Doporučená:
Světlo - časopis pro světlo a osvětlování
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
24
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat základní elektroenergetické pojmy |
vysvětlit základní fyzikální zákony z tepla a termodynamiky a optiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat středoškolskou i vysokoškolskou matematiku a fyziku na řešenou problematiku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat způsoby sdílení tepla a transformaci energií |
vysvětlit energetickou náročnost výroby tepla |
popsat princip otopných, rekuperačních a klimatizačních systémů |
vysvětlit princip automatizace inteligentních budov a hospodaření s energiemi |
popsat princip a vlastnosti světelných zdrojů a svítidel pro interiéry a exteriéry budov |
vysvětlit kvalitativní a kvantitativní parametry osvětlovacích soustav |
popsat možnosti regulace osvětlovacích soustav interiéru a exteriéru v konceptu Smart Home |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit podíl otopných, rekuperačních a klimatizačních systémů na spotřebě energií v moderních budovách |
změřit parametry prostředí v moderních budovách |
posoudí technologie vytápení a optimalizaci spotřeby tepla s ohledem na kvalitu vnitřního prostředí v moderních budovách |
zhodnotit stávající stav osvětlovací soustavy v místnosti/budově |
navrhnout osvětlovací soustavu interiéru obytných budov |
posoudit architektonické osvětlení exteriéru budov, rušivé osvětlení |
zhodnotit ekonomickou a energetickou náročnost vytápění a osvětlovací soustavy v daném objektu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|