|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEI / MINA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEI
/
MINA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mikrokontroléry v náročných aplikacích
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAE/MINA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s pokročilými metodami realizace výpočetních algoritmů. Uvést studenty do problematiky výkonných počítačových struktur. Naučit studenty navrhovat programy pro tyto hardwarové prostředky. Naučit studenty posoudit vhodnost různých variant počítačů pro náročné aplikace. Prohloubit znalosti studentů v oblasti počítačového zpracování obrazů a signálů.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání dobré znalosti odpřednášené a procvičené látky u zkoušky. Úspěšné vyřešení zadaného projektu a jeho obhájení.
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
1. Úvod - zřetězené struktury (pipeline), jejich vlastnosti, využití v počítačích
2. Procesory RISC - struktura, stupně v řetězci
3. Procesory RISC - činnost, možné konflikty v řetězci a jejich řešení, předvídání skoků
4. Paměť CACHE - začlenění v počítači, strategie uvolňování, vliv na činnost procesoru
5. Procesorové jádro ARM - jednotlivé bloky a jejich funkce
6. Procesorové jádro CORTEX - jednotlivé bloky a jejich funkce
7. Periferie 32-bitových počítačů - činnost, využití, řešení od různých výrobců
8. Speciální architektury procesorů a počítačů - superscalar, multiprocessor, multithreading
9. Operační systémy reálného času - preemptivní a kooperativní, tasky a jejich řazení
10. Řízení vnitřní komunikace v počítači - systémový řadič, sběrnice, externí obvody
11. Diagnostika počítače - diagnostika operační a programové paměti, procesoru, periferií
12. Nároky na počítač při zpracování obrazů a signálů - složitost algoritmů a jejich realizace
13. Rezerva
Obsah cvičení:
Převážná většina úloh a zvláště samostatný projekt se týká programování. Na začátku semestru je zadán samostatný projekt, tak aby studenti měli dostatek času na jeho promyšlení. Na jeho zpracování budou vyhrazena 4 cvičení, ve kterých budou konzultovány případné problémy.
1. Úvod - seznámení s vývojovým systémem pro 32-bitové ARM procesory
2. Práce s periferními obvody - paralelní brány, časovače
3. Práce s periferními obvody - přerušení
4. Vizualizace - zobrazení výstupů pomocí LED a LCD
5. Komunikační obvody - sériový vysílač/přijímač, kruhový buffer, přerušení, DMA
6. Pulsně-šířkový modulátor, použití
7. Programování v asembleru, návaznost na C
8. Programy pro diagnostiku - výpočet a kontrola CRC, kontrola paměti,...
9. Práce na samostatném projektu a konzultace.
10. Práce na samostatném projektu a konzultace.
11. Práce na samostatném projektu a konzultace.
12. Práce na samostatném projektu a konzultace.
13. Prezentace a obhajoba projektu, zápočet
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Kamil Kosturik, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Kamil Kosturik, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Jiří Pinker, CSc. (100%),
Ing. Petr Weissar, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Kamil Kosturik, Ph.D. (100%),
Ing. Petr Weissar, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
8
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Celkem
|
136
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat principy, vlastnosti a použití elektronických součástek |
vysvětlit parametry elektrických obvodů |
vysvětlit zákonitosti teoretické elektrotechniky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vysvětlit funkci jednodušší elektronických systémů |
realizovat jednodušší elektronické systémy |
spočítat parametry elektrických obvodů |
aplikuje zákonitosti teoretické elektrotechniky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat princip funkce moderních výkonných počítačů |
popsat strukturu procesorů RISC |
vysvětlit procesorové jádro ARM, jednotlivé bloky a jejich funkce |
vysvětlit procesorové jádro CORTEX, jednotlivé bloky a jejich funkce |
charakterizovat operační systémy reálného času |
popsat diagnostiku počítače |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat požadavky dané úlohy na výpočetní výkon počítače |
formulovat řešení úlohy vhodným algoritmem |
navrhnout variantu vyhovující požadavkům dané úlohy |
realizovat a odladit program pro řešení dané úlohy s využitím moderních počítačových struktur |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|