|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEP / DZPE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEP
/
DZPE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základní principy eltech. zařízení
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Základní principy elektrotechnických zařízení
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit se se základními pojmy elektrotechniky a elektroniky, porozumět fyzikálnímu významu základních veličin teorie elektrických obvodů a teorie elektromagnetického pole, pochopit funkci přístrojů, strojů a elektrotechnických zařízení, poznat způsoby jejich připojení do sítě. Názorně představit principy funkce typických zařízení užívaných v domácnosti i v průmyslu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
- znalost odpřednášené a procvičené látky
- vypracování zadaných domácích prací
- aktivní účast na cvičení
|
Obsah
|
1.
Základní informace o emg. veličinách, jejich využití a jejich vzájemných interakcích. Ukázky a animace nejrůznějších elektrotechnických dějů a jevů, praktické ukázky s funkčními výrobky.
2.
Počítač a jeho přenosná varianta. Prohlídka rozebraného počítače, ukázky procesorů, komponent, plošných spojů sběrnic a další věcí. Periferní zařízení tiskárna, skener.
3.
Problematika motorů jako pohonů různých elektrotechnických zařízení. Problematika vibrací a hluku spojených s provozem motorů v průmyslu. Krátká zmínka o elektromobilech, hybridech a bateriovém pohonu.
4.
Primární a sekundární elektrochemické články, akumulátory, palivové a solární články. Využití bateriových zdrojů v elektronice, v mobilech a tabletech, jejich klady, zápory a omezení.
5.
Technické a profesionální hračky a robotické systémy na hraní. Modely RC včetně dronů, vrtulníků a pozemních prostředků.
6.
Struktura mobilního telefonu, umístění mikrofonu, reproduktoru a jejich základní parametry. Zpracování obrazu pomocí digitální kamery a digitálního fotoaparátu.
7.
Měření pomocí infrakamery. Příklady použití termokamery v praxi, ukázky analýzy teplotních projevů různých elektrotechnických systémů.
8.
Monitory pro využití s počítačem, televizory, technologie zobrazování typu IPS, OLED a další. Rozlišení obrazu a přenos signálu. Propojení kamery a televizoru a diskuze norem pro kabely.
9.
Spotřební elektrotechnika v domácnosti - fén., mixer, vysavač, kávovar. Testy a příklady, názorná videa a animace
10.
Měření teploty a diskuze jejího vlivu na technologické procesy. Měření pomocí dotykových teploměrů, bezdotykové metody a termografie. Srovnání přesnosti a vyhodnocení vhodnosti.
11.
Vlhkost a způsoby jejího měření. Vliv klimatizace na regulaci vlhkosti. Příčiny vlhkosti v bytě a jejich eliminace. Zadání semestrálních prácí.
12.
Internet věcí a co z toho vyplývá. Robotizace a automatizace. Průmysl 4.0 a jeho komerční aspekty.
13.
Vyhodnocení a diskuze nejlepších semestrálních projektů. Diskuze nad volitelnými tématy a zodpovězení dotazů ze semestru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zemánek, Václav. Elektřina v kostce. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2013. ISBN 978-80-7300-500-9.
-
Rozšiřující:
Volná, Eva. Umělá inteligence : rozpoznávání vzorů v dynamických datech. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2014. ISBN 978-80-7300-497-2.
-
Doporučená:
Matoušek, David. Číslicová technika - základy konstruktérské praxe. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2001. ISBN 80-7300-025-3.
-
Doporučená:
Novák, Petr. Mobilní roboty : pohody, senzory, řízení. Praha : BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-141-1.
-
Doporučená:
Vlach, Jaroslav. Řízení a vizualizace technologických procesů. Praha : BEN, 1999. ISBN 80-86056-66-X.
-
Doporučená:
Cech, Brigitte. Technika v antice. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3786-7.
-
Doporučená:
Vlach, Jaroslav; Havlíček, Josef; Vlach, Martin. Začínáme s LabVIEW / Jaroslav Vlach, Josef Havlíček, Martin Vlach. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2008. ISBN 978-80-7300-245-9.
-
Doporučená:
Brtník, Bohumil. Základní elektronické obvody. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2011. ISBN 978-80-7300-408-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
77
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základní středoškolské znalosti z matematiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat běžně dostupnou výpočetní techniku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit vliv elektrických veličin na utváření designu současné elektrotechniky a elektroniky |
předpovědět pravděpodobný budoucí vývoj v oblasti aplikované elektrotechniky v závislosti na designu zařízení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit dopad vývoje elektrotechnického průmyslu na utváření designu současné elektrotechniky a elektroniky |
rozpoznat vhodnost použití daného elektrotechnického zařízení v závislosti na jeho designu, použitého materiálu a funkčnosti |
posoudit způsobilost daného elektrotechnického zařízení pro výkon jeho specifické funkce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|