|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PROT5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PROT5
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Protetika 5
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se věnuje konstrukci a principu fungování bioprotéz horních končetin, rozdílu dvoukanálového a vícekanálového provedení. Mechanický systém špetkového úchopu a aktivní pronace a supinace. Fungování tahového a elektronického loketního kloubu, způsoby uchycení protéz a konstrukce tahových bandáží, snímání elektrických potenciálů ze svalových struktur, jejich vyhodnocování a určování správné konfigurace pomůcky.
|
Požadavky na studenta
|
80% účasti na seminářích
seminární práce na zadané téma, ověření praktických dovedností
zápočtový test - 75%
|
Obsah
|
1. Princip fungování bioelektronické protézy horní končetiny. Indikace pomůcky. Odlišnosti v získávání měrných podkladů bioelektronických, mechanických a kosmetických protéz.
2. Bioelektronická protéza z hlediska mechaniky, systém špetkového úchopu, kosmetické krytí dlaně. Základní schéma elektronické části
3. Nápájení a výměna akku, správné nabíjení a údržba, různé typy baterií. Nouzový režim otevření dlaně, vliv rušení na funkci protézy.
4. Bioelektrická protéza řízená mechanickým spínačem. Bioelektronická protéza pro dlouhý pahýl a exartikulaci v zápěstním kloubu
5. Vybavení pro středně dlouhý předloketní pahýl, s aktivní pronací a supinací. Vybavení pro amputace v paži, použití aktivního loketního kloubu.
6. Exartikulace v ramenním kloubu, snímaní potenciálů z prsního svalu. Systém dvou protilehlých elektrod, snímání pomocí jedné elektrody střídáním silného a slabého signálu.
7. Inteligentní protézy, střídaní různých režimů ovládání. Tahové bandáže, dvoutahový a třítahový systém, spojení dvou pomůcek.
8. Měření potenciálů pomocí myotestu potenciálů na předloktí, měření potenciálů pomocí myotestu v oblasti paže, měření potenciálů pomocí myotestu z prsního svalu. Základní pohybové vzorce při snímaní potenciálů.
9. Posilování naměřených hodnot systémem myotrener. Kontrola myopotecionálů prostřednictvím ledkového testu ve dvoukanálovém a čtyřkanálovém provedení.
10. Praktické ovládání myoprotézy systémem silnějšího a slabšího signálu na jedné elektrodě. Funkce aktivního loketního kloubu typu Utah a jeho ovládání.
11. Jednoduché pohybové vzorce využívané při sebeobsluze za pomoci bioprotézy.
12. Negativní jevy elektromagnetického pole při používání myoprotézy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
MAY, B .J. Amputations and prosthetics. Philadelphia:Davis company. ISBN 0-8036-0043-7.
-
Doporučená:
Feneis, Heinz; Dauber, Wolfgang. Anatomický obrazový slovník. Vyd. 2. české, přeprac. a rozš., v nakl. Grada vyd. 1. čes. Praha : Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-197-6.
-
Doporučená:
BRINCKMANN, E. Orthopadische biomechanik. Thieme, 2000.
-
Doporučená:
Lusardi, Michelle M.; Jorge, Milagros "Millee"; Nielsen, Caroline. Orthotics & prosthetics in rehabilitation. 3rd ed. St. Louis : Saunders, 2013. ISBN 978-1-4377-1936-9.
-
Doporučená:
Ortopedická protetika. FOPTO.
-
Doporučená:
KAPHINGST, W., HEIM, S. Protetika. Praha: FOPTO, 2003.
-
Doporučená:
MAŘÍK I. Systémové, končetinové a kombinované vady skeletu: diagnostické a biomechanické aspekty - 1.část. Monografie. In. Pohybové ústrojí. 2000.
-
Doporučená:
Sosna, Antonín. Základy ortopedie. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2001. ISBN 80-7254-202-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
59
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat rozdíly ve vybavování protetickými pomůckami mezi dospělým klientem a dítětem |
popsat typické dětské vady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
odebrat měrné podklady od dítěte |
vytvořit vhodnou protetickou pomůcku pro dítě |
aplikovat vhodnou protetickou pomůcku pro dítě |
pod vedením edukovatje dětského klienta a jeho rodinné příslušníky v používání pro zvýšení soběstačnosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit princip bioelektrických protéz |
popsat stavbu bioelektornických protetických pomůcek na horní končetině |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odebrat měrné podklady pro bioelektrickou protézu |
vytvořit bioelektrickou protézu horní končetiny |
aplikovat bioelektrickou protézu horní končetiny |
pod vedením edukovat klienta v používání a údržbě |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|