|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / VME2N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
VME2N
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vyšetřovací metody 2.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
50 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFE/VME2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFE/CLE1N, KFE/SOE2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Objasnit studentům problematiku a možnosti vyšetření pohybového aparátu se zaměřením na svalový systém a držení těla v rámci kineziologického rozboru stoje a chůze. Porozumět způsobu hodnocení svalového testu a rozvíjet schopnost posoudit daný stav a na základě toho sestavit vhodný rehabilitační plán.
|
Požadavky na studenta
|
Přednášky - ověření teoretických znalostí, písemný test se 75% úspěšností.
Cvičení - ověření praktických znalostí a dovedností, ústní praktická zkoušení.
Docházka v hodinách cvičení na 80 % s aktivní účastí.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Svalový test dle Jandy. Testování svalů krku a trupu.
2. Testování svalů lopatky a ramenního kloubu.
3. Svalový test dle Jandy. Testování svalů loketního kloubu a ruky.
4. Testování svalů dolní končetiny.
5. Vyšetření pohybových stereotypů.
6. Hluboký stabilizační systém. Základní informace o významu a diagnostice. Vybrané testy dle Koláře.
7. Kineziologický rozbor stoje - vyšetření statické a dynamické.
8. Diagnostika pánve - aspekce, paplace. Patologické nálezy. Význam diagnostiky.
9. Diagnostika SI kloubu ve stoji. Vybrané testy dle Lewita.
10. Vyšetření chůze, rozbor kroku, správný stereotyp. Fyziologické postavení nohy, klenba příčná a podélná.
Patologické nálezy.
11. Zápočtový test.
Cvičení:
Navazuje na obsah probrané teorie přednášek.
Výuka na modelech, názorné ukázky.
Osvojení aspekce a palpace v diagnostice poruch pohybového systému praktická výuka.
Svalové testy - hodnocení svalové síly. Zásady, provedení , praktická výuka.
Diagnostika nohy na podocamu - praktická ukázka.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=98
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=97
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Larsen, Christian; Larsen, Claudia; Hartelt, Oliver. Držení těla : analýza a způsoby zlepšení : look@yourself - work@yourself. Olomouc : Poznání, 2010. ISBN 978-80-86606-93-4.
-
Základní:
Janda Vladimír. Svalové funkční testy. Praha Grada, 2004. ISBN 80-247-0722-5.
-
Doporučená:
Tichý, Miroslav. Dysfunkce kloubu. II, Pánev. 2. vyd. V Praze : Miroslav Tichý, 2009. ISBN 80-239-7742-4.
-
Doporučená:
Tichý, Miroslav. Dysfunkce kloubu. V, Dolní končetina. 1. vyd. Praha : Miroslav Tichý, 2008. ISBN 978-80-254-2251-9.
-
Doporučená:
Véle, František. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
-
Doporučená:
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
-
Doporučená:
Rehabilitace a fyzikální lékařství = Rehabilitation and Physical Medicine : (volné pokračování Fysiatrického a revmatologického věstníku založeného v roce 1923). Praha : Česká lékařská společnost J.E. Purkyně, 1994.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Umění fyzioterapie: rehabilitace, diagnostika, léčba, prevence.. Příbor: Marika Bajerová, 2016.
-
Doporučená:
Gúth, A. Vyšetrovacie metodiky v rehabilitácii pre fyzioterapeutov. Bratislava, Liečreh Gúth, 2004. ISBN 80-88932-13-0.
-
Doporučená:
Gross, J., Fetto, J., Rosen,E.:. Vyšetření pohybového aparátu. Triton Praha, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
Doporučená:
Larsen, Christian. Zdravá chůze po celý život. Olomouc : Poznání, 2005. ISBN 80-86606-38-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
33
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat všechny pohyby v rovinách lidského těla |
vyjmenovat antropometrické body |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
hodnotit držení těla |
analyzovat svalové dysbalance |
zdůvodnit palpační nález ve svalu |
definovat nález vzhledem k aktuálnímu měření |
provádět antropometrické i goniometrické vyšetření |
předvést hodnocení páteře ve všech pohybech |
dle daných testů i palpačně ověřit svalové napětí i zkrácené svaly |
vyjádřit úroveń svalové aktivity |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat možný palpační nález ve svalu |
charakterizovat vyšetření stoje a chůze |
vysvětlit princip testování svalstva |
popsat vyšetření pohybových stereotypů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyšetřovat svaly svalovým testem |
analyzovat pohybové stereotypy a zdůvodňovat potíže na základě přetížení a špatné kvality pohybu |
definovat nález vzhledem k aktuálnímu měření |
ověřovat kvantitu a kvalitu pohybu v kloubech |
provádět statické i dynamické vyšetření stoje |
vyjadřovat odchylky při chůzi vzhledem ke správnému stereotypu chůze |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|