|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPG / 9DPŘI
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPG
/
9DPŘI
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Elem.Teach.,Nat. Study&Cult.-Teach.Meth.
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Long Title
|
Elementary Teaching, Nature Study and Cultivation - Teaching Methodology I
|
Accredited / Credits
|
Yes,
5
Cred.
|
Type of completion
|
Written
|
Type of completion
|
Written
|
Time requirements
|
Lecture
4
[Hours/Semester]
Seminar
4
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
KBI/9DPŘI
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Osvojit si předmět, cíle pojetí a vývoj předmětů o přírodě a společnosti, vědecké pojmy a struktura oboru, srovnávací studie pojetí předmětu u nás a v zahraničí, koncepce prvouky, přírodovědy a pěstitelských prací, analýza základních didaktických kategorií, formy, metody, prostředky, pojmotvorný proces, kreativita, motivace, manipulace s předměty, výchovné momenty.
|
Requirements on student
|
Aktivní účast na seminářích. Odevzdání souboru zoologických karet (30 ks položek) dle zadání vyučujícího. Praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, nerostů a hornin) a přírodních jevů a zákonitostí. Praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro primární školu. Odevzdání seminární práce na zadané téma (Návrh a zpracování přírodovědné vycházky a projektu ve vybraném regionu, faktografický a didaktický rozbor).
|
Content
|
Bezobratlí živočichové v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Živočišná říše, dělení živočichů a zoologická nomenklatura v prvouce a v přírodovědě, obratlovci a bezobratlí živočichové - metodika a charakteristika obsahu.
2. Domácí a hospodářská zvířata v prvouce a přírodovědě, faktografický a didaktický rozbor. Divoce žijící živočichové lidských obydlí a v okolí lidských obydlí (zahrady, sady), faktografický a didaktický rozbor. Živočichové společenstev luk a polí. Lovná zvěř na polích a loukách, faktografický a didaktický rozbor.
3. Fenologické pojetí prvouky - tématika "Jara a léta" v učivu prvouky, didaktická a faktografická charakteristika. Školní pokusná činnost, pozorování, pokus (příklady pozorování a pokusů), zásady demonstrace přírodnin, charakteristika laboratorních pomůcek a nádobí, možnosti jejich správného využití 4. Fenologické pojetí prvouky - tématika "Podzimu a zimy" v učivu prvouky, didaktická a faktografická charakteristika. Specifika učení žáků předmětům o přírodě a společnosti v primární škole (Piagetova, Brunerova a Vygotského teorie), charakteristika, hodnocení problematiky a její odraz ve vyučování. Konstruktivismus a jeho využívání v prvouce a přírodovědě
5. Ryby v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Chov ryb. Živočichové společenstva vod a jejich okolí. Rybářství, faktografický a didaktický rozbor
6. Obojživelníci a plazi v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Živočichové společenstva lesa, faktografický a didaktický rozbor.
7. Ptáci v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Lovná zvěř v lese, didaktický a faktografický rozbor 8. Savci v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Práce se zoologickým materiálem v prvouce a přírodovědě, zařízení pro chov živočichů a jejich chov. Využití zoologických zahrad pro edukaci v předmětech o přírodě a společnosti. 9. Tématika "Ontogeneze člověka" "Fylogeneze člověka" v prvouce a v přírodovědě. Sociální a biologický pohled na vývoj člověka, vývoj jedince a fáze vývoje jedince, lidská plemena - metodika a charakteristika obsahu. Orientace žáků v prostředí a v čase, chápání kategorie času, genealogické vztahy, jejich charakteristika a význam.
10. Biologie člověka v prvouce a přírodovědě, anatomie a fyziologie: vylučovací soustava, trávicí soustava, dýchací soustava, řídící orgány, smyslové orgány, srdce a krevní oběh v prvouce a přírodovědě, faktografický a didaktický rozbor, didaktická transformace jednotlivých témat. Formy a metody práce v učivu o biologii člověka, práce s pomůckami a jejich využívání v prvouce a v přírodě v této oblasti. 11. Zdravotní výchova v primární škole s ohledem na prvouku a přírodovědu, metodika zdravotní výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Nemoc, úraz, první pomoc - didaktický a faktografický rozbor tématiky. Sexuální výchova v primární škole s ohledem na prvouku a přírodovědu, metodika sexuální výchovy, charakteristika obsahu a její význam.
12. Dopravní výchova v prvouce a v přírodovědě, metodika dopravní výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Orientace žáků v primární škole v prostředí a místě, kde žijí. Didaktický a faktografický rozbor. 13. Environmentální výchova v prvouce a přírodovědě, metodika této výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Orientace žáků primární školy v ekonomických vztazích a v sociálním prostředí (etická výchova).
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
časopis. ABC.
-
Recommended:
Podroužek, Ladislav. Cvičení k didaktice přírodovědy pro studenty učitelství prvního stupně základní školy : Určeno stud. 3. roč.. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7043-032-X.
-
Recommended:
Časopis. Česká škola,.
-
Recommended:
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Recommended:
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Recommended:
Salaj, Ján. Didaktika prírodovedy : návody na praktickú zložku. 1. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta v Banskej Bystrici, 1988.
-
Recommended:
Mimšíková, Z. Didaktika prvouky a věcného učení. Olomouc, 1988.
-
Recommended:
Komanová, Eva. Didaktika přírodovědy - 1.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
-
Recommended:
Komenský : časopis pro učitele základní školy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1873.
-
Recommended:
Barwinek, Helmut; Felmberg, Irmgard; Pradel, Walter; Jandík, Milan. Metodika seznamování dětí s přírodou : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. školy, obor učitelství na mateřských školách. 3. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-24530-7.
-
Recommended:
časopis. Obecná škola.
-
Recommended:
Pedagogika. 1999.
-
Recommended:
Vodáková, Jitka. Pěstitelské práce pro studující učitelství v 1. - 4. roč. základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Recommended:
Hec, J. Pokusy a pozorování v pěstitelských pracích. Plzeň, 1978.
-
Recommended:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Recommended:
Podroužek, Ladislav. Prvouka : vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. Vyd. 2. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-270-8.
-
Recommended:
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno stud. 3. roč. učitelství 1. stupně ZŠ. [Díl] 2, Botanická část. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-097-4.
-
Recommended:
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
-
Recommended:
Hradil, František. Prvouka na I. stupni základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
-
Recommended:
RVP ZV, RVP PV.
-
Recommended:
Čeřovský, Jan; Procházka, Otakar. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
-
Recommended:
Učebnice,pracovní sešity,metodické příručky pro prvouku,přírodovědu a pěstitelské práce,historické učebnice.
-
Recommended:
Učitelské noviny,.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Practical training (number of hours)
|
10
|
Presentation preparation (report) (1-10)
|
10
|
Preparation for an examination (30-60)
|
30
|
Individual project (40)
|
40
|
Graduate study programme term essay (40-50)
|
40
|
Total
|
130
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
Znalost oblastí z předmětu UDP. Charakterizovat přírodní jevy, poznat a charakterizovat vybrané přírodniny - živočichy. Provádět vybraná pozorování, pokusy a manipulace s přírodninami, znát možnosti přírodovědné mimoškolní a mimotřídní činnosti, provést didakticko-faktografické rozbory jednotlivých částí prvouky, přírodovědy a pěstitelství na 1. stupni ZŠ. Znát biologii člověka.
|
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
Provádět vybraná přírodovědná pozorování a pokusy vhodná pro výuku prvouky, přírodovědy se zaměřením na zoologii a biologii člověka. Vést badatelský způsob poznávání přírodních jevů. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Student si prohloubí schopnost didakticky transformovat a aplikovat přírodovědné vědomosti a dovednosti do vyučování primární školy. |
Pochopit různé způsoby integrované výuky a aplikovat je ve výuce. Poznat a charakterizovat přírodniny a přírodní jevy s ohledem na primární školu. Pochopit a aplikovat vyučovací formy a metody ve výuce prvouky, přírodovědy a pěstitelství. Znát vybrané způsoby evaluace v prvouce, přírodovědě.
|
Skills - skills resulting from the course: |
Využívat různé vyučovací prostředky ve výuce prvouky, přírodovědy. Vést badatelský způsob výuky při poznávání přírodnin a přírodních jevů. Zakládat koutky přírody. Využívat chovatelská a pěstitelská zařízení. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Oral exam |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Textual studies |
Project-based instruction |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Students' portfolio |
|
|
|
|