|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / SFN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
SFN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sémiotika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky obecné sémiotiky a jejích vztahů s filosofií jazyka, kognitivní vědou a teorií kultury. Předmět sleduje vybrané sémiotické teorie a jejich explanační potenciál v kontextu jazyka, kultury, médií a technologie jakožto specifické přístupy ke konstrukci a distribuci významu. Zabývá se hlavními sémiotickými koncepty, jejich rozsahem i omezeními při analýze kulturních jevů.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem přistoupení ke zkoušce je odevzdání seminární práce prokazující znalost odborné terminologie a schopnost ji adekvátně a kriticky používat. Při ústní zkoušce student prokáže znalost odpřednášené látky a prostudovaných textů.
|
Obsah
|
1. Sémiotika: problémy definice
2. Sémiotika a strukturalismus 1: Ferdinand de Saussure a Louis Hjelmslev
3. Sémiotika a strukturalismus 2: Pražská škola a francouzská tradice
4. Sémiotika C. S. Peirce
5. Sémiotika a filosofie jazyka: jazyk jako primární modelující systém a ne-jazykové aspekty významu a komunikace
6. Sémiotika jako teorie kultury 1: multiplicita kódů a logika kultury
7. Sémiotika jako teorie kultury 2: analýza populární kultury
8. Sémiotika jako teorie kultury 3: Vladimír Macura a sémiotická kritika české kultury
9. Druhy sémiózy: Umwelt a kognitivní sémiotika
10. Sémiotika a kybernetika
11. Sémiotické aspekty technologie
12. Sémiotika a média
13. Sémiotika a reklama
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Saussure, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1568-6.
-
Základní:
Hjelmslev, Louis. O základech teorie jazyka. Druhé, upravené a doplněné vydání (v Academii vydání první). 2016. ISBN 978-80-200-2609-5.
-
Základní:
Eco, Umberto. Teorie sémiotiky. Vyd. 2., V Argu 1. Praha : Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0157-7.
-
Doporučená:
Glanc, Tomáš (ed.). Exotika. Výbor z prací tartuské školy. Brno: Host, 2003.
-
Doporučená:
Nöth, Winfried. Handbook of Semiotics. Bloomington: Indiana University Press, 1990.
-
Doporučená:
Lotman, Jurij. Kultura a exploze. Brno: Host, 2013.
-
Doporučená:
Barthes, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
-
Doporučená:
Cobley, Paul (ed.). Routledge Companion to Semiotics and Linguistics. New York ? London: Routledge, 2010.
-
Doporučená:
Todorov, Tzvetan. Strach z barbarů : kulturní rozmanitost, identita a střet civilizací. Vyd. 1. Praha ; Paseka, 2011. ISBN 978-80-7432-111-5.
-
Doporučená:
Macura, Vladimír. Znamení zrodu a české sny. Praha: Academia, 2015.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní problémy teorie významu |
parafrázovat elementární odborné definice filozofických pojmů |
popsat nejvýznamnější koncepty v dějinách filozofie/teorie významu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
s porozuměním používat elementární filozofickou terminologii |
identifikovat nejdůležitější informace v psaném textu |
využívat textové prameny i moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat sémiotické aspekty jazyka, jazykové komunikace a dalších znakových systémů |
charakterizovat nejdůležitější vlastnosti kódu a komunikačního kontextu |
vysvětlit vztahy mezi různými vědními oblastmi a sémiotikou |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat proces komunikace |
vysvětlit vztahy mezi kódem a komunikačním kontextem / komunikačními okolnostmi |
formulovat předpoklady a důsledky sémiotické teorie pro popis procesu komunikace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|