|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / JORR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
JORR2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jazykové reálie v ruštině 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Jazykové a obecné reálie v ruštině 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je v návaznosti na kurz KGS/JORR1 prohloubit poznatky studentů v oblasti společenských a jazykových specifik rusky mluvících zemí. Při analýze textů bude dále rozvíjena jejich schopnost identifikovat obsahová a jazyková specifika rozebíraných projevů zejména v rovině slovní zásoby, ale i v rovině foneticko-fonologické (audiovizuální ukázky), morfologické a syntaktické.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné plnění zadaných úkolů a jejich prezentace při cvičeních.
Kombinovaná zkouška: test + ústní prezentace zadaného tématu.
|
Obsah
|
Regiony ruské (východoslovanské) jazykové oblasti v kontextu dějin.
Specifika jazykového vývoje ruštiny (v kontextu myšlenky panslavismu a její kritiky, dopadů).
Specifika jazykového vývoje ruštiny (v kontextu jazykových kontaktů a mocenského působení někdejšího SSSR).
Česko-ruské vztahy.
Jazyková a obsahová analýza textů na výše uvedená témata.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studujícím je k dispozici kurz v CW se všemi podstatnými informacemi a detaily. Doplňkově jsou využívány online konzultace (Google Meet) a další nástroje (Google Classroom).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Golčáková, Bohuslava. Ruština pro mezinárodní vztahy. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-132-8.
-
Doporučená:
GOLČÁKOVÁ, Bohuslava. Čítanka politologických textů v ruštině.
-
Doporučená:
Korostenski, Jiří. Istorija Rosii. 2014. ISBN 978-5-906544-41-4.
-
Doporučená:
Golčáková, Bohuslava. Ruské texty pro obchodní akademii a práce s nimi. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2002.
-
Doporučená:
Franta, Vladimír; Königsmarková, Andrea. Rusko-německé vztahy ve 30. letech 20. století v kontextu Evropy. 1. vyd. V Praze : Oleg Krylov, 2010. ISBN 978-80-7043-959-3.
-
Doporučená:
Krátká, Margarita; Golčáková, Bohuslava. Ruský jazyk pro začátečníky. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-793-9.
-
Doporučená:
Ivanova, Marija; Franta, Michal. Ruština : otázky & odpovědi : nejen k maturitě. Dubicko : Infoa, 2008. ISBN 978-80-7240-608-1.
-
Doporučená:
Vlček, Josef. Úskalí ruské slovní zásoby : Slovník rusko-české homonymie a paronymie. Praha : Svět sovětů, 1966.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat specifika regionů ruské (příp. východoslovanské) jazykové oblasti
|
objasnit hlavní oblasti česko-ruských vztahů a kontaktů |
vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury a historie rusky mluvících zemí
|
charakterizovat jazyková specifika východoslovanského areálu se zaměřením na Rusko |
postihnout historické proměny česko-ruských vztahů
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruském jazyce o probíraných tématech na úrovni A2 dle SERR |
vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury a historického vývoje Ruska a dalších rusky mluvících zemí
|
popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-ruských vztahů |
vyjmenovat hlavní osobnosti kultury rusky mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos |
vyjmenovat hlavní představitele jednotlivých etap ruské historie a stručně charakterizovat jejich přínos
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
klasifikovat hlavní etapy historie Ruska
|
podrobně popsat a představit hlavní etapy historie Ruska včetně jejich významných představitelů |
charakterizovat přelomové události jednotlivých historických období dějin Ruska |
charakterizovat rysy všedního života v jednotlivých etapách dějin Ruska |
charakterizovat významné události v historii česko-ruských vztahů
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat o probraných tématech v ruštině na úrovni A2/B1 dle SERR
|
v konkrétních textech z oblasti ruských reálií identifikovat specifika jednotlivých období ruské historie
|
diskutovat nad texty představujícími jednotlivé etapy ruských dějin a vyjadřovat k nim v ruštině vlastní názor |
diskutovat nad texty představujícími významné osobnosti jednotlivých etap ruských dějin, shrnout jejich přínos a vyjádřit názor na jejich působení
|
aplikovat své znalosti při práci s autentickými rusky psanými textovými materiály, které souvisejí s probíranými tématy, blíže je charakterizovat
|
témata z aktuálního dění v Rusku zasazovat do širšího historického rámce a nahlížet je v evropském kontextu
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|