|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HRMŠ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HRMŠ1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hra na klávesový nástroj 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Hra na klávesový nástroj
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
59 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí základní dovednosti hry na nástroj s cílem doprovodu zpěvu dětí v MŠ.
|
Požadavky na studenta
|
V plánovaném rozsahu výuky u interního studia budou uplatňovány dialogické metody práce a samostatná domácí práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem na výuce. Budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při domácí práci prostřednictvím audiovideo nahrávek , které jim připravil jejich vyučující. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který bud mít každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce a v závěru semestru pro udělení zápočtu. Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly uvedené v Individuálním záznamovém listu.
Nároky jsou diferencované předcházejících hudebních zkušeností studentů ve dvou programech: A (začátečník), B ( klavírní zkušenost).
Student začátečník (A program) se seznámí s kulturou úhozu, uvolněním ruky při hře jednoduchých etud. Základem výuky bude výběr etud z Klavírní školy BGS až do čísla 35. Naučí se hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T,S,D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv deseti písní pro předškolní děti v tónině C dur.
Student s klavírní zkušeností (B program) nacvičí 8 přednesových skladeb z Klavírní školy pro začátečníky BGS, které se vztahují programově k pedagogickému využití u dětí v předškolním věku. Bude hrát jednooktávové stupnice C dur, D dur, E dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T,S,D v tóninách C dur, D dur, E dur. Součástí výuky bude hra a zpěv dvaceti písní pro předškolní děti v tónině C dur.
|
Obsah
|
Obsah jednotlivých hodin: základní technika hry postavení ruky, úhoz, cvičení na střídání prstů, chromatický posun T 5/3, elementární technická cvičení dle výběru vyučujícího, kadence T S6/4 T D6 T v C, D, stupnice, 5 písní dohromady s akordickým doprovodem levé, z toho 2 s rozloženým stylizovaným doprovodem 5-1-3-1. Pokročilí studenti splní požadavky B v celém rozsahu (10 písní, dva doprovody).
Výuka je podporována výukovým videem (Moodle).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Výuková videa na Moodle.
Tutorial videos on Moodle.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
https://portal.zcu.cz/wps/myportal/predmety/khk/hrmš1
LMS Moodle ZČU: Lišková, Š. Hra na klávesový nástroj
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Emons. Evropská klavírní škola.
-
Základní:
KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty. Učitelství pro MŠ.. Plzeň: KHv, 2021.
-
Základní:
KODEJŠKA,M.- M.POPOVIČ -J.VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a ZŠ.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.
-
Základní:
KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ..
-
Základní:
KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ..
-
Doporučená:
Elektronická podpora:.
-
Doporučená:
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
Doporučená:
Burnam. Technická cvičení.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
67
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
pochopit specifika nástrojové hry, tj. mít potřebnou úroveň mentálních předpokladů pro výuku nástrojové hry |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prokazovat při výuce potřebnou úroveň motorických schopností i vstupní úroveň hudebnosti pro výuku nástrojové hry |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pojmenovat spolehlivě jednotlivé klávesy klavíru
pojmenovat a vyhledat na klávesnici základní doprovodné akordy v C dur
přečíst noty u všech pěti osvojovaných písní
vytleskat rytmus osvojovaných písní
zaznamenat do not pět osvojovaných písní
výsledky učení zaznamenat do portfolia do příslušných tabulek s podpisem vyučujícího |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zahrát pět písní dohromady s akrodickým či rozloženým doprovodem
prokázat dovednost nezávislé hry obou rukou na cvičení i v hraných písních
zaznamenat do not pět osvojovaných písní
opatřit písně funkčními akordickými značkami
zahrát určený počet technických cvičení a stupnic dle požadavků na studenta |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Student demonstruje své dovednosti též uložením videozáznamů se hrou povinného repertoáru technických cvičení, stupnic, písní a skladeb na gapps (v době prezenčního studia z části, v době nutné distanční výuky kompletně), a to ve třech ucelených souborech. Zde mu přidělený vyučující postupně hru připomínkuje, či potvrzuje uznání zhlédnutých videozáznamů zadáním data uznání. Dokladem k udělení zápočtu je zaslání kompletně vyplněné tabulky s uznáním veškerého stanoveného repertoáru přiděleným vyučujícím i do úložiště gapps. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
V případě KS a nutnosti distanční výuky též výuková videa, ukládaná na gapps. Kurzy hry na klavír v Moodle. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|