|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / NOH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
NOH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Nonartificální hudba
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky výuky nonartificiální hudby v rámci předmětu hudební výchova na základní a střední škole. Představit jim různé možnosti její výuky, které budou prezentovány vyučujícím v ukázkové hodině. Obeznámit je s možnými didaktickými aspekty výuky této látky.
|
Požadavky na studenta
|
2 výstupy na semináři. Jedna ukázková hodina bude určená žákům ZŠ, druhá studentům SŠ. Oba výstupy budou odevzdány vyučujícímu písemně jako seminární práce formou prezentace.
|
Obsah
|
Obsahem tohoto předmětu jsou samostatné výstupy - prezentace studentů, ve kterých realizují ukázkové hodiny hudební výchovy (zhruba 40 min. dlouhé) se zaměřením na nonartificiální hudbu s následným rozborem s přednášejícím a ostatními studenty.
Výstupy realizované studenty budou mít tato témata: co je populární hudba?, základní charakteristika jazzové hudby, blues, spirituály a další folklórní útvary afroamerické hudby, ragtime, pochodový jazz, chicagský jazz, ranný swing, swing, be bop, cool a west coast jazz, 3. proud, hard bop, soul jazz, free jazz, jazz rock, současný jazz, vznik moderní populární hudby, George Gershwin a Irving Berlin, muzikál, pěvecké hvězdy 40. let, Elvis Presley, rockenroll, Bealtles, Rolloing Stones, hudební osobnosti 60. let, Woodstock, hard rock, heavy metal, art rock, punk, nový romantismus, rap, techno hudba, současné směry populární hudby (groove, emo atd.), ambientní hudba a world music, alternativní hudba, folk ve světě, česká jazzová scéna, česká rocková scéna, česká popová scéna. Reflexe proběhlé výstupové praxe diskuse o uplatnění získaných znalostí v praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KUHN, T. Stručné dějiny populární hudby a jazzu pro studenty a učitele hudební výchovy.. Plzeň: ZČU, 2011.
-
Základní:
Holubec, J. a J. Prchal. Zpíváme a hrajeme: populární hudba ve škole.
-
Doporučená:
Weiss, Tomáš. Beaty, bigbeaty, breakbeaty : [průvodce moderní hudbou 90. let]. 1. vyd. Praha : Maťa, 1998. ISBN 80-86013-41-3.
-
Doporučená:
KOTEK, J. Dějiny české populární hudby a zpěvu I. a II.. Praha: Academia, 1994.
-
Doporučená:
DORŮŽKA, P. Hudba na pomezí.. Praha: Panton, 1991.
-
Doporučená:
ČERNÝ, J. Hvězdy tehdejších hitparád.. Praha: Panton, 1989.
-
Doporučená:
KOTEK, J. O české populární hudbě a jejích posluchačích: Od historie k současnosti.. Praha: Panton,, 1990. ISBN 80-7039-037-9.
-
Doporučená:
DORŮŽKA, L. Panoráma jazzu.. Praha: Mladá fronta,, 1990. ISBN 80-204-0092-3.
-
Doporučená:
Dorůžka, Lubomír. Panoráma jazzu : Lubomír Dorůžka ; Ilustr. Jiří Šlitr ; Fotogr. Miroslav Jodas. [aj.] ; Přebal, vazba a graf. úprava Vladimír Nagaj. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1990. ISBN 80-204-0092-3.
-
Doporučená:
DORŮŽKA, L. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní.. Praha: MF, 1987.
-
Doporučená:
POLEDŇÁK, I. - CAFOUREK, I. Sondy do popu a rocku.. Jinočany: H & H, 1992. ISBN 80-85467-14-3.
-
Doporučená:
Poledňák I. Úvod do problematiky nonartificiální hudby. Olomouc: UP,, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
všeobecné znalosti z hudební teorie, alespoň na úrovni základní hudební nauky na ZUŠ a obecné kulturní povědomí |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student by měl být schopen aplikovat a prokázat své znalosti z předmětů nonartificiální hudba, hudební didaktika a hudební psychologie v ukázkových hodinách výuky nonartificiální hudby na základní a střední škole. Měl by umět vymezit budoucím žákům jednotlivé žánry nonartificiální hudby, tak aby je uměli identifikovat, resp. rozpoznat z hudebního poslechu. Dále umět uvést do souvislosti jednotlivé etapy vývoje nonartificiální hudby a přizpůsobit je věku žáků a dovést je k schopnosti rozpoznat různé styly a žánry nonartificiální hudby |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student by měl umět vyjmenovat základní hudební zdroje vzniku jazzové hudby, měl by si rozpoznat základní znaky jazzové hudby a určit také hlavní etapy vývoje jazzové hudby a základní žánry populární hudby až do 70. let 20. století na základě poslechu. Aplikovat do výuky. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Samostatně prohlubuje své odborné znalosti a odborné dovednosti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|