|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / ZKMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
ZKMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
System Design Engineering
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
System Design Engineering of Technical Products
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KKS/ZKM
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni efektivně a účinně:
- systematicky specifikovat celoživotní tržní i inherentní požadavky na konstruovaný technický produkt chápaný jako technický systém (TS)
- systematicky řídit konstrukční projekt TS
- kombinovat teoreticky podložené, instruktivní, intuitivní i zkusmé tvůrčí metody při konstruování TS
- pracovat v interdisciplinárním týmu při integrovaném vývoji TS a využívat poznatky, nástroje i odborníky z ostatních technických, přírodních, sociálních i další podpůrných vědních i praktických oborů,
- systematicky analyzovat, porovnat a vyhodnotit splnění systematicky specifikovaných požadavků a konstrukční konkurenceschopnosti navrženého, příp. existujícího TS se srovnatelnými TS včetně odpovídajících indikátorů rizik
- systematicky zdokumentovat a prezentovat postup a výsledky konstrukčního návrhu TS, a tak mj. postupně vytvářet i systematickou konstrukční bázi znalostí.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu ze cvičení (s hodnocením):
- minimálně 75% aktivní účast na cvičeních (pouze u denního studia)
- splnění zadání semestrálního projektu nejpozději v mezním termínu
Složení zkoušky (kombinovaná, písemná a ústní):
- udělený zápočet
- zvládnutí poznatků daných osnovou předmětu a jejich tvůrčí aplikace v semestrálním projektu
|
Obsah
|
Transformační a technické systémy a procesy. Technické produkty jako technické systémy pro realizaci transformačních procesů. Vlastnosti a kvalita technických systémů. Struktury technických systémů. Hlavní zásady pro docílení požadovaných vlastností technických systémů ?Design for X?. Konstrukční činnosti a jejich racionalizace. Konstruování strojů jako proces s cílem návrhu technických systémů s požadovanými vlastnostmi. Získané poznatky jsou tvořivě procvičovány na příkladech z praxe.
Přednášky:
1.Základní informace o předmětu. Transformační systém (TrfS) a transformační proces (TrfP). Obecný model TrfS s TrfP. Technické systémy/produkty (TS) v TrfS. Životní etapy TS jako TrfS.
2. Vlastnosti TS. Vztahy mezi vlastnostmi TS. Jakost TS a její hodnocení. Hodnocení splnění požadavků na TS a hodnocení stavební (konstrukční&designérské) konkurenceschopnosti TS. Struktury TS.
3. Konstrukční systém (DesS) jako TrfS a konstrukční proces (DesP) jako TrfP. Konstrukční situace. Vliv faktorů DesS na DesP. Zdroje rizik.
4. Obecné základní operace (A-G), metodické etapy (I-IV) a konstr. fáze (1-6) DesP - přehled. Vyjasnění požadavků a jejich rozpracování dle životních etap TS (1). Case Study.
5. Návrh funkční struktury TS z provozního TrfP (2). Case Study.
6. Návrh orgánové struktury TS s využitím morfologické matice (3a). Case Study.
7. Hodnocení řešení konstrukčního úkolu a rozhodování - aplikace na hodnocení a výběru optimální varianty orgánové struktury TS (3b). Case Study.
8. Návrh hrubé stavební struktury TS (4) a úplné stavební struktury TS (5). Case Study.
9. Detailování, popis a předání informací o navrž. TS (6). Case Study. Práce s informacemi, zobrazování a kontroly při řešení konstrukčního úkolu.
10. Technické procesy (TP) jako TrfP. "Vnitřní" transformační procesy v TS (ITP). Taxonomie TS. Metodické poznatky k TP, ITP a TS. Základní poznatky DfX k jednotlivým třídám vlastností TS. Vývoj TS v čase. Vývoj stavů vlastností TS v čase.
11. Struktura činností/operací DesP. Počítač v DesS a jeho vliv na DesP.
12. Strategie a taktiky DesP. Metodické poznatky o DesP. Obecný model postupu při konstruování TS - rekapitulace.
13. Účel, cíl a význam systémových přístupů. Systematická struktura poznatků o a pro konstruování. Vývojové změny a tendence v procesech navrhování TS.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
System Design Engineering of Technical Products.
(Hosnedl, S.)
-
Doporučená:
Eder, Wolfgang Ernst; Hosnedl, Stanislav. Design engineering : a manual for enhanced creativity. Boca Raton : CRC Press, 2008. ISBN 978-1-4200-4765-3.
-
Doporučená:
Hubka. V., Eder, E. E. Engineering Design. Zürich: Heurista, 1992. ISBN 3-85693-026-4.
-
Doporučená:
Eder, Wolfgang Ernst; Hosnedl, Stanislav. Introduction to Design Engineering: Systematic Creativity and Management.. CRC Press / Balkema, Taylor & Francis Group, Leiden, The Netherlands, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
12
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
139
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
naskicovat, popsat a vysvětlit základní vlastnosti obecných strojních částí, a základních funkčních skupin strojů a zařízení |
popsat a vysvětlit základní inženýrské výpočty pro predikci vlastností obecných strojních částí a základních funkčních skupin strojů a zařízení |
popsat a vysvětlit základní inženýrské poznatky o standardním SW pro počítačovou podporu konstrukčních prací |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozpoznat a aplikovat konstrukční řešení obecných strojních částí a základních funkčních skupin strojů a zařízení, výpočtově je analyzovat a navrhnout alternativy jejich řešení |
využívat základní inženýrské poznatky z nauky o materiálu, technologie výroby, mechaniky, pružnosti a pevnosti, a dalších podpůrných inženýrských oborů |
provádět základní inženýrské výpočty pro predikci vlastností obecných strojních částí a základních funkčních skupin strojů a zařízení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Smysl pro systematickou tvůrčí práci a dokumentaci výsledků |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit technický produkt jako heterogenní technický systém pro realizaci požadovaných transformací, jeho životní cyklus, konstrukčních struktury a systém vlastností, vč. jejich vzájemných vztahů |
popsat a vysvětlit systematický postup tvůrčího návrhu technického produktu chápaného jako heterogenní technický systém s pružným integrovaným využitím všech standardních strategií konstruování |
popsat a vysvětlit systematický tvůrčí návrh alternativ koncepčních a konstrukčních řešení technického produktu |
popsat a vysvětlit systematické hodnocení vhodnosti alternativ technického produktu vč. analýz a rozhodování o jejich kvalitě konkurenceschopnosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řešit konstrukční návrh technického produktu rozložením do obecných základních fází řešení |
vypracovat tvůrčím způsobem systematickou komplexní specifikaci požadavků na navrhovaný technický produkt v celém jeho životním cyklu vč. využití poskytované SW podpory |
navrhnout systematicky tvůrčím způsobem alternativy koncepčních a konstrukčních řešení zadaného technického produktu |
hodnotit systematicky slabé a silné vlastnosti a výslednou kvalitu a konkurenceschopnost alternativ navrhovaného technického produktu s využitím dostupné SW podpory |
systematicky řídit konstrukční projekt technického produktu a suboptimálně kombinovat teoreticky podložené, instruktivní, intuitivní i zkusmé tvůrčí metody navrhování |
dokumentovat, prezentovat a odůvodnit systematicky a srozumitelně postup a výsledky konstrukčního návrhu technického produktu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Kriticky hodnotí a implementují další poznatky do problematiky předmětu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Vzájemné hodnocení členů v týmu |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Průběžné testování dílčích výsledků |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Posouzení podle konzultovaných problémů a obhajoby výsledků |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Příklady a aplikace z prostředí a zkušeností studentů |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Využívat on line formy výuky |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Konzultovat, prezentovat a obhájit dílčí i finální výsledky své tvůrčí práce |
|
|
|
|