|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / ZMB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
ZMB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy modelování buněčných systémů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
5 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět má tři hlavní cíle: 1. Seznámit studenty se základními buněčnými složkami a s jejich funkcemi, např. se strukturou DNA, RNA a strukturou proteinů a uvést jejich propojení v centrálním dogmatu molekulární biologie. 2. Zavést standardní kvantitativní modely biologických systémů i vazby na základní principy. 3. Uvést příslušné analýzy a identifikační metody a seznámit studenty s jejich praktickou hodnotou.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti jsou ohodnoceni zápočtem. K jeho získání, se studenti musí aktivně zúčastnit přednášek a prezentovat vybraný buněčný subsystem a jeho model.
|
Obsah
|
Biologie (4 přednášky): Úvod, centrální dogma molekulární biologie, regulační mechanismy a transdukce signálů, a další mechanismy
Modeling (5 přednášek): Fundamentální stochastický model, deterministický model chemických reakčních sítí, další deterministické modely, analýza modelů, běžné motivy.
Identifikace (3 přednášky): Identifikační přístup, identifikace struktůry, identifikace kinetiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Gerald Karp. Cell and Molecular Biology: Concepts and Experiments. Wiley, 2007. ISBN 978-0-470-04217-5.
-
Doporučená:
Zoltan Szallasi, Jorg Stelling, and Vipul Periwal. System Modeling in Cellular BIology: From concepts to nuts and bolts. The MIT Press, 2006. ISBN 0-262-19548-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
39
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student nemá žádné znalosti |
student má alespoň střední znalosti anglického jazyka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
student má základní počítačové dovednosti |
student umí komunikovat písemně a verbálně v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student je seznámen s koncepty biochemických reakcí |
student je seznámen s prvky genetických sítí |
student je seznámem s motify genetických sítí |
student rozumí princpům robustnosti ve vybraných biochemických systémech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
student umí schematicky popsat biochemický buněčný systém |
student umí sestavit systém diferenciálních rovnic pro biochemické sítě pomocí Guldberg Waage zákonu |
student umí zjednodušit biochemický systém rozdělením časových řádů |
student umí parametrizovat biochemické reakce pomocí Miechalis-Menten konstant |
student umí popsat genetické regulační sítě pomocí principů kooperativity |
student umí realizovat daný biochemický systém v softwarovém nástroji založeným na biochemických pravidlech |
student umí iterativně naladit dynamické chování biochemického systému pomocí parametrizovaných motifů |
student umí prezentovat svojí práci v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
|
|
|
|