|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ČPV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ČPV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Časoprostorové vyjádřování (pro MŠ)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty se soudobými možnostmi vizuálního vyjadřování, jež zakládá umělecký zážitek na neobvyklém zacházení s časem a prostorem. Na základě podnětů umění 2. pol. 20. stol. a umění 21. století si prakticky ověřují nejrůznější prostředky výrazu, které lze uplatňovat ve výtvarné výchově dětí předškolního věku, kombinují ve prospěch výtvarného úkolu výrazové prostředky i teoretické poznatky z různých oblastí umělecké a společenské kultury. Studující vyhledávají a prezentují soudobé projevy vizuální kultury, k těmto příkladům vyjadřují v řízeném dialogu svoje mínění.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování 6 časoprostorových úkolů s reflektivními komentáři. Zpracování fotodokumentace řešení úkolů. Vložení příslušné fotodokumentace a textů do Artfolia v daném termínu.
|
Obsah
|
Vizuální, výtvarná, umělecká kultura. Vizualita a média. Virtuální realita počítače. Vizuální kompetence jako profesní kompetence učitelky/učitele. Stírání hranic, prostupování jednotlivých druhů umění. Výtvarné aktivity typu akce, happening, představení, dramatizace, instalace jako výtvarné aktivity pro žáky mateřských škol. Spontánnost jako projev svobody. Zemní umění, výtvarné zásahy do prostředí pomocí přírodních (větve, listí, kamení atp.) a umělých (balónky, deštníky, oděvy atp.) prvků. Výtvarné ozvláštňování lidského těla - líčení, zabalování atp.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK J., ELIÁŠOVÁ, S.. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-322-2.
-
Základní:
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Doporučená:
ZHOŘ, I.; HAVLÍK, V.; HORÁČEK, R. Akční tvorba: Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého].. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
-
Doporučená:
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
-
Doporučená:
BLÁHA, Jaroslav; SLAVÍK, Jan. Průvodce výtvarným uměním V.. Praha: Vydavatelství a nakladatelství práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
-
Doporučená:
ZHOŘ Igor. Škola výtvarného myšlení I.. Brno: KS Brno a OKS Blansko, 1992.
-
Doporučená:
ZHOŘ, Igor. Škola výtvarného myšlení II.: Met. materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti.. Brno: OKS, 1989. ISBN 80-85027-00-3.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
studující absolvovali předměty KVK/UPVV, KVK/VTP a KVK/TPR |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student - orientuje se v časoprostorových projevech výtvarné kultury a umění 2O. století v míře potřebné pro pedagogickou činnost v mateřské škole: je obeznámen se základními podobami land-artu, umění akce a konceptuálního umění; |
prokazuje znalost základních pojmů, myšlenek a faktů ze zmíněné oblasti tvorby; |
znalost prokazuje zejména správným užíváním příslušné odborné teminologie, - zná a ve vlastní tvorbě využívá základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, času, barvy, světla a materálu v časoprostorové tvorbě, v této souvislosti je schopen navrhovat jednoduché časoprostorové aktivity pro děti v mateřské škole |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|