|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KMT / 99DI2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KMT
/
99DI2
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Didactics of Mathematics 2
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
No,
1
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
Lecture
27
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Substituted course
|
KMT/DIZ2
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
|
Requirements on student
|
1. Active participation - a student or pairs of students prepare a part of math lesson. They prepare activities, instruments and worksheets.
2. Students have to pass two written tests.
3. Students prepare written test for pupils on arithmetics or algebra, they state its solution and marking.
|
Content
|
1. Vývoj představ žáka o geometrickém útvaru, rovinné a prostorové útvary, jejich vlastnosti; vzájemná poloha (2 h)
2. Manipulativní postupy pro určení míry útvarů; obvody a obsahy, povrchy a objemy (2 h)
3. Struktura vyučovací hodiny, zařazování úloh výpočetního charakteru (2 h)
4. Pomůcky v matematice, základy rýsování a znázorňování prostorových útvarů (2 h)
5. Vývoj vyučování matematice; další zobrazovací postupy. (2 h)
6. Transformace úloh; analytická geometrie (2 h)
7. Prostorová představivost; další úlohy analytické geometrie (2 h)
8. Vztahy mezi matematickými útvary, jejich rozlišování a vlastnosti (2 h)
9. Výpočetní technika a její využití při výuce geometrických zobrazení (2 h)
10. Rozšiřující učivo na střední škole; komplexní čísla, diferenciální a integrální počet (2 h)
11. Pojmy v matematice, definice, jejich typy a chyby v definicích (2 h)
12. Symbolický zápis v matematice; logické spojky a kvantifikátory (2 h)
13. Věty v matematice; předpoklad a závěr věty, obrácená a obměněná věta; důkazy vět (2 h)
14. Správný a nesprávný úsudek (1 h)
Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Polák, Josef. Didaktika matematiky : Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Basic:
Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání [online].
(Kolektiv autorů (editoři: Fuchs, E., Zelendová, E.))
-
Basic:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].
-
Recommended:
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
-
Recommended:
Van de Walle, John A. Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Harlow, 2016. ISBN 978-1-292-09769-5.
-
Recommended:
Vondrová, Naďa, Rendl, Miroslav. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: UK, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
-
Recommended:
Hejný, Milan, Jirotková Darina. Matematické úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání: náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007.. Praha : ÚIV, 2010. ISBN 978-80-211-0612-.
-
Recommended:
Blažková, Růžena; Budínová, Irena. Matematika pro bystré a nadané žáky. 2. díl. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1157-8.
-
Recommended:
Hesová, Alena. Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Praha : NÚV, 2013. ISBN 978-80-7481-002-2.
-
Recommended:
Etzold, Heiko; Petzschler, Ines. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0174-6.
-
Recommended:
Standardy pro základní vzdělávání. Matematika a její aplikace. Opatření ministra školství, mládeže a ... [online]
(Dvořáková, Jana a kol.)
-
Recommended:
Učebnice, sbírky úloh a další materiály pro ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií.
-
Recommended:
Starý, K. a kol. Úlohy pro rozvoj dovedností. Metodická publikace pro učitele základních škol a víceletých gymnázií. Praha: ČŠI, 2014.
-
Recommended:
Hejný, Milan, Jirotková Darina. Úlohy pro rozvoj matematické gramotnosti: utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Praha : ČŠI, 2012. ISBN 978-80-905370-0-2.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Preparation for formative assessments (2-20)
|
10
|
Preparation for comprehensive test (10-40)
|
20
|
Contact hours
|
39
|
Presentation preparation (report) (1-10)
|
10
|
Total
|
79
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
N/A |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
popsat postupy pro porovnávání čísel v daném číselném oboru |
vyjmenovat postupy pro řešení rovnic a jejich soustav |
odlišit funkce a jiné závislosti |
Skills - skills resulting from the course: |
vysvětlit algoritmy operací s čísly v daném číselném oboru |
vyjádřit část celku různými způsoby |
použít vhodnou metodu pro vyřešení slovní úlohy |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Test |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Skills - skills achieved by taking this course are verified by the following means: |
Test |
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Self-evaluation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture |
Lecture with visual aids |
Self-study of literature |
Skills - the following training methods are used to achieve the required skills: |
Seminar classes |
Students' portfolio |
One-to-One tutorial |
|
|
|
|