|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / ULI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
ULI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do studia literatury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tato disciplína studující připraví na systematickou práci s literárními texty ve vyšších ročnících. Cílové poznatky budou zprostředkovány rozborem reprezentativních děl jednotlivých literárních estetik či poetik významných autorek a autorů, akcentována bude současná německy psaná literatura.
|
Požadavky na studenta
|
Referát formou interpretace vybraného drobného literárního útvaru. Zkouška z literární teorie a dějin německy psané literatury ve 20. století.
|
Obsah
|
1. Vymezení pojmu literatura a literární věda, její dílčí a spřízněné disciplíny, literární kánon, literární druhy
2. Lyrika a její formální znaky: rým, metrum, volný verš; jednotlivé lyrické žánry, žánry na pomezí lyriky a epiky
3. Narativní texty: naratologie, forma a perspektiva vyprávění, způsoby podání příběhu, čas; kompoziční a obsahové prvky
4. Jednotlivé epické žánry ve vývoji německé literatury
5. Drama a jeho techniky, kompozice, žánry
6. Analýza stylu: tropy a řečnické figury
7. Přehled literárních teorií: positivismus, "geistesgeschichte", nacistická a socialistická lit. věda, imanence díla, hermeneutika, strukturalismus, poststrukturalismus (postmoderna, dekonstrukce) a sémiotika, psychoanalýza, receptivní estetika
8. Dějiny německy psané literatury 20. století: literatura Výmarské republiky
9. Dějiny německy psané literatury 20. století: německy psaná literatura v exilu
10. Dějiny německy psané literatury 20. století: západoněmecká literatura
11. Dějiny německy psané literatury 20. století: literatura NDR
12. Dějiny německy psané literatury 20. století: rakouská literatura
13. Dějiny německy psané literatury 20. století: švýcarská literatura
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kromě dataprojekce nemá předmět žádné opory.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BOK, V., D. PFEIFEROVÁ a D. ŠETINOVÁ. Deutschsprachige Literatur in Lesetexten. Plzeň, 2012.
-
Základní:
SEXL, M. Einführung in die Literaturtheorie. München, 2004.
-
Základní:
ROTHMANN, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Stuttgart, 2009.
-
Doporučená:
SCHMIDT-DENGLER, W. Bruchlinien II. Vorlesungen zur österreichischen Literatur 1990-2008. Salzburg, 2012.
-
Doporučená:
MARTINEZ, M. a M. SCHEFFEL. Einführung in die Erzähltheorie. München, 2003.
-
Doporučená:
BOYLE, N. Kleine deutsche Literaturgeschichte. München, 2009.
-
Doporučená:
BRUNNER, H. a R. Moritz. Literaturwissenschaftliches Lexikon. Berlin, 2006.
-
Doporučená:
RUSTERHOL, P. a A. SOLBACH, eds. Schweizer Literaturgeschichte. Stuttgart, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
48
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B1+ a vyšší |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat své jazykové znalosti NJ na úrovni B1 a vyšší |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
formulovat základní přehled o vývoji a struktuře literární vědy s akcentem na teorii literatury a dějiny německy psané literatury 20.století |
porozumět přincipům literární teorie |
popsat princip analýzy literárního textu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat literární teorii v praxi |
interpretovat vybraný literární text |
samostatně pracovat s odbornou literaturou |
prezentovat literárněvědnou analýzu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|