|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPG / 9DP1R
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPG
/
9DP1R
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Elem.Teach.,Nat. Study&Cult.-Teach.Meth.
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Long Title
|
Elementary Teaching, Nature Study and Cultivation - Teaching Methodology I
|
Accredited / Credits
|
No,
1
Cred.
|
Type of completion
|
Written
|
Type of completion
|
Written
|
Time requirements
|
Lecture
5
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
KBI/9DPŘ2, KBI/9EPŘ
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The aim of this course is to make students familiar with subject, aims, conceptions, and evolution of subjects about nature and society, with scientific terms and structure of these disciplines in the Czech |Republic and outside, and conception of natural history and plant cultivation courses.
|
Requirements on student
|
The student must be active in seminaries.
The student must present a collection of zoological cards (30 specimens) according intructions of the lecturer.
The student must present a herbarium (30 specimens) according intructions of the lecturer.
|
Content
|
Analysis of theoretical and processual aspects of natural history and biology didactics in elementary, secondary and nursery scholls.
Forms, methods, means, principles of education, re-education and self-education. Evaluation of education and teaching.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
časopis. ABC.
-
Recommended:
Podroužek, Ladislav. Cvičení k didaktice přírodovědy pro studenty učitelství prvního stupně základní školy : Určeno stud. 3. roč.. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7043-032-X.
-
Recommended:
Časopis. Česká škola,.
-
Recommended:
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Recommended:
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Recommended:
Salaj, Ján. Didaktika prírodovedy : návody na praktickú zložku. 1. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta v Banskej Bystrici, 1988.
-
Recommended:
Mimšíková, Z. Didaktika prvouky a věcného učení. Olomouc, 1988.
-
Recommended:
Komanová, Eva. Didaktika přírodovědy - 1.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
-
Recommended:
Komenský : časopis pro učitele základní školy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1873.
-
Recommended:
Barwinek, Helmut; Felmberg, Irmgard; Pradel, Walter; Jandík, Milan. Metodika seznamování dětí s přírodou : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. školy, obor učitelství na mateřských školách. 3. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-24530-7.
-
Recommended:
časopis. Obecná škola.
-
Recommended:
Pedagogika. 1999.
-
Recommended:
Vodáková, Jitka. Pěstitelské práce pro studující učitelství v 1. - 4. roč. základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Recommended:
Hec, J. Pokusy a pozorování v pěstitelských pracích. Plzeň, 1978.
-
Recommended:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Recommended:
Podroužek, Ladislav. Prvouka : vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. Vyd. 2. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-270-8.
-
Recommended:
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno stud. 3. roč. učitelství 1. stupně ZŠ. [Díl] 2, Botanická část. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-097-4.
-
Recommended:
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
-
Recommended:
Hradil, František. Prvouka na I. stupni základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
-
Recommended:
RVP ZV, RVP PV.
-
Recommended:
Čeřovský, Jan; Procházka, Otakar. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
-
Recommended:
Učebnice,pracovní sešity,metodické příručky pro prvouku,přírodovědu a pěstitelské práce,historické učebnice.
-
Recommended:
Učitelské noviny,.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Individual project (40)
|
40
|
Preparation for an examination (30-60)
|
30
|
Graduate study programme term essay (40-50)
|
40
|
Presentation preparation (report) (1-10)
|
10
|
Practical training (number of hours)
|
10
|
Total
|
130
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
Znalost oblastí z předmětu UDP. Charakterizovat přírodní jevy, poznat a charakterizovat vybrané přírodniny - živočichy. Provádět vybraná pozorování, pokusy a manipulace s přírodninami, znát možnosti přírodovědné mimoškolní a mimotřídní činnosti, provést didakticko-faktografické rozbory jednotlivých částí prvouky, přírodovědy a pěstitelství na 1. stupni ZŠ. Znát biologii člověka. |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
Provádět vybraná přírodovědná pozorování a pokusy vhodná pro výuku prvouky, přírodovědy se zaměřením na zoologii a biologii člověka. Vést badatelský způsob poznávání přírodních jevů. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Pochopit různé způsoby integrované výuky a aplikovat je ve výuce. Poznat a charakterizovat přírodniny a přírodní jevy s ohledem na primární školu. Pochopit a aplikovat vyučovací formy a metody ve výuce prvouky, přírodovědy a pěstitelství. Znát vybrané způsoby evaluace v prvouce, přírodovědě.
|
Skills - skills resulting from the course: |
Využívat různé vyučovací prostředky ve výuce prvouky, přírodovědy. Vést badatelský způsob výuky při poznávání přírodnin a přírodních jevů. Zakládat koutky přírody. Využívat chovatelská a pěstitelská zařízení. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Oral exam |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Textual studies |
Project-based instruction |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Students' portfolio |
|
|
|
|