|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPG / DIVZA
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPG
/
DIVZA
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Didactics of health education A
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
3
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The aim of this course is to gain students competencies to deal didactics practices in teaching health education in primary school, including teaching problem and with methods of school assessment in area of health education
|
Requirements on student
|
- prokázání znalostí jednotlivých témat učiva na základě jejich zapamatování, pochopení, aplikování a hodnotícího posouzení,
- posouzení (reflexe) studenta učitelství jeho osobnostních a odborných kompetencí ve vztahu k jednotlivým tématům učiva předmětu,
- zápočet - kombinovaná forma.
|
Content
|
1. Předmět didaktiky výchovy ke zdraví. Evokace a posouzení (reflexe) studenta učitelství k učivu, které se vztahuje k problematice obecné didaktiky a náslechové praxe.
2. Přehled výuky výchovy ke zdraví na základní škole. Zhodnocení významu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v RVP ZV z celospolečenského a odborně-profesního pohledu. Posouzení (reflexe) studenta učitelství vnímání role učitele výchovy ke zdraví v systému základního vzdělávání.
3. Motivace a aktivizace žáků v předmětu výchova ke zdraví. Motivace k výběru profese učitele vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství jeho vlastních motivačních faktorů pro výběr studované specializace.
4. Psychodidaktické zásady a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. Evokace a posouzení (reflexe) studenta učitelství učiva, které se vztahuje k problematice pedagogické psychologie a možností jeho implementace v oborové didaktice.
5. Učení prostřednictvím řešení problému. Problémové vyučování ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho specifických schopností (speciálních schopností tvořivosti, divergentního myšlení) pro kreativitu a využívání heuristických metod ve vyučování.
6. Pojetí hodnocení žáků ve výchově ke zdraví. Sebehodnocení žáka ve vyučování. Posouzení (reflexe) využívání hodnoticích metod ve výchově ke zdraví z pohledu osobnostních a odborných kompetencí studenta učitelství.
7. Učební osnovy, tematické celky a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. Komparace vybraných tematických celků dle vybraných kritérií a tvorba návrhů pro jejich inovaci.
8. Příprava učitele na vyučovací hodinu. Reflexe a evaluace výuky. Posouzení (reflexe) studenta učitelství jeho přístupů k vyučování na základě osobnostních a odborných kompetencí.
9. Osobnost učitele ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství na základě jeho osobnostních a odborných kompetencí pro výchovnou a edukační didaktizaci témat z oblasti podpory zdraví.
10. Problematika osvojování vybraných poznatků ve výchově ke zdraví. Analýza témat dle vybraných kritérií z pohledu jejich obtížnosti didaktizace do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
11. Výchova ke zdraví jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života pubescentů. Rozbor aktuálních témat (otázek) z problematiky zdravého životního stylu, které jsou řešeny žáky 2. stupně ZŠ. Zásady pedagogické krizové intervence ve vztahu k oblastem zdravého životního stylu. Posouzení (reflexe) studenta učitelství z hlediska jeho osobnostních a odborných kompetencí pro řešení praktických otázek ze života žáků v období puberty.
12. Mezipředmětové vztahy ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho osobnostních a odborných kompetencí pro implementování mezipředmětových vztahů ve vyučování.
13. Průřezová témata RVP ZV a jejich implementace do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho osobnostních a odborných kompetencí pro využívání mezipředmětových vztahů ve vyučování.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Basic:
Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. 2020. ISBN 978-80-7603-142-5.
-
Basic:
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
-
Basic:
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
-
Basic:
SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Basic:
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
Basic:
Sharma, M. Theoretical foundations of health education and health promotion. 2013.
-
Basic:
PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl?. Plzeň, 2014.
-
Basic:
FIALOVÁ, L. et al. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Contact hours
|
24
|
Presentation preparation (report) (1-10)
|
5
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
13
|
Preparation for comprehensive test (10-40)
|
20
|
Total
|
62
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
- definovat základní pojmy z obecné didaktiky,
- popsat strukturu pedagogického procesu,
- objasnit tematické oblasti z oboru Výchova ke zdraví. |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
- sestavit v podobě myšlenkové mapy pedagogický proces, |
- kriticky zhodnotit jednotlivé výukové strategie |
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
N/A |
N/A |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV, |
- vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání, |
- popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví |
- popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví, |
- vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, |
- objasnit podstatu mezipředmětových vztahů ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, |
- charakterizovat formy implementace průřezových témat z RVP ZV do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, |
- vysvětlit význam reflexe ve vzdělávání v oborové didaktice. Popsat jednotlivé formy reflexe směřující k sebepoznání a rozvoji osobnostních a odborných kompetencí studenta učitelství. |
Skills - skills resulting from the course: |
- navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, |
- transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků, |
- prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, |
- volit efektivní formy implementace mezipředmětových vztahů a průřezových témat do edukačního procesu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, |
- využívat reflexi k sebepoznání a rozvoji osobnostních a odborných kompetencí ve vzdělávání v oborové didaktice. |
Competences - competences resulting from the course: |
N/A |
N/A |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Test |
Seminar work |
reflexe a sebehodnocení |
Skills - skills achieved by taking this course are verified by the following means: |
Test |
Seminar work |
reflexe a sebehodnocení |
Competences - competence achieved by taking this course are verified by the following means: |
Test |
Seminar work |
reflexe a sebehodnocení |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Self-study of literature |
Individual study |
Students' portfolio |
Seminar classes |
E-learning |
Discussion |
Skills - the following training methods are used to achieve the required skills: |
Lecture |
Competences - the following training methods are used to achieve the required competences: |
Lecture supplemented with a discussion |
Lecture |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Seminar classes |
E-learning |
Discussion |
- přednáška založená na výkladu,
- přednáška s diskusí,
- samostudium,
- prezentace práce studentů,
- seminární výuka (badatelské metody),
- e-learning,
- diskuze s reflexí. |
|
|
|
|