|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPG / MKVV
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPG
/
MKVV
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Multicultural Education
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
2
Cred.
|
Type of completion
|
Oral
|
Type of completion
|
Oral
|
Time requirements
|
Lecture
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
5 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
KPG/MLKV and KPG/ML1KV
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The aim of the course is to introduce the key theoretical approaches to living together and meeting of cultures. To acquaint students with theoretical background and real world applications of multiculturalism. The basis of the subject is actively exploring the central terms of this field: culture, ethnicity, ethnicity, multiculturalism and education, taking into account overlaps between cultures and preventing racism and xenophobia. On show will also be important intercultural projects ready state and non-profit institutions in the CR and abroad.
|
Requirements on student
|
Students demonstrate mastery of topics pursued by seminar work with multicultural issues and meeting the requirements of the knowledge test.
|
Content
|
Active learning of key concepts of the subject: culture, ethnicity, ethnicity, multiculturalism
Historical and social context of a multicultural society.
Cultures and subcultures in society
Conflict of cultures vers. cultural cooperation
Xenophobia, racism and nationalism in Czech society.
The beginnings of the multicultural education, the means and methods of multicultural cooperation and multicultural education.
Comparison of different approaches to address intercultural issues in the Czech Republic and abroad.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Jarkovská, L. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha, Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
Recommended:
Gabal, Ivan. Etnické menšiny ve střední Evropě : konflikt nebo integrace. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
-
Recommended:
Čeněk, J., Smolík, J., Vykoukalová, Z. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
-
Recommended:
Urbánek, P. (red.). Interkulturní vzdělávání ve sjednocující se Evropě. 1998.
-
Recommended:
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Recommended:
Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 4. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.
-
Recommended:
Keller, Jan. Nedomyšlená společnost. Vyd. 4. Brno : Doplněk, 2003. ISBN 80-7239-091-0.
-
Recommended:
Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.
-
Recommended:
Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
-
Recommended:
Hirt, Tomáš; Jakoubek, Marek. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : (antropologická perspektiva). Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
-
Recommended:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Recommended:
Toffler, Alvin. Šok z budoucnosti. 1. vyd. Praha : Práce, 1992. ISBN 80-208-0160-X.
-
Recommended:
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. 1. vyd. dotisk. Praha, 1995. ISBN 80-85850-12-5.
-
Recommended:
Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Contact hours
|
26
|
Total
|
26
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
Orientovat se v základní pedagogické terminologii - klíčové pojmy, kategorie a jejich vymezení především z oblasti obecné pedagogiky a obecné teorie výchovy
|
Orientovat se v aktuálních kurikulárních dokumentech a školské legislativě |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Definovat a na příkladech vysvětlit a doložit ústřední pojmy a teoretická východiska a přístupy multikulturní problematiky (kultura, etnicita, gender a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte/žáka, fungování předsudků a stereotypů, pojmy z oblasti interkulturní komunikace)
|
Pojmenovat, reflektovat aktuální multikulturní témata s přesahem do výchovy a vzdělávání a jejich problematické aspekty
|
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech s přihlédnutím k vymezení, významu a možnostem realizace multikulturní výchovy ve vyučovacím procesu
|
Orientovat se v aktuálních českých i mezinárodních trendech multikulturní výchovy (na základě studia odborné literatury a orientace v aktuálních programech a projektech státních i neziskových institucí)
|
Skills - skills resulting from the course: |
Zpracovat projekt výukové hodiny (výukového bloku) s přihlédnutím ke studovanému oboru s aplikací vybraného multikulturního tématu, prezentovat, obhájit a vhodně argumentovat tento výběr a postup (projekt musí splňovat veškeré didaktické náležitosti, tj. především formulaci cíle hodiny, návrh výukových metod, organizačních forem, popis průběhu jednotlivých činností, reflexi zvolených aktivit)
|
Vyhledávat a využívat vhodné metody a prostředky k realizaci multikulturní výchovy v reálném prostředí škol |
Zařazovat vhodná a aktuální multikulturní témata do vzdělávací lekce svého aprobačního předmětu |
Competences - competences resulting from the course: |
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Seminar |
Textual studies |
Students' portfolio |
|
|
|
|