|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPG / 9VŽMP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPG
/
9VŽMP
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Výchova žáků s mentálním postižením
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
No,
1
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
10
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
KPG/CVŽMP
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Metodologické problémy vzdělávání a vzdělavatelnosti lidí s MP. Práva MP. Rodiče a rodina. Výchova hrou. Výchovné zásady. Náročné životní situace. Speciálně pedagogická centra. Zvláštní školy. Didaktické principy vzdělávání MP. Pomocné školy. ÚSP. 10.Utváření volních vlastností a osobnosti MP. Některé netradiční formy vzdělávání MP.
|
Requirements on student
|
Zpracování seminární práce
|
Content
|
Cílem předmětu je představil studentům možnosti a metody výchovy a vzdělávání žáků s mentálním postižením.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Peeters, Theo. Autismus : od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha : Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
-
Recommended:
Černá, Marie. Kapitoly z psychopedie. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-899-7.
-
Recommended:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
-
Recommended:
Švarcová, Iva. Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s těžším mentálním postižením. Praha : Septima, 1994. ISBN 80-85801-27-2.
-
Recommended:
Lidská práva pro osoby s mentálním postižením. Praha, 1997.
-
Recommended:
Švarcová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
-
Recommended:
Lesný, Ivan; Špitz, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy : Celost. vysokošk. učebnice. Praha : SPN, 1989.
-
Recommended:
Kysučan, Jaroslav. Psychopedie : Teorie výchovy mentálně retardovaných : Určeno pro posl. fak. pedagog.. Praha : SPN, 1990.
-
Recommended:
Matějček, Zdeněk. Rodičům mentálně postižených dětí. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-52-6.
-
Recommended:
Švarcová-Slabinová, Iva. Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-030-3.
-
Recommended:
Kvapilík, Josef; Černá, Marie. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
No particular prerequisites specified. |
|
Learning outcomes
|
|
Assessment methods
|
|
Teaching methods
|
|
|
|
|