|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGPC2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGPC2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SPPG osob s poruchami chování 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob s poruchami chování 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je v návaznosti na předmět KPG/SGPC1 seznámit s nejzávažnějšími typy rizikového chování a možnostmi jejich prevence a řešení.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích a zpracování seminárního úkolu.
Úspěšné absolvování zápočtového testu.
|
Obsah
|
1. Poruchy chování dětského věku,
2. Agrese a agresivita přehled teorií, příčiny, projevy, prevence,
3. Sebevražednost, autoagresivita medicínský, psychologický a sociologický pohled,
4. Šikanování příčiny, řešení, prevence,
5. Syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte,
6. Násilí v rodině mimo CAN,
7. Delikvence nezletilých, kriminalita mladistvých a dospělých,
8. Rizikové sexuální chování,
9. Závislostní chování přehled, příčiny, diagnostika, prevence, látkové závislosti,
10. Závislostní chování činnostní závislosti,
11. Xenofobie, rasismus,
12. Problematika sekt.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
-
Základní:
Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
-
Základní:
KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
Základní:
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
Doporučená:
FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity: můžeme ovlivnit její podstatu a následky?. Praha: Portál, 2019. ISBN ISBN 978-80-262-1.
-
Doporučená:
KALINA, K. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.
-
Doporučená:
ČERMÁK, I. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta,, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
-
Doporučená:
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
-
Doporučená:
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
-
Doporučená:
PROCHÁZKOVÁ, L.; SLADKÁ-ŠEVČÍKOVÁ, J. Poruchy příjmu potravy: odpovědi na otázky, na které jste se báli zeptat.. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-46-6.
-
Doporučená:
COWAN, Douglas E.; BROMLEY, D. G.; VOJTÍŠEK, Z., ed. Sekty a nová náboženství.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3163-6.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha Portál, 2014. ISBN ISBN 978-80-262-5.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich; Pazlarová, Hana. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí : dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
-
Doporučená:
Kucharská, Anna. Školní speciální pedagog. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- prokázat úroveň vědomostí z předcházejícího předmětu, která by umožňovala funkční obsahovou návaznost
- vysvětlit, popsat a etiologicky zdůvodnit základní sociálně patologické jevy z předcházejícího předmětu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- prokázat úroveň dovedností z předcházejícího předmětu, která by umožňovala funkční obsahovou návaznost
- prokázat základní psychologické a sociologické teoretické koncepty aplikovat na konkrétní typy rizikového chování. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- užívat odbornou terminologii
- klasifikuje hlavní etiologické faktory poruch chování
- zařazuje poruchy chování podle věkového kritéria |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- orientace v právních normách ve sledované oblasti
- výběru odpovídajících poradenských a terapeutických zařízení
- vyjmenovat dokumenty podporující prevenci rizikového chování a sděluje jejich obsah.
- popsat a analyzovat hlavní sociálně patologické jevy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|