|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPG / SPŠ
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPG
/
SPŠ
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Social work in education
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
2
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
No
|
Optional course
|
No
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Students will understand the position of social work in education system. They will understand the needs of children in context of their social environment. They will know about the options of social work at school, will use the tools for finding the needs and views of the child. They will be able to survey the situation of the child in the family and school. They will understand the multidisciplinary teamwork.
|
Requirements on student
|
Udělení zápočtu bude podmíněno:
1. sepsáním, odevzdánímí a obhájením semestrální práce,
2. úspěšným absolvováním znalostního testu.
|
Content
|
Obsah:
1. Podmínky pro výkon školské sociální práce v prostředí ČR a mezinárodně,
2.-3. Východiska školské sociální práce,
4.-5. Stěžejní problémové okruhy sociální práce ve škole,
6.-7. Provázanost oborů sociální práce, sociální pedagogika a speciální pedagogika,
8.-9. Sociální práce a sociální poradenství ve škole,
10.-11. Role sociálního pracovníka v organizacích poskytující vzdělávací, sociální a volnočasové aktivity,
12.-13. Význam mezioborové a mezisektorové spolupráce ve školské sociální práci.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
MPSV. Sešit Sociální práce. Role sociálního pracovníka ve školství.. Praha: MPSV, 2017.
-
Basic:
Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010.
-
Recommended:
Felcmanová, L.; Habrová, M. a kol. Katalog podpůrných opatření - dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění - dílčí část. Olomouc: UP, 2015.
-
Recommended:
Michalík, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění ? obecná část.. Olomouc: UP, 2015.
-
Recommended:
Felcmanová, L. a kol. Metodika ke katalogu podpůrných opatření - k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP, 2015.
-
Recommended:
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003.
-
Recommended:
Matoušek, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Contact hours
|
26
|
Undergraduate study programme term essay (20-40)
|
16
|
Preparation for formative assessments (2-20)
|
10
|
Total
|
52
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
Student disponuje základními poznatky v oblasti společenských věd min. na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání obohacenými osvojenými znalostmi z kurzů společensko vědního základu. |
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
N/A |
N/A |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Understand pupils' needs in a wider context of their social environment
|
Understand the possibilities of interdisciplinary cooperation
|
Understand the role of a social worker |
Skills - skills resulting from the course: |
To get familiar with social work interventions in schools. |
To be able to use the tools for finding child's opinion and mapping the situation of the child in the family and at school. |
Competences - competences resulting from the course: |
N/A |
N/A |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Test |
Seminar work |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture supplemented with a discussion |
Textual studies |
Seminar classes |
|
|
|
|