|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPS / 9REET
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPS
/
9REET
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Relaxační a energizující techniky
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
1
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Tutorial
10
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
19 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KPS/CREET
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Cílem předmětu je naučit studenty pracovat s vlastní energetickou výbavou, analyzovat zdravotní rizika míry stresové zátěže, seznámit je s širokým spektrem relaxačních a abreaktivních technik a vyvabit je schopností tyto postupy používat.
|
Requirements on student
|
Aktivní účast na cvičeních, sestavit vlastní abreaktivní program a provést jej ve skupině.
|
Content
|
1. Okolnosti životní stylu.
2. Analýza stresorů.
3. Práce s energií a vizualizace energie.
4. Antistresový trénink.
5. Pojetí relaxace.
6. Autogenní trénink.
7. Jóga.
8. Relaxace pro děti.
9. Meditace.
10.Funkce hudby v relaxaci.
11.Funkce barev v relaxaci.
12.Mandaly a mantry.
13.Rizikové faktory relaxačních tehnik.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Hennig, Claudius; Keller, Gustav. Antistresový program pro učitele : projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
-
Recommended:
Vojáček, Karel. Cesta ke zdraví autogenní trénink : cvičení vlastního já metodou Prof. J. H. Schultze. Dobřichovice : Škola hrou, 1994.
-
Recommended:
Hájek, Pavel. Hravá jóga : Cvičení jógy pro děti mateřských škol a mladšího školního věku. Plzeň : Pedagogické centrum Plzeň, 1996.
-
Recommended:
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi / Zdeněk Šimanovský. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-339-0.
-
Recommended:
Davidson, J. Jak zvládnout stres. Praha, 1998.
-
Recommended:
Brockert, Siegfried. Ovládání stresu. Praha : Melantrich, 1993. ISBN 80-7023-159-9.
-
Recommended:
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Recommended:
Knížetová, V., Kos, B. Strečink, relaxace, dýchání. Praha : Olympia, 1989.
-
Recommended:
Nešpor, Karel. Uvolněně a s přehledem : relaxace a meditace pro moderního člověka. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-652-8.
-
Recommended:
Enomiya-Lassalle, Hugo M. Zenová meditace : s úvodem Tomáše Halíka. [1. vyd.], První české vyd. v samizdatové edici Duch a život, 1986. Brno : Cesta, 1995. ISBN 80-85319-40-3.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Individual project (40)
|
16
|
Contact hours
|
10
|
Total
|
26
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
No particular prerequisites specified. |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Studenti rozliší druhy stresu, vysvětlí vztah mezi náročnými životními situacemi a zdravotním stavem jedince, analyzují osobní míru stresového zatížení, získají prožitkovou zkušenost se škálou abreaktivních technik a předvedou bezpečné řízení relaxační techniky ve skupině.
|
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Practicum |
Skills demonstration |
Self-study of literature |
|
|
|
|