|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / AGSY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
AGSY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie genderu a sociálních sítí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/AGSX
|
Vyloučené předměty
|
KSA/AGSP a KSA/AGSW
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto kurzu je uvést studenty bakalářského stupně studia do základní orientace v konceptech a pojmech antropologického studia rodiny, příbuzenství, genderu a sociálních sítí. Student se v průběhu kurzu seznámí se základními teoretickými východisky sociálních věd (sociální antropologie, historická demografie, historická antropologie) při studiu rodiny a genderu, osvojí si základní terminologii a znalost nejdůležitějších konceptů (gender, příbuzenství, manželství, rodina, domácnost, rezidence). Pozornost bude věnována též vývoji konceptu rodiny a manželství v evropském prostoru, konceptům prokreace, otázce těla a tělesnosti a jejich vztahů ke konstituci sociálních sítí a příbuzenských vztahů v komparativní perspektivě.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách včetně četby zadaných textů v ČJ a AJ, vypracování samostatné práce na zadané téma a absolvování písemného testu na konci semestru.
|
Obsah
|
1. Základní pojmy. Co je příbuzenství. Studium příbuzenství a jeho význam v sociální/kulturní antropologii. Co je příbuzenství: koncepce příbuzenství a jeho proměny. Vztah "sociálního" a "biologického" v definici příbuzenství.
2. Reprodukce a příbuzenství Jak souvisí představy o početí s definicí příbuzenství? Malinowski a Trobrianďané a "neznalost biologického otcovství". Příbuzenství jako biologie. Alternativní koncepce příbuzenství.
3. Gender a pohlaví. Co je gender. Dichotomie pohlaví/gender. Reprodukce jako průsečík genderu a příbuzenství. Vztah genderu a reprodukce. Lze hovořit o biologických "faktech" v souvislosti s lidskou reprodukcí?
4. Incestní tabu. Manželství. Co je incest. Incestní tabu a jeho interpretace (Claude Lévi-Strauss, Edward Westermarck, Sigmund Freud, Émile Durkheim). Co je manželství. Existuje univerzální definice manželství? Nuerové - manželství s duchem. Nayarové.
5. Formy a ekonomické aspekty manželství. Postmaritální rezidence. Různé podoby manželství: monogamie, polygamie, polyandrie. Ekonomické toky související s uzavřením manželství: věno, brideprice/bridewealth a obvěnění. Typy postmaritální rezidence.
6. Rodina a domácnost, produkce a reprodukce. Rodina a domácnost: reprodukce a produkce? Endogamie a exogamie. Systémy symbolické klasifikace: indický kastovní systém.
7. Příbuzenské systémy: unilineární a kognatické descendence. Unilineární a ne-unilineární odvozování descendence. Typy descendentních skupin. Rody, klany, moiety. Koncept "korporovaných skupin". Kindred: osobní a descendentní. Sib.
8. Manželství v západní společnosti a jeho proměny v posledních dvou staletích. Proměny rodiny v evropské historii. Vliv církve na instituci manželství v Evropě od raného novověku. Katolické a protestantské evropské země. Rozvod. Manželské právo v českých zemích.
9. Sociální proměny v Evropě a USA 19. a 20. století. Hnutí za práva žen. Vývoj "ženské otázky" v Evropě od 19. století. Boj za volební právo žen v různých evropských zemích. Vývoj pohledu na ženu v rámci "západní kultury" za posledních 200 let.
10. Feminismus a antropologie. Reprezentace ženy v antropologii. Tělo a tělesnost. Feministická antropologie jako nový proud myšlení v sociálních vědách. Přínos antropologie do feministických proudů. Reprezentace ženy v antropologii.
11. Sociologie rodiny a koncept sociálních sítí. Rodina v sociologické perspektivě. Historický vývoj, koncepty, ohniska zájmu. Styčné body antropologie se sociologií. Rodina a sociální sítě.
12. Nové reprodukční technologie jako výzva příbuzenským studiím. Ohniska zájmu "nového příbuzenství" a vývoj subdisciplíny. Nové reprodukční technologie jako výzva tradičním konceptualizacím příbuzenství.
13. Volná přednáška na (studenty) vybrané téma.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
LMS Moodle, asynchronní přednášky + úkoly k seminářům
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Oakleyová, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
-
Rozšiřující:
Parkin, Robert a Stone, Linda. Kinship and Family. An Anthropological Reader.
-
Rozšiřující:
Stone, Linda. Kinship and Gender:An Introduction. Boulder: WestviewPress, 1997.
-
Rozšiřující:
Bocková, G. Ženy v evropských dějinách. Od středověku do současnosti.. Praha: NLN, 2007.
-
Doporučená:
Moore, H. L. A passion for difference. Essays in anthropology and gender. Cambridge, Polity Press, 1994.
-
Doporučená:
Goody, J. Proměny rodiny v evropské historii. Historicko-antropologická esej,. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
-
Doporučená:
Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
31
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět nemá podmiňující předměty |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti získají základní orientaci v předmětu zájmu, terminologii, teoretických směrech a historickém vývoji antropologického studia rodiny a příbuzenství, které dlouho tvořilo klíčovou disciplínu tohoto vědního oboru. Kromě studia rodiny a příbuzenství získají základní přehled a orientaci v problematice genderu a genderových studií |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|