|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / AMAK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
AMAK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie materiální kultury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/ASKUY
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je poskytnout přehledový úvod do problematiky materiální kultury, nazírané interdisciplinárním úhlem pohledu jako dynamický kulturní fenomén, tak jak jej v jeho sociálních kontextech chápou soudobé společenské vědy. Zvláštní důraz je kladen na antropologické přístupy, které jsou v posledních desetiletích, po určité revizi "lingvistického obratu", stále výrazněji ovlivňovány "materiálním obratem" a souvisejícími teoretickými a metodologickými inovacemi. Základním posláním kurzu je poskytnout studentům teoretický a metodologický aparát k práci s artefakty a etnografickými daty materiální povahy, a to především v prostředí soudobých komplexní společnosti. Součástí kurzu je také představení oborově blízkých konceptů materiality v evropské etnologii, anglosaských folklorních studiích a kulturně historických oborech, včetně stručného přehledu dějin analytického uchopování artefaktuality v rámci etnografických, antikvářských a muzeologických sběratelských tendencí. Prezentace těchto primárně historizujících a deskriptivních uchopování problematiky je ale v první řadě odrazovým můstkem ke kontextuálnímu a interdisciplinárnímu uvažování o současné materialitě obecně. Seminární část kurzu pak vedle četby klíčových textů definujících proměny paradigmat bádání materiální kultury seznamuje s metodami a technikami terénního výzkumu materiální kultury, včetně jeho etické stránky.
|
Požadavky na studenta
|
Prezenční studium: Písemný test z obsahu přednášek (50% otázek) a seminárních textů (50% otázek), prezentace jednoho textu ze seminární četby v rámci semináře a vypracování písemného referátu z tohoto textu (min. 5 NS), aktivní účast na diskuzi při seminářích. Kombinované studium: Písemný test obsahu přednášek (50% otázek) a seminárních textů (50% otázek), vypracování písemného referátu (min. 5 NS) na základě minimálně dvou textů ze seminární četby.
|
Obsah
|
1. Materiální obrat v současné antropologii
2. Materiální kultura mezi kulturní antropologií, evropskou etnologií a kulturními studii
3. Kolekcionerské uchopování artefaktuality: Muzeologické a antikvářské přístupy
4. Trichotomie materiální, duchovní a sociální kultury v evropské etnologii
5. Materiální kultura v historických a archeologických vědách
6. Materiální kultura archaických a tradičních společností
7. Materiální kultura a teorie produkce a spotřeby v kulturních studiích
8. Materiální kultura soudobých komplexních společností I. - spotřební a masová kultura
9. Materiální kultura soudobých komplexních společností II. - subkultury a domácí umění
10. Metody a techniky etnografického výzkumu materiální kultury
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studující mají k dispozici doplňující literaturu a studijní podklady na Moodle a přes odkaz na OneDrive.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Ladislav Šmejda, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Ladislav Šmejda, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Ladislav Šmejda, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. II/2, Kultura každodenního života od 16. do 18. století /. Karolinum, Praha, 1997.
-
Základní:
Petráň, Josef. Dějiny hmotné kultury. I/1, Vymezení kulturních dějin, kultura každodenního života od pravěku do 15.století /.
-
Základní:
Lidová kultura : národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. 1. svazek, [Biografická část]. Vyd. 1. Praha : Etnologický ústav Akademie věd České republiky v Praze, 2007. ISBN 978-80-204-1711-4.
-
Základní:
Lidová kultura : národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. 2. svazek, [Věcná část, A - N]. Vyd. 1. Praha : Etnologický ústav Akademie věd České republiky v Praze, 2007. ISBN 978-80-204-1712-1.
-
Základní:
Lidová kultura : národopisná encyklopedie Čech, Moravy a Slezska. 3. svazek, [Věcná část, O - Ž]. Vyd. 1. Praha : Etnologický ústav Akademie věd České republiky v Praze, 2007. ISBN 978-80-204-1713-8.
-
Základní:
Appadurai, Arjun. The social life of things : commodities in cultural perspective. Cambridge : Cambridge University Press, 1986. ISBN 978-0-521-35726-5.
-
Doporučená:
Doušek, Roman. Etnologický výzkum lidového stavitelství. Brno, 2013.
-
Doporučená:
Janeček, Petr (ed.). Folklor atomového věku. Kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti.. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Dorson, Richard M. (ed.). Handbook of American Folklore. Bloomington, 1986.
-
Doporučená:
Jeřábek, Richard. Kultura materiální, duchovní a sociální - antikvovaná trichotomie. Národopisná revue 10, s. 5-6. 2000.
-
Doporučená:
Buchli, Victor (ed.). The Material Culture Reader. London, 1996.
-
Doporučená:
Berger, Arthur Asa. What object Means. An Introduction to Material Culture. Walnut Creek, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat a popsat základní pojmy antropologických věd |
charakterizovat a popsat hlavní disciplíny historických, humanitních a sociálních věd, především těch zabývajících se hmotnou kulturou |
charakterizovat a vysvětlit základní aspekty kultury různých historických období českých a evropských dějin |
popsat a interpretovat základní chronologii dějin umění |
popsat rozdíl mezi hmotnou a duchovní kulturou |
komunikovat na základní úrovni ve vybraném světovém jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text ve vybraném světovém jazyce |
porozumět odborné přednášce |
uvažovat o sociální funkci artefaktů |
prezentovat sociální funkce artefaktu v rámci semináře |
vést debatu nad odborným textem |
využívat tištěné informační zdroje |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat materiální kulturu a artefaktuální prvky expresivní kultury z hledisek kulturních, sociálních, historických a geografických |
charakterizovat proměny paradigmatu a vývoj teorie a metodologie výzkumů materiální kultury v rámci sociokulturní antropologie, evropské etnologie, kulturních studií a příbuzných disciplín |
identifikovat různé typy materiálních artefaktů v současné české společnosti, včetně vyhodnocení jejich historických kořenů a jejich sociální funkce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat metodologické přístupy výzkumů materiální kultury na konkrétní empirický materiál |
používat relevantní antropologickou, etnologickou, historiografickou a kunsthistorickou odbornou terminologii se vztahem k materiální kultuře a artefaktům |
kriticky reflektovat soudobé přístupy sociokulturní antropologie, evropské etnologie, kulturních studií a příbuzných oborů ke studiu historických i současných artefaktů |
identifikovat různé typy materiálních artefaktů v současné české společnosti, včetně vyhodnocení jejich historických kořenů a jejich sociální funkce |
analyzovat a srovnat různé typy a vzájemné vztahy vybraných materiálních fenoménů v různých typech kultur na základní úrovni |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
|
|
|
|