|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / LVA3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
LVA3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lidská variabilita a adaptabilita 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/BIA3Y
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je (v návaznosti na přednášky LVA1 a LVA2) studium lidské variability na genetické úrovni a sledování vztahu k variabilitě na kulturní úrovni. Snahou je představit biologický podklad dědičnosti v kontextu společenských věd. Součástí je i popis principů současných základních biotechnologií používaných v genetickém výzkumu a diskuze nad jejich společenskými souvislostmi.
|
Požadavky na studenta
|
Prezenční studium:
Aktivní účast na cvičeních; pro zápočet je nutné připravit prezentaci na domluvené téma v rozsahu 15 minut; zkouška je absolvována na základě písemného testu ověřujícího znalost odpřednášené látky.
Kombinované studium:
U kombinované formy studia se nekonají cvičení. Zápočet je udělován v případě úspěšné zkoušky. Podmínky pro získání zkoušky jsou totožné jako u denního studia.
|
Obsah
|
- Materiální základ dědičnosti (DNA)
- Replikace DNA
- Exprese genů
- Mendelovská genetika
- Typy dědičnosti
- Mutace
- Populační genetika
- Biotechnologie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Chiras, Daniel D. Human biology. Burlington [Massachusetts] : Jones & Bartlett Learning, 2015. ISBN 978-1-284-02770-9.
-
Základní:
Yashon, Ronnee K.; Cummings, Michael R. Human genetics and society. Belmont : Brooks/Cole, 2012. ISBN 978-0-538-73321-2.
-
Základní:
Nečas, Oldřich. Obecná biologie pro lékařské fakulty. 3. přeprac. vyd. Praha : H & H, 2000. ISBN 80-86022-46-3.
-
Rozšiřující:
HATINA, J. - SYKES, B. Lékařská genetika - problémy a přístupy. Academia Praha, 1999.
-
Doporučená:
Crawford, M. H. (Ed.). Anthropological genetics: theory, methods and applications. Cambridge University Press., 2007.
-
Doporučená:
Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-924-0.
-
Doporučená:
Buněčné základy životních dějů. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. ISBN 80-7183-109-3.
-
Doporučená:
ŠMARDA, J. Člověk v proudu dědičnosti, geny v lidském zdraví a nemoci. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Brdička, Radim. Lidský genom na rozhraní tisíciletí. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0118-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základy obecné biologie |
ovládat základní znalosti lidské anatomie na úrovni jednotlivých orgánů a soustav |
obecně popsat jednotlivé úrovně lidské variability |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odborné antropologické literatuře v češtině |
porozumět odborné antropologické literatuře v angličtině |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podrobně popsat zdroje lidské variability a interpretovat je ve vzájemném kontextu |
charakterizovat a vysvětlit základní pojmy z lidské genetiky (DNA, RNA, meióza, translace, transkripce apod.) |
popsat typy dědičnosti (autozomální, gonozomální, recesivní, dominantní) |
charakterizovat principy základních genetických biotechnologií (PCR, CRISPR, genová léčba) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prakticky prezentovat vybrané téma z lidské genetiky a ontogeneze a jeho společenského kontextu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|