|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / 1POPD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
1POPD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Populační studia
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/1POPA
|
Vyloučené předměty
|
KSS/POP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s historií a současností populačních studií, zejména s teoriemi, které vysvětlují populační změnu v souvislosti s jejím sociálním a ekonomickým kontextem. Teoretické koncepce představené v kurzu zahrnují například teorii první a druhé demografické revoluce, teorii epidemiologické revoluce a dílčí koncepce vztahující se k těmto makro-teoriím. Bude diskutována aplikovatelnosti těchto teorií, jejichž vznik je spojen se západním populačním a kulturní kontextem, na ostatní světové regiony, včetně Afriky, Blízkého východu, východní Evropy a post-sovětského prostoru. V rámci této diskuse studující získají také základní představu o globálních populačních trendech a jejich specifikách v jednotlivých regionech světa. Předmět se dotkne také tématu populační politiky, zejména s ohledem na růst světové populace a snahou o jeho řešení na globální úrovni.
Kurz je vyučován v anglickém jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná práce, referát, písemný test, ústní zkouška.
Kurz je vyučován v anglickém jazyce.
|
Obsah
|
-populační historie -populační jevy -demografie a sociologie -demografie a stratifikace -demografická tranzice -2.demografická tranzice
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Martina Štípková, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Martina Štípková, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Preston, Samuel; Heuveline, Patrick; Guillot, Michel. Demography : measuring and modeling population processes. Malden : Blackwell, 2000. ISBN 978-1557864512.
-
Základní:
Poston, Dudley L.; Bouvier, Leon F. Population and society : an introduction to demography. New York : Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-87287-4.
-
Rozšiřující:
Hinde, Andrew. Demographic methods. London ; Arnold, 1998. ISBN 0-340-71892-7.
-
Rozšiřující:
Adams, Bert N.; Trost, Jan. Handbook of world families. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 0-7619-2763-8.
-
Rozšiřující:
Rabušic, Ladislav. Kde ty všechny děti jsou? : porodnost v sociologické perspektivě. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-86429-01-6.
-
Rozšiřující:
Newell, Coliin. Methods and models in demography. New York : The Guilford Press, 1988. ISBN 0-89862-451-7.
-
Rozšiřující:
Livi Bacci, Massimo. Populace v evropské historii. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2003. ISBN 80-7106-495-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
33
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
přemýšlet v širších souvislostech |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Rozpoznat a popsat klíčové dimenze demografické struktury moderní české společnosti |
Popsat populační historii lidstva |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Identifikovat mechanismy sociální změny |
Identifikovat vztahy mezi sociální strukturou a demografickými jevy |
Analyzovat dílčí demografické jevy v sociologické perspektivě |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|