|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / JES
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
JES
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jednání a sociální struktura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/JS
|
Vyloučené předměty
|
KSS/JS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit jeden ze základních neuralgických bodů soudobého sociologického uvažování - vztah mezi aktérem a sociální strukturou. Představuje různé pohledy na aktéra jako více (či méně) svébytného činitele a také spor mezi individualistickým a holistickým přístupem v sociálních vědách. Pohledy a teoretické koncepce, které se v minulosti nebo v současnosti v sociologii v této souvislosti objevily, srovnává, kriticky je hodnotí a sleduje, jak lze tato dilemata aplikovat na popis změn soudobé společnosti. Část týdenní hodinové dotace kurzu je nahrazena řízeným samostudiem studentů a konzultacemi přečtených knih a napsaných studentských prací.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné zpracovávání zadaných písemných prací, prezentace o semináři, test, závěrečná písemná práce, která zpracovává dostatečné primární prameny podle zadání vyučujícího, rozprava.
V naprosté většině jsou seminární texty pouze v angličtině. Kromě výše stanovených požadavků na práci v kurzu, je nedílnou součástí kurzu, že student, alespoň jednou během semestru prezentuje v angličtině.
|
Obsah
|
1-2) Individualistický a holistický přístup ke zkoumání sociální reality
3-4) Teoretické reflexe sociální strukutry
5-6) Teoretické reflexe sociálního jednání
7-8) Sociální jednání a sociální struktura
9-10) Paardoxy, důsledky a teoretické konceptualizace vztahu mezi sociálním jednáním a sociální strukturou
11-12) Charakter soudobých sociálních změn
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bourdieu, Pierre; Thompson, John B. Language and symbolic power. Cambridge : Harvard University Press, 1991. ISBN 0-674-51041-0.
-
Základní:
Émile, Durkheim. Společenská dělba práce. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004. ISBN 80-7325-041-1.
-
Základní:
Searle, John R. The construction of social reality. London : Penguin Books, 1996. ISBN 0-14-023590-6.
-
Základní:
Habermas, Jürgen. The theory of communicative action. Vol. 1, Reason and the rationalization of society. Boston : Beacon Press, 1984. ISBN 0-8070-1507-5.
-
Doporučená:
Weber, Max. Economy and Society. Berkeley: University of California Press, 1978.
-
Doporučená:
Dretske, Fred. Explaining behavior : reasons in a world of causes. Cambridge : MIT Press, 1988. ISBN 0-262-54061-4.
-
Doporučená:
Gibson, James L.; Donnelly, James H.,; Ivancevich, John M. Organizations : behavior : structure : processes. Plano : Business Publications, 1985. ISBN 0-256-03265-3.
-
Doporučená:
Bourdieu, Pierre. Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
-
Doporučená:
Giddens, A. The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. Berkeley: University of Califoria Press, 1984.
-
Doporučená:
Becker, Gary. The Economic Approach to Human Behaviour. Chicago: The University of Chicago Press, 1976.
-
Doporučená:
Parsons, Talcot. The Social System. London: The Free Press of Glencoe, 1951.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
16
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
33
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny v jednom ze základních sociologických dilemat jednání vs. sociální struktura. |
vyložit teoretické modely interpretující dané sociologické dilema. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoriemi vysvětlujícími vztah mezi jednáním a sociální strukturou. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé konsekvence zkoumaného sociologického dilematu pro popis a interpretaci moderních společností. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teoretických přístupů při jejich zohledňování dilematu struktury vs. sociální jednání. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní situace vyplývající ze zaujetí protikladných pozic spojených s vysvětlením co je struktura a sociální jednání. |
samostatně kriticky zhodnotit sociologické koncepce vysvětlující strukturu a sociální jednání. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu společenských jevů souvisejících s problematikou struktury a sociálního jednání. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|