|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SMS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SMS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář modernizace a sekularizace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je zprostředkovat na základě řízené četby a samostudia základní ideje moderny, od nichž se odvíjí modernizační procesy a jejich následné reflexe, jež ústí v teoretické interpretace daného procesu. Nedílnou součástí je i reflexe této reflexe. To proto, že historické vědomí modernity se všemi svými očekáváními a důsledky je specifickým očekáváním a výkladem konkrétního typu společnosti. Jedním z konstitutivních a zároveň průvodních znaků očekávané moderny byl nástup sekularizované společnosti. Modernizační teorie lze proto analyzovat jako charakteristické úsilí určité epochy, která chtěla přetvořit rozpadající se řád tradičních společností a vytvořit nový. Výsledkem však je pluralita modernit a s tím souvisejících nezamýšlených důsledků.
Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Samostatná práce je primárně věnována zpracovávání vlastních obsáhlejších seminárních prací studentů. Průběh zpracovávání a psaní prací studenti průběžně konzultují s vyučujícím a pokrok prezentují v občasných skupinových kolokvicích, kde jejich práci oponuje nejen vyučující, ale i ostatní studenti. Práce jsou obvykle rešeršemi existující literatury k vybranému tématu, případně přehledem a kritickým rozborem metod, které byly v minulosti při výzkumnu zvoleného fenoménu použity. Při volbě tématu se studenti mohou inspirovat vybranými položkami ze seznamu doporučené literatury. Zpracované písemné práce se mohou stát základem publikovatelného textu, nebo budoucí diplomové práce studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti samostatně zpracovávají analýzu konceptu reflexivní modernizace, vypracovávají rešerše. Aktivně vystupují v diskusi.
|
Obsah
|
1. Pojetí reflexivní modernizace (Anthony Giddes, Ulrich Beck)
2. Rozdělení úkolů
3. Představení dílčích výsledků vedoucímu semináře skupinou A
4. Představení dílčích výsledků vedoucímu semináře skupinou B
5. Představení dílčích výsledků vedoucímu semináře skupinou C
6. Vystoupení skupiny B s tématem (1)
7. Vystoupení skupiny A s oponenturou tématu B(1)
8. Vystoupení skupiny A s tématem (2)
9. Vystoupení skupiny B s oponenturou tématu A(2)
10. Vystoupení skupiny C s tématem (3)
11. Vystoupení skupiny A/B s oponenturou tématu C(3)
12. Seminář k písemně zpracovaným konspektům textů:
13. Shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Giddens, Anthony. Důsledky modernity. Praha : Slon, 1998. ISBN 80-85850-62-1.
-
Základní:
Beck, Ulrich. Moc a protiváha moci v globálním věku : nová ekonomie světové politiky. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-67-0.
-
Základní:
Beck, Ulrich. Riziková společnost : na cestě k jiné moderně. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-32-6.
-
Základní:
Beck, Ulrich. Vynalézání politiky : k teorii reflexivní modernizace. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-64-9.
-
Rozšiřující:
Taylor, Charles. A secular age. Cambridge : Belknap Press of Harvard University Press, 2007. ISBN 978-0-67402676-6.
-
Rozšiřující:
Giddens, Anthony. Modernity and self-identity : self and society in the late modern age. Stanford : Stanford University Press, 1991. ISBN 0-8047-1944-6.
-
Rozšiřující:
Norris, Pippa; Inglehart, Ronald. Sacred and secular : religion and politics worldwide. New York : Cambridge University Press, 2004. ISBN 0-521-54872-1.
-
Rozšiřující:
Giddens, Anthony. Unikající svět : jak globalizace mění náš život. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-91-5.
-
Doporučená:
Berger, Peter L. The desecularization of the world : resurgent religion and world politics. Washington : Ethics and Public Policy Center, 1999. ISBN 0-8028-4691-2.
-
Doporučená:
Berger, Peter L. The sacred canopy : elements of a sociological theory of religion. New York : Anchor Books, 1967. ISBN 0-385-07305-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
16
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny definice pojmu sekularizace a modernizace. |
vyložit teoretické modely a metodologické postupy spojené se sekularizací a modernizací. |
charakterizovat různé typy konfliktů plynoucích z aplikace teorií sekularizace a modernizace. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající teorie sekularizace a modernizace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy teorií sekularizace a modernizace. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích sekularizace a modernizace. |
samostatně kriticky zhodnotit teorie sekularizace a jejich metodologické přístupy. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností na základě vybrané teorie sekularizace nebo modernizace. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|