|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / KSTSŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
KSTSŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Keramická a sklářská tvorba ve VV na SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Keramická a sklářská tvorba ve výtvarné výchově na SŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi a dovednostmi v oblasti technik keramické a sklářské tvorby, které lze uplatnit ve výtvarné edukaci (výtvarná výchova, výtvarný kroužek, kurs atp.) na středních školách. Jsou tím dána kriteria pro jejich výběr k ověřování v semináři jako východisko pro jejich didaktickou transformaci. V souvislosti s výtvarnou výchovou na středních školách je výběr konkretizován v závislosti na jejím aktuálním kurikulárním obsahu. Studující na základě ověřování zmíněných technik navrhují výtvarné úkoly pro konkrétní situaci výtvarné edukace.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšná řešení poznatkového testu a realizace všech úkolů (viz Obsah) na úrovni náročnosti očekávané od studenta vysoké školy. Upřednostněna jsou především osobitá, výtvarně i technicky funkční řešení. Pořízení fotodokumentace všech semestrálních produktů jako podklad pro vypracování portfolia doplněného metodickým textem. Takto zpracované portfolio vloží studující do Coursewaru.
|
Obsah
|
Studující řeší úkoly z oblasti technik keramické a sklářské výtvarné tvorby. Provádí výběr technik s ohledem na jejich možnosti aplikování ve výtvarné edukaci ve středoškolském vzdělávání. Řešení úkolů je spjato se studium odborné literatury a hledáním inspirativních podnětů v tvorbě významných tvůrců. V počáteční fázi řešení je uplatňován kresebný a malířský popis výtvarných konceptů.
V návaznosti na získané praktické zkušenosti studující navrhne tři výtvarné úkoly pro zvolený (výtvarně zaměřený) předmět, ročník a typ školy s přihlédnutím ke všem vzdělávacím okolnostem.
Zaměření seminářů v průběhu semestru:
1. Techniky v současné keramické a sklářské tvorbě a jejich edukační možnosti
2. Kurikulární obsahy výtvarně zaměřených předmětů na středních školách, dosavadní zkušenosti, podmínky pro uplatnění zmíněných technik ve školách
3. Výber technik, volba forem a námětů, počáteční navrhování
4.-12. Realizace úkolů
13. Poznatkový test, prezentace portfolia (návrh školních úkolů, reflexe, produkty)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dlouhá, Jitka. Fusing: kouzlo spékaného skla. Praha, 2012.
-
Základní:
Scott, Marylin. Keramika. Praha, 2009.
-
Základní:
Dunsterville, Jane. Malujeme na sklo. Frýdek-Místek, 2003.
-
Základní:
Taylor, Louisa. Současná tvář keramiky. Praha, 2013.
-
Základní:
Krejsová, Hana a Řežábková, Helena. Vitráže technikou Tiffany. Brno, 2004.
-
Rozšiřující:
Petrová, Sylva. České sklo. Praha, 2001.
-
Rozšiřující:
Harcuba, Jiří. Jiří Harcuba: sklář a sochař. Brno, 2008.
-
Rozšiřující:
Payne, Vicki. Kouzelné vitráže: hra světla a barev v moderním interiéru. Praha, 2006.
-
Rozšiřující:
Millerová, Judith ? Leibe, Frankie ? Hill, Mark. Sklo 20. století. Bratislava, 2005.
-
Rozšiřující:
Klasová, Milena. Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Doremus, R. H.,; Shackelford, James F. Ceramic and glass materials : structure, properties and processing. New York : Springer, 2008. ISBN 978-1-4419-4460-3.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra. Den plzeňské keramiky : 3.6.2017. První vydání. 2018. ISBN 978-80-261-0767-5.
-
Doporučená:
Bartuška, M. Glass defects. Prague: Práh, 2008. ISBN 978-80-7252-217-0.
-
Doporučená:
WURM, Jan. Glass structures: design and construction of self-supporting skins. Basel: Birkhäuser, 2007. ISBN 978-3-7643-7608-6.
-
Doporučená:
Dunsterville, J. Malujeme na sklo. Frýdek-Místek: Alpress, 2003. ISBN 80-7218-953-0.
-
Doporučená:
Branfman, Steven. Mastering Raku. 2012.
-
Doporučená:
Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
-
Doporučená:
Losos, Ludvík. Vitráže. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1405-1.
-
Doporučená:
kol. Výkladový slovník z oborů keramiky, žárovzdorných materiálů, skla a maltovin.. Praha: Silikátová společnost České republiky, 2018. ISBN 978-80-02-02795-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
2
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
68
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat nejrozšířenější formy sklářské tvorby; |
popsat slovně vlastní výtvarný koncept. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
popsat vlastní výtvarný koncept kresebně a barevně; |
vytvořit jednoduchý hmotný objekt podle vlastního výtvarného konceptu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vlastní výtvarný koncept za užití odpovídající odborné terminologie; |
popsat souvislosti mezi vlastním výtvarným konceptem a současnou výtvarnou kulturou; |
jmenovat zástupce současné sklářské tvorby u nás a v zahraničí. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
uplatňovat základní techniky fusingu; |
využívat ověřené technologické postupy při výtvarném koncipování skleněného objektu; |
transformovat didakticky nabyté zkušenosti. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
demonstrovat získané dovednosti se slovním metodickým komentářem;
projektovat technologicky náročnější materiálový objekt;
organizovat sled činností s ohledem na jejich cíl;
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
popsat realizaci výtvarného konceptu za užití odborné terminologie; |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
navrhovat výtvarné úkoly se sklem pro výtvarnou edukaci; |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|