|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / US
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
US
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Umění a sebepoznávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 2
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KVK/ZA
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Výcvik ä prohloubení základních reflektivních a sebereflektujících dovedností vztažených k uměleckým aktivitám, zejména ve vizuální oblasti. Rozvoj schopnosti identifikovat se s uměleckými zážitkovými obsahy a současně zaujímat estetickou distanci a reflektující poznávací distanci.
Rozvoj počátečních dovedností metodické profesní reflexe s ohledem na psychosociální kontexty vizuální kultury a umění.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění všech zadaných úkolů, aktivní účast na seminářích nejméně 75%. Složení zkoušky.
|
Obsah
|
Semináře:
Umělecké a reflexivní aktivity. Reflexe ve všech jejích podobách těží z přednáškové znalostní průpravy.
Přednášky:
1. Definice umění
2. Umění a psychoanalýza 1 (Jung, Freud, surrealismus)
3. Umění a psychoanalýza 2 (Lacan, Žižek, poststrukturalismus)
4. Umění a psychoanalýza 3 (psychoanalytický rozbor v praxi)
5. Proměny modernistického paradigmatu (modernismus, postmodernismus, altermodernismus, metamodernismus)
6. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (autonomní a angažované umění)
7. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (institucionální kritika)
8. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (smrt autora, deskilling, konceptuální umění)
9. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (politika identit, postkolonialismus)
10. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (umění po internetu, posthumanismus)
11. Reprezentace subjektu v kontextu moderního a současného umění (Spekulativní realismus, ekologie)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Martina Šurkalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Martina Šurkalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Barthes, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
-
Základní:
Jodorowsky, Alejandro. Psychomagie. Praha: Malyern, 2015.
-
Základní:
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Doporučená:
Jung, Carl Gustav. Duše moderního člověka. Vyd. 2. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-213-9.
-
Doporučená:
http://www.artefiletika.cz/modules/articles/article.php?id=41. 2008.
-
Doporučená:
Žižek, Slavoj. Násilí. V Praze : Rybka, 2013. ISBN 978-80-87067-22-2.
-
Doporučená:
Bourriaud, Nicolas. Post produkce. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Doporučená:
Fonagy, Peter; Target, Mary. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-993-3.
-
Doporučená:
Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha : Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
Doporučená:
Vitamin 3-D : new perspectives in sculpture and installation. 2009. ISBN 978-0-7148-6857-8.
-
Doporučená:
Berger, John; Blomberg, Sven; Fox, Chris; Dibb, Michael; Hollis, Richard. Způsoby vidění. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii expresivního zážitku a jeho reflexe; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii artefiletiky; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii hermeneutické interpretace výtvarného díla; |
rozpoznávat a interpretovat dějiny umění. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat různé výtvarné techniky a postupy pro realizaci výtvarného díla; |
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe ve vztahu k tvůrčímu procesu a jeho interpretaci; |
spolupracovat při kooperativní práci ve skupině. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z kulturně estetické oblasti (hlavně dějin umění, estetiky, filozofie a psychologie); |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii percepční a produktivní hermeneutické interpretace výtvarného díla; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii 4 úrovní expresivního zážitku a jeho mentalizace; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii sociokognitivní výzvy a vztahu mezi konceptem a prekoncepty. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat, analyzovat a hodnotit v realizovaných interpretacích klíčové momenty, které určují průběh tvůrčího procesu a výsledného díla a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit subjektivní přístup v interpretačním procesu; |
interpretovat a parafrázovat výtvarné dílo výtvarným (expresivním) a verbálním jazykem; |
nalézat a realizovat alterace pro recepční a produktivní interpretaci výtvarného díla; |
prokázat schopnost expresivní skupinové práce a kooperace; |
vést konstruktivní dialog o intepretaci výtvarného díla a expresivního zážitku; |
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe výtvarného zážitku ve vztahu k aktivnímu poznání. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|