|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAU / AFOD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAU
/
AFOD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fotografování - digitální
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
40 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/AFOD
|
Vyloučené předměty
|
KAU/BFOD
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenta specifikům digitálního fotografického záznamu, rozdílnému uplatnění typů kamer, objektivů a dalšího příslušenství.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- 75% docházka a aktivní práce v hodinách
- splnění zadaného úkolu: odevzdání prací z jednotlivých lekcí na flash disku nebo přes stanovené webové úložiště a dále ke každému ze 4 témat 6 ukázkových fotografií.
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí úspěšné získání zápočtu,
- splnění všech dílčích seminárních úkolů dle pokynů vyučujícího,
- pravidelné předkládání návrhů projektu ke konzultacím,
- realizace samostatného projektu: na základě výběru vlastního tématu vytvořit fotografický cyklu 8 - 12 fotografií (půjde o fotografie, které patří k sobě, rozvíjí např. jedno téma, tvoří celek, vyjadřují názor, myšlenku autora). Soubor odevzdat na flash disku nebo přes stanovené webové úložiště a dále i formou fotografií nebo kvalitních tisků pro výstavní účely.
|
Obsah
|
1. Úvod do ateliérové techniky
2. Fotografování zátiší
3. Fotografování zátiší
4. Fotografování zátiší
5. Fotografování postavy
6. Fotografování postavy
7. Fotografování postavy
8. Živá fotografie
9. Živá fotografie
10. Živá fotografie
11. Abstraktní fotografie
12. Abstraktní fotografie
13. Abstraktní fotografie.
V předmětu Fotografování - digitální jsou studenti seznámeni s charakterem a specifikami digitálního fotografického záznamu, s rozdílným uplatněním jednotlivých typů kamer, objektivů a dalšího příslušenství. Stěžejní část výuky se zaměří na technickou fotografii snímanou ve fotografickém ateliéru. Výuka zahrnuje správnou volbu formátu, kompozici snímku, výběr z různých typů nasvícení.
Jednotlivé postupy jsou ověřovány na zadaných úkolech, nejprve na fotografování předmětových kompozic v podobě zátiší s objekty, které mají různou povrchovou strukturu. Následně je předmětem zkoušek záznamů portrét a později celá figura, oblečená i jako akt.
V poslední fázi využívají studenti získané zkušenosti ve volném zpracování abstraktních kompozic, hmot, barev, struktur, textur apod.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sawyer, Ben; Aitken, Peter G.,; Pronk, Ron. Digitální fotografie. Praha : Computer Press, 1999. ISBN 80-7226-185-1.
-
Doporučená:
Mrázková, Daniela; Remeš, Vladimír. Cesty československé fotografie : Vyprávění o historii čs. fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů vybraných osobností a mezních vývojových okamžiků. Praha : MF, 1989. ISBN 80-204-0015-X.
-
Doporučená:
Kelby, Scott. Digitální fotografie. Brno : Zoner Press, 2007. ISBN 978-80-86815-56-5.
-
Doporučená:
Ponec, Jan; Jiráček, Milič. Digitální fotografie. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0533-4.
-
Doporučená:
Novák, Jan. Digitální fotografie a video v praxi. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-9071-8.
-
Doporučená:
Neff, Ondřej. Digitální fotografie polopatě. Praha : Institut digitální fotografie, 2007. ISBN 80-903210-7-0.
-
Doporučená:
Freeman, Michael. DSLR : naučte se fotografovat digitální zrcadlovkou. Brno : Zoner Press, 2007. ISBN 978-80-86815-79-4.
-
Doporučená:
Fotovideo. Praha : ATEMI, 1999.
-
Doporučená:
Varis, Lee. Pleť & fotografie : naučte se dobře nasvítit, fotografovat, upravit a retušovat pleť. Brno : Zoner Press, 2007. ISBN 978-80-86815-84-8.
-
Doporučená:
Mrázková, Daniela. Příběh fotografie : Vyprávění o historii světové fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů významných osobností a mezních vývojových okamžiků. Praha : MF, 1985.
-
Doporučená:
Jiráček, Milič. Technické základy fotografie. 1. vyd. Praha : Komora fotografických živností, 2002. ISBN 80-02-01492-8.
-
Doporučená:
J.Šmok. Teorie skladby fotografického obrazu. skripta ITF FPF SU, Opava, 1998.
-
Doporučená:
Tvůrčí fotografie : praktická ilustrovaná příručka. Praha : Slovart, 1997. ISBN 80-7209-029-1.
-
Doporučená:
Hedgecoe J. Velká kniha fotografie. Praha, Svojtka a Vašut, 1996.
-
Doporučená:
www.fotografovani.cz
-
Doporučená:
Neff O., Březina J., Podhajský P. Zpracování digitální fotografie. IDF, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat teoretickou znalost fotografické techniky a technologie používané v digitální ateliérové fotografii,
rozlišit základní nastavení a parametry fotografického přístroje (clona, čas, expozice) a fotografických objektivů (jejich druhy, parametryzobrazení prostoru),
prokázat teoretickou znalost úlohy barvy, linie a struktury,
analyzovat rozdíly mezi digitální a analogovou fotografií,
analýzy jednotlivých fotografických žánrů a jejich významných představitelů, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s různými druhy světla a rozlišit možnosti práce se světlem ve fotografii,
využívat prvky skladby a kompozice fotografického obrazu,
prakticky využívat fotografický přístroj v různých prostředích a ve specifických podmínkách fotoateliéru,
aplikovat znalost exponometrie, druhů a odlišností objektivů, metod měření expozice |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
závislosti nasvětlení objektu pro daný fotografický záměr a žánr: portrét, figura, zátiší, abstrakce a detail,
technických a technologických procesů digitální fotografie při práci s různými druhy světla,
různých typů nasvícení konkrétních stereotypních objektů (portrét, figura, zátiší,...) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
být schopen kreativně pracovat s námětem, kompozicí a skladbou fotografického obrazu
správně nastavit a používat digitální fotografický přístroj a další příslušenství (záblesková zařízení s vhodnou intenzitou a volbou úhlů, další osvětlovací zařízení),
aplikovat základní druhy fotografického nasvícení na svůj konkrétní záměr a vytvořit tak vlastní, plnohodnotné dílo, použitelné jak po stránce technické, tak i umělecké,
správně používat flashmetr k měření intenzity světla, rozpoznávat a řešit tak problémy v nasvícení objektu - modelu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|