|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAU / BFOU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAU
/
BFOU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fotografie umělecká
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
6 / -
|
5 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
28 / -
|
4 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/BFOU
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenta prohlubovat vlastní fotografickou tvorbu v dalších žánrech umělecké fotografie (zátiší, portrét, akt, krajina, dokumentární fotografie).
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- 75% docházka - aktivní práce v hodinách
- splnění zadaného úkolu v rozsahu a v termínech stanovených vyučujícím.
- Zápočtová práce: 3 fotografické soubory (řada fotografií, které spojuje jedno téma). Technické údaje: Prezentují se tištěné snímky o minimálním rozměru 13x18 cm,v počtu odpovídajícím danému tématu. Seminární práce na předem konzultované téma.
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí úspěšné získání zápočtu,
- pravidelné předkládání návrhů při konzultacích - realizace zadaného úkolu v rozsahu a v termínech stanovených vyučujícím.
Zkoušková práce: 3 fotografické soubory, které se soustředí na kvalitu provedení a vhodný způsob prezentace jednoho z nich. (Prezentace již uzavřeného díla, fotografický soubor vytvořený na základě specifického výstavního prostoru, členění a rytmizování snímků, atd.) Témata všech souborů jsou volná, stejně tak fotografická technika.
|
Obsah
|
1. Úvodní lekce - ateliérová technika.
2. lekce: Základy osvětlování.
3.- 4. Práce s fotografickým materiálem (použití vlastního, či poskytnutého fotografického materiálu k tvorbě významově odlišného díla).
5. - 7. lekce - téma: Standardní a nestandardní způsoby prezentace/instalace uměleckých děl (vytvoření vlastní vize prezentace své tvorby na základě dokumentace minulých i návštěvách probíhajících výstavních projektů).
8. - 10. lekce - téma: Fotografická kniha (na základě fotografických publikací návrh vlastní knižní realizace).
11. - 12. lekce - téma: Prostorové řešení fotografických instalací - fotografie jako objekt.
13. Závěrečná lekce - hodnocení.
Cílem předmětu je vymanění se ze současného chápání fotografie coby souboru dat a lepší využití jejího výtvarného potenciálu. Dále vylepšení schopnosti komunikace s divákem formou vhodné prezentace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Císař, Karel. Co je to fotografie?. Vyd. 1. Praha : Herrmann & synové, 2004. ISBN 80-239-5169-6.
-
Doporučená:
A History of Photography (from 1839 to the present). The George Eastman House Collection, 2005.
-
Doporučená:
Stehli, Iren,; Novák, Robert V. Anna Fárová & fotografie : práce od roku 1956 = Anna Fárová & photography : from 1956 to the present. Praha : Langhans Galerie - PRO Langhans, 2006. ISBN 80-902816-4-8.
-
Doporučená:
Rišlinková, H., Lendelová, L., Pospěch, T. Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století. Muzeum umění, Olomouc, 2002.
-
Doporučená:
Česká fotografická avantgarda : 1918-1948. Praha : Kant, 1999. ISBN 80-86217-11-6.
-
Doporučená:
Birgus, Vladimír; Mlčoch, Jan,; Malá, Olga. Česká fotografie 20. století : průvodce. Praha : Uměleckoprůmyslové muzeum, 2005. ISBN 80-7101-041-3.
-
Doporučená:
Česká fotografie 90. let = = Czech photography of the 1990s. Praha : Kant, 1998. ISBN 80-86217-00-0.
-
Doporučená:
Fotograf. Praha : Mediagate, 2002.
-
Doporučená:
Birgus V., Scheufler, P. Fotografie v českých zemích 1839 - 1999. Grada Publishing, 1999.
-
Doporučená:
Sontag, Susan. O fotografii. Vyd. 1. Praha ; Paseka, 2002. ISBN 80-7185-471-9.
-
Doporučená:
Iglhaut, S. Photography After Photography: Memory and Represantation in the Digital Age. New York, 1989.
-
Doporučená:
Beaumont, N. Photography: Essays and Images. New York, 1980.
-
Doporučená:
Anděl, Jaroslav. Příběh moderního média : česká fotografie 1840-1950 = [A story of a modern medium : Czech photography 1840-1950] : Galerie Rudolfinum 15.1-28.3.2004. Praha : KANT, 2004. ISBN 80-86217-66-3.
-
Doporučená:
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
-
Doporučená:
Barthes, Roland. Světlá komora : poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha : Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
-
Doporučená:
Bolton, Richard. The Contest of meaning : critical histories of photography. Cambridge : The MIT Press, 1992. ISBN 0-262-52169-5.
-
Doporučená:
Steichen, Edward. The family of man. New York : The Museum of Modern Art, 2002. ISBN 0-87070-341-2.
-
Doporučená:
Fogle, Douglas. The last picture show : artists using photography 1960-1982. Minneapolis : Walker Art Center, 2003. ISBN 0-935640-76-2.
-
Doporučená:
Parr, Martin; Badger, Gerry. The photobook : a history. London : Phaidon, 2004. ISBN 0-7148-4285-0.
-
Doporučená:
Janus, E. Veronica´s Revenge (Contemporary Perspectives on Photography). Scalo, 1998.
-
Doporučená:
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost fotografické techniky a technologii, používaných v digitální ateliérové fotografii,
porozumění pojmům: fotografický přístroj a jeho nastavení (clona, čas, expozice), fotografický objektiv - druhy, parametry, zobrazení prostoru,
znalost základních principů osvětlování,
pochopení úlohy barvy, linie a struktury ve fotografii
znalost fotografických žánrů a jejich nejvýznamnějších představitelů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s analogovou fotografickou technologií a využívat základních funkcí, které umožňuje v tvorbě,
aplikovat v tvorbě princip stavby, skladby a kompozice fotografického obrazu,
pracovat s různými druhy světla, rozlišit a porovnat možnosti práce se světlem ve fotografii |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat způsob práce s digitálním fotografickým přístrojem,
vysvětlit specifika práce ve fotoateliéru,
popsat základy exponometrie a metody měření expozice, vyjmenovat druhy a odlišnosti objektivů,
popsat práci s různými druhy světla |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
správně nasvítit objekt pro daný fotografický záměr a žánr (portrét, figuru, zátiší, abstrakci, detail); určit, který typ světelné situace je vhodný a použitelný pro realizaci,
kreativně pracovat s námětem, kompozicí a skladbou fotografického obrazu,
správně nastavit a používat digitální fotografický přístroj pro práci ve fotoateliéru,
samostatně sestavit záblesková zařízení tak, aby vhodnou intenzitou a ze správných úhlů nasvěcovala objekt (model); používat flashmetr k měření intenzity světla, rozpoznat a řešit problémy v nasvícení objektu (modelu),
přizpůsobit druh a intenzitu světla danému fotografickému záměru a žánru (řešit technické a kompoziční problémy) ,
aplikovat dle svého konkrétního záměru základní druhy fotografického nasvícení - realizovat plnohodnotné dílo, použitelné po technické i umělecké stránce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Individuální konzultace, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|