|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAU / FO10
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAU
/
FO10
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Fotografie 10
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
11
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/FO10
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta pokročilými znalostmi a dovednostmi pro práci s aranžováním světla, podání textury, práci s barvou, skladbě a kompozici obrazu v klasické analogové i digitální fotografii a její postprodukci pokročilým způsobem v editačních programech umožňujících interdisciplinární aplikace.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro přistoupení ke zkoušce a jejímu absolvování: - 75% aktivní účast na pracovních seminářích, - průběžné plnění, konzultace a odevzdávání zadaných seminárních úkolů v požadované kvalitě a v termínech stanovených vyučujícím - splnění všech dalších seminárních úkolů ve stanovených termínech a v souladu se zadáním vyučujícího, - vypracování, odevzdání, prezentace a obhajoba projektu v požadované kvalitě a ve stanoveném termínu, - odevzdání 2 DVD (resp. CD) s uloženou kompletní klauzurní prací (KP) - v souladu s příslušnou vyhláškou děkana, - prezentace
|
Obsah
|
1. Zadání semestrální práce + všeobecný úvod do dané tématiky + přednáška na téma vývoj fotografické knihy a fenomén "Zine".
2. Přednáška a diskuse na téma současný vývoj a realizace fotografických publikací (externí lektor, autor fotografických publikací).
3. Konzultace konceptu autorské fotografické knihy.
4. Realizace fotografií.
5. Realizace fotografií.
6. Realizace fotografií.
7. Realizace fotografií.
8. Koncept grafického zpracování.
9. Finální výběr snímků + harmonizace obsahu.
10. Finalizace grafické úpravy.
11. Příprava do tisku.
12. Finalizace projektu.
13. Konzultace finální podoby.
Stanovení termínů průběžných konzultací seminárních úkolů a závěrečného semestrálního projektu - klauzurní práce.
Zadání mezního termínu pro odevzdání kompletně dokončeného semestrálního projektu - klauzurní práce v souladu s požadavky vyučujícího.
Zadání mezního termínu pro odevzdání příp. dalších požadovaných úkolů dle požadavků vyučujícího.
Student během semestru vytvoří maketu autorské knihy. Zvláštní pozornost bude věnovat výběru tématu, selekci a skladbě obrazového materiálu, srozumitelnosti sdělení, rytmizaci a grafické úpravě. Student naváže spolupráci s grafickým designérem.
Kniha bude obsahovat minimálně 50% fotografií zhotovených k tomuto účelu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Birgus, Vladimír; Mlčoch, Jan,; Malá, Olga. Česká fotografie 20. století : průvodce. Praha : Uměleckoprůmyslové muzeum, 2005. ISBN 80-7101-041-3.
-
Doporučená:
Persson, Michael. Antonín Kratochvíl.
-
Doporučená:
Mrázková Daniela, Remeš Vladimír. Cesty československé fotografie : Vyprávění o historii čs. fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů vybraných osobností a mezních vývojových okamžiků..
-
Doporučená:
Hochová, Dagmar. Čas oponou trhnul.
-
Doporučená:
Mrázková, Daniela; Remeš, Vladimír. Fotografovali válku : sovětská válečná reportáž. Vyd. 1. Praha : Odeon, 1975.
-
Doporučená:
Fárová Anna. Henri Cartier - Bresson.
-
Doporučená:
Mrázková Daniela. Příběh fotografie.
-
Doporučená:
Vladimír Birgus, Tomáš Pospěch. Tenkrát na Východě : Češi očima fotografů 1948-1989 = Once upon a time in the east : Czechs through the eyes of photographers, 1948-1989.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
130
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
35
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
285
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si znalosti o širším spektru pokročilých výrazových prostředků fotografie v širokém spektru jejích různých forem, jednotlivých žánrů, jejich kombinací a jeho vztahu ke kulturnímu kontextu,
využívat znalosti o vizuálních prostředcích vhodných pro tvorbu konceptu fotografického výstavního projektu, včetně propagačního materiálu a doprovodných textů (pozvánka, leták, plakát, katalog, webová stránka a facebookový profil), zahrnující komunikaci s grafikem,
interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech, možnostech jejich propojení,
využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, komunikace s grafikem a kurátorem,
kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
koncipovat fotografický projekt výstavy na základě znalostí pokročilé fotografické technologie, nových materiálů, v souladu s požadavky zadavatelů i s vlastním autorským cítěním, dokázat je kombinovat a alterovat při postupné práci na konceptu výstavy,
postprodukci fotografického materiálu a technologických, výrobních a ekonomických hlediscích realizace projektu,
zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, adekvátně posoudit kvality nasnímaný materiál, zvážit způsob tisku, materiál, formát, adjustaci,
reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli/ kurátorovi a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního fotografického projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci,
vybírat vhodné formy prezentace a propagace projektu fotografické výstavy ve spolupráci s grafikem (pozvánka, leták, plakát, katalog, webová stránka a facebookový profil),
s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství,
být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
plnohodnotně se zapojovat do organizace a činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o plánování složitějšího fotografického projektu formou autorské knihy, jeho propagaci a realizaci, fázích práce a jejich organizaci,
o navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií, kvalitu nasnímaného materiálu, interakci s výstavním prostorem, rolí diváka apod.,
o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, komunikace s grafikem a metodách a postupech jeho práce,
o technologických procesech pomocných disciplín v rámci vývojářského týmu projektu, o technických a technologických specifikách tisku, materiálů a povrchů, apod.,
o plánování konceptu tématu a výstavy, o možných inspiračních a informačních zdrojích,
o aspektech a vlivech volby námětu, skladbě obrazového materiálu, jeho srozumitelnosti a srozumitelnosti jeho podání, rytmizaci a grafické úpravy, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně si zvolit oblast tvorby a vypracovat projekt fotografické autorské knihy včetně makety ve spolupráci s grafickým designérem,
sepíše a vybaví vizualizacemi rešerši a projektovou dokumentaci včetně referenčních umělců a inspiračních východisek,
být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce, aktivně komunikovat s grafikem,
zvolit odpovídající technologii vývoje fotografického autorské knihy, zvážit způsob tisku, materiál a povrch, formát, adjustaci, posoudit kvalitu nasnímaného materiálu, věnovat pozornost výběru tématu, selekci a skladbě obrazového materiálu, srozumitelnosti sdělení, rytmizaci a grafické úpravě,
převést požadovaný a zamýšlený vizuál do vhodných fotografických technik ve formě daných postupů či výtvarného experimentu,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu,
vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu,
prakticky aplikovat koncepční výtvarné myšlení,
posoudit interakci s rolí diváka a aspekty námětu a formami jeho zpracování, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|