|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAU / WAKT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAU
/
WAKT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Workshop - akustické tvorby
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
40
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/WAKT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět zprostředkuje studentům teoretické poznatky práce se zvukem, které budou následně ověřeny a vyzkoušeny v prostoru dílny akustického studia a natáčení v plenéru. Konkrétním cílem je naučit studenty pracovat se zvukem, hlasem, verbálním projevem před mikrofonem. Spojovat, montovat, prolínat materiálově rozmanité a významově rozličné zvukové ingredience (ruchy, hudbu, slovo). Ukázat, jak lze zvukovými obrazy rychle navodit atmosféru a vybudit emoce. Ukázat "fígle" a "finesy" jak lze hudebně zvukovou ambaláží rozkolísat, rozvlnit, rozhodit a měnit sémantickou složku textu, a tak ho posunovat a navigovat různými směry, žonglovat s jeho významy, nadsazovat, ironizovat nebo naopak zesilovat či transparentně zveličovat obsah verbálního sdělení. Vybavit studenty znalostmi pro natáčení reportáže v reálném prostoru, prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
absolvování workshopu
průběžné plnění zadávaných úkolů
realizace výsledného projektu
prezentace a obhajoba projektu
|
Obsah
|
Teoretický výklad spojený s ukázkami práce se zvukem ve slovesných pořadech.
1. Střih jako technický vyjadřovací prostředek a montáž (vertikální, horizontální) organizující, spojující významové obsahy a dávající jím specifický výraz a tvar.
2. TEMPOPRYTMUS - organizace slova, hudby a zvuku. Temporytmus je médium, které sjednocuje zvuky, řeč, hudbu. Integrační činitel.
3. AKUSTICKÝ KONTEXT - slovo působí na posluchače ve spojitosti s nejazykovými faktory, výrazovými prostředky. Zvuk není pouhou ilustrací, ale zvrstvuje, zvýznamňuj a vytváří spolu s hudbou a řečí sémantický systém.
4. Převod z písemného znakového systému do systému zvukového. AKUSTIZACE - zkrácení rozsahu, redukce prostoru, redukce motivů, dialog 2 postav, stylizovanost, fabulace, autorská interpretace.
5. Zvukové charakteristiky řeči:
- intonace - tónová modulace, melodie, tempo
- rytmus - tvořený intonací, rozložením přízvuků, dýcháním, napětím,
pauzami
- artikulace - článkování hlásek při vyslovování
- intenzita - důraznost hlasu, pauza. dech, tempo
-pauza - jako výpověď, zatajený dech vypravěče, pauza jsou slova nebo
;tóny, které nezní, pauza není ticho, v pauze se něco děje
6. Sémantičnost na základě obsahové výpovědi, organizace slov, jejich zvukové podoby. V hlasu se musí koncentrovat to, čemu by jinak napomáhala mimika.
7. Symbolem mediální informace je FRAGMENT. Neustálý pohyb, artikulace reality fragmentem. Plno nových nečekaných a fragmentárních informací. Tsunami nových kontextů (Václav Bělohradský).
8. Mediální civilizace je civilizací elektronických médií. Vnímání reality jen pomocí těchto médií. Ukazuje na věci a lidi. Interpretace je nezajímá. Artikulačním médiem není víra, ani technika, ale MEDIALITA (pohodlné napojení na síť).
výklad práce se zvukem na základě principů montážní metody
1/Montáž jako tvůrčí metoda dovoluje organizovat hudebně zvukovou ambaláž s názorně konkrétní pojmovostí slova.
2/Montáží se důsledně dociluje, efektivně i efektně zvyšuje a maximalizuje účinnost interakce slova, zvuku a hudby.
3/Montáž umožňuje přesnou orchestraci všech významových složek, dává jim vyniknout a jejich spojováním, konfrontací, prolínáním, skládáním je posunuje k novým a jedinečným významům.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bláha, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 2., dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-010-4.
-
Doporučená:
Mukařovský, Jan. Dvě studie o dialogu (s přílohou "Zvuková a významová výstavba dramatického dialogu"), in: Prolegomea Scénografické encyklopedie, část 5. Praha, 1971.
-
Doporučená:
Rataj, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu : problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. 1. vyd. V Praze : KANT, 2007. ISBN 978-80-86970-31-8.
-
Doporučená:
Syrový, Václav. Technické základy elektroakustické hudby : Určeno pro posl. fak. hud.. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
5
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybaví si základní postupy pořizování zvuku
orientuje se v programech pro editaci zvukového záznamu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
natočit zvukový záznam
uvažovat o stylových a dalších souvislostech zvuku
vnímat a reflektovat expresivní a obsahovou stránku zvukové stopy
sdělovat své poznatky ostatním členům skupiny |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
střihu jako technického vyjadřovacího prostředku a montáže organizující, spojující významové obsahy a dávající jím specifický výraz a tvar,
temporytmu - organizace slova, hudby a zvuku
akustického kontextu
převodu písemného znakového systému do systému zvukového
zvukových charakteristik řeči: intonace, tónové modulace, melodie, tempa, rytmu, artikulace, intenzity, pauzy, sémantičnosti
teretického konstruktu mediální civilizace, coby civilizace elektronických médií |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pořizuje záznam zvuků, hlasu, verbálního projevu přes mikrofon
spojuje, montuje, prolíná materiálově rozmanité a významově rozličné zvukové ingredience (ruchy, hudbu, slovo).
využívá zvukové obrazy pro navození atmosféry a vybuzení emoce
skrze hudebně zvukovou ambaláž rozkolísá, rozvlní, rozhodí a mění sémantickou složku textu
posouvá význam zvukového záznamu a větší audiovizuální kompozice
nadsazuje, ironizuje nebo naopak zesiluje či transparentně zveličuje obsah verbálního sdělení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|