|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAU / WFOT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAU
/
WFOT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Workshop - fotografie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
40
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/WFOT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Workshop je orientován na různé žánry fotografii, na interpretaci a registraci prostoru, ve kterém se nalézáme. V rámci workshopu budou prohloubeny schopnosti, které jsou základem kvalitního uměleckého vyjádření, tj. pochopení charakteru samotného média, využití jeho specifik a rozvinutí vlastního individuálního jazyka. Na příkladu různých žánrů studiové, reportážní a krajinné fotografie budou probírány principy fotografie (kompozice, světlo, dynamika, členění plochy, možnosti vhodné prezentace atd.) a zákonitosti, které mohou účastníci uplatnit v dalších fotografických disciplínách (zátiší, architektura, dokument, portrét, figura a studiová fotografie).
|
Požadavky na studenta
|
1. stylizovaný autoportrét autora - studenta předmětu Workshop fotografie - min. 2 snímky
2. soubor fotografií události zahrnující snímek celkové situace, snímek portrétního charakteru, snímek detailu a volný snímek soubor obsahově doplňující - min. 4 snímky.
Požadavky na absolvování předmětu:
- splnění didaktického testu s tematikou principu, technologie a tvorby fotografie na 65%.
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu. Základní pojmy digitální fotografie; obrazové formáty a jejich použití, základní nastavení; základní zpracování, úpravy ukládání, prezentace, transport; výstupy, archivace. Zadání úkolů.
2. Digitální fotoaparáty; princip, rozdělení, konstrukce, části, funkce; režimy. Přirozené a umělé osvětlení, paměťové karty, konektory, čtečky karet. Ovládání konkrétního přístroje. Příklady.
3. Klasická analogová fotografie. Princip camery obscury. Fenomén latentního obrazu. Analogové fotopřístroje; druhy, konstrukce a funkce jednotlivých částí.
4. Klasická fotografie. Negativní a pozitivní proces. Druhy materiálů. Postup, zpracování, archivace, prezentace, výstupy. Přeměna latentního obrazu ve skutečný - fyzikálně-chemický proces; praktická ukázka.
5. Pojem stavba a skladba fotografického obrazu. Struktura fotografického záběru, etapy technické realizace fotografie klasickými a digitálními systémy. Expoziční strategie fotografování zvoleného motivu. Světelná specifikace fotografované scény.
6. Exponometrie - základní pojmy: doba osvitu, clona a clonové číslo, citlivost senzoru a filmu, význam a použití expoziční hodnoty. Kompenzace přepočet expozice, příklady.
7. Metody měření expozice - externí, interní. Způsoby měření odraženého a dopadajícího světla. Výhody, využití. TTL měření; druhy, způsoby, použití.
Integrální, bodové a zonální měření.
8. Fotografická optika; zobrazení čočkami. Fotografické objektivy; druhy, základní vlastnosti. Podmínky zobrazení. Ostrost fotografického obrazu. Pojem hloubka ostrosti, hyperfokální vzdálenost. Způsoby ostření objektivu. Stabilizátory obrazu.
9. Barevná skladba ve fotografii a její funkce. Práce se světlem, druhy a význam osvětlení. Základní zásady světelné konstrukce v ateliéru, práce se světlem u barevné a černobílé fotografie.
10. Základní fotografické žánry; specifika, postupy, technické vybavení, zpracování. Speciální fotografické techniky; zařízení, pomůcky; uplatnění.
11. Technika a strategie snímání různých fotografických žánrů - krajina, zátiší, architektura, portrét, reportáž, dokument, inscenovaná fotografie, makrofotografie.
12. Vznik a vývoj fotografie. Historie a vznik fotografických žánrů a směrů. Fotografie v kontextu vývoje výtvarného umění. Společenský a kulturní význam fotografie.
13. Osobnosti světové, československé a české fotografie. Významní představitelé žánrů, směrů a skupin.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sontag, Susan. O fotografii. Vyd. 1. Praha ; Paseka, 2002. ISBN 80-7185-471-9.
-
Doporučená:
Císař, Karel. Co je to fotografie?. Vyd. 1. Praha : Herrmann & synové, 2004. ISBN 80-239-5169-6.
-
Doporučená:
Rišlinková, H., Lendelová, L., Pospěch, T. Česká a slovenská fotografie 80. a 90. let 20. století. Muzeum umění, Olomouc, 2002.
-
Doporučená:
Birgus, Vladimír; Mlčoch, Jan,; Malá, Olga. Česká fotografie 20. století : průvodce. Praha : Uměleckoprůmyslové muzeum, 2005. ISBN 80-7101-041-3.
-
Doporučená:
Birgus V., Scheufler, P. Fotografie v českých zemích 1839 - 1999. Grada Publishing, 1999.
-
Doporučená:
Beaumont, N. Photography: Essays and Images. New York, 1980.
-
Doporučená:
Anděl, Jaroslav. Příběh moderního média : česká fotografie 1840-1950 = [A story of a modern medium : Czech photography 1840-1950] : Galerie Rudolfinum 15.1-28.3.2004. Praha : KANT, 2004. ISBN 80-86217-66-3.
-
Doporučená:
Barthes, Roland. Světlá komora : poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha : Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
-
Doporučená:
Bolton, Richard. The Contest of meaning : critical histories of photography. Cambridge : The MIT Press, 1992. ISBN 0-262-52169-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost fotografické techniky a technologii, používaných v digitální ateliérové fotografii,
porozumění pojmům: fotografický přístroj a jeho nastavení (clona, čas, expozice), fotografický objektiv - druhy, parametry, zobrazení prostoru,
znalost základních principů osvětlování,
pochopení úlohy barvy, linie a struktury ve fotografii
znalost fotografických žánrů a jejich nejvýznamnějších představitelů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s analogovou fotografickou technologií a využívat základních funkcí, které umožňuje v tvorbě,
aplikovat v tvorbě princip stavby, skladby a kompozice fotografického obrazu,
pracovat s různými druhy světla, rozlišit a porovnat možnosti práce se světlem ve fotografii |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat způsob práce s digitálním fotografickým přístrojem,
vysvětlit specifika práce ve fotoateliéru,
popsat základy exponometrie a metody měření expozice, vyjmenovat druhy a odlišnosti objektivů,
popsat práci s různými druhy světla |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
správně nasvítit objekt pro daný fotografický záměr a žánr (portrét, figuru, zátiší, abstrakci, detail); určit, který typ světelné situace je vhodný a použitelný pro realizaci,
kreativně pracovat s námětem, kompozicí a skladbou fotografického obrazu,
správně nastavit a používat digitální fotografický přístroj pro práci ve fotoateliéru,
samostatně sestavit záblesková zařízení tak, aby vhodnou intenzitou a ze správných úhlů nasvěcovala objekt (model); používat flashmetr k měření intenzity světla, rozpoznat a řešit problémy v nasvícení objektu (modelu),
přizpůsobit druh a intenzitu světla danému fotografickému záměru a žánru (řešit technické a kompoziční problémy) ,
aplikovat dle svého konkrétního záměru základní druhy fotografického nasvícení - realizovat plnohodnotné dílo, použitelné po technické i umělecké stránce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Individuální konzultace, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|