|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / AGD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
AGD1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Grafický design 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
48 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/AGD1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je vybavit studenta kompetencemi pro práci se základními grafickými prostředky - písmem, znakem, symbolem, obrazem, tvarem, barvou a funkcí. Důrazem je kladen na rozvoj studentů při tvorbě rešerší dosavadních výsledků v dané oblasti a daného tématu, jejich schopnosti vyvažovat funkčnost a estetický účinek, schopnost komunikace v návrhářském, produkčním týmu a ve vztahu k zadavateli (vyučujícímu), a schopnost hledat drobné inovace stávajících estetických norem a stylů.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na získání zápočtu:
- Pravidelná aktivní účast - min. 80%
- průběžné plnění všech seminárních ateliérových úkolů dle pokynu vyučujícího a jejich předložení ve stanoveném termínu a požadované kvalitě,
- aktivní zapojení do řešení problémů, povinnost vlastní invence,
- průběžná tvorba a konzultace semestrálního projektu (SP)
- odevzdání konečné verze semestrálního projektu (SP) vyučujícímu ve stanoveném termínu a požadované kvalitě,
- prezentace.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky oboru. Zadání tématu semestrálního projektu (SP).
2. - 4. Studie pracovních postupů dle zadaného úkolu.
5. Kolektivní příprava, řešení koncepce, návrhy, struktura vlastního projektu.
6. Kompoziční cvičení, plošné a prostorové vztahy.
7. - 8. Písmo jako jediný výtvarný prostředek.
9. Experimentální typografie.
10. - 13. Finalizace a předložení vlastního projektu.
Předmět uvádí studenty do problematiky oboru grafický design v podobě práce se základními grafickými prostředky, jakými jsou písmo, znak, symbol, obraz, tvar, barva a funkce. Výuka se zaměřuje na formování a kultivování grafických projevů v kategorii užitého umění. Hlavní zaměření předmětu je orientováno na grafický design v akcidenční, knižní a časopisecké produkci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Ambrose, Gavin; Harris, Paul. Grafický design, Designové myšlení. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3245-6.
-
Doporučená:
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Doporučená:
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Doporučená:
Heller, Steven. Icons of Graphic Design. Thames and Hudson, 2001.
-
Doporučená:
Muzika, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. 1. díl. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Doporučená:
Kočička, Pavel; Blažek, Filip. Praktická typografie. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-385-4.
-
Doporučená:
Fabel K. Současná typografie. Odeon Praha, 1981.
-
Doporučená:
Menhart O. Tvorba typografického písma.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si postupy kresebného a plošného vyjádření tvarů volnou rukou i v základních grafických editorech
reprodukovat názvy a definice základních stavebních prvků grafického jazyka
porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí)
aplikovat znalosti o základním grafickém tvarosloví při navržení kompozice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vypracovat kresebné skici vlastních kompozičních návrhů rukou volnou i v základních grafických editorech
vypracovat rešerši k zadanému tématu
prezentovat své návrhy ostatním členům týmu, zadavateli (vyučujícímu)
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o širším spektru základních grafických prostředků - písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.,
o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích,
o historických i současných stylových kánonech
o grafických prostředcích vhodných pro grafický design v akcidenční, knižní a časopisecké produkci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
při navrhování tiskovin na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků,
navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství
je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|