|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / ATYP3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
ATYP3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Typografie 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/ATYP3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta pokročilými teoretickými i praktickými znalostmi v oblasti typografické úpravy delších souvislých i strukturovaných textů v rámci vícestránkové tiskoviny a poskytnout mu dovednosti k řešení obtížnějších typografických úkolů ve vlastní odborné praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu: Pravidelná a aktivní účast na seminářích (min. 80 %). Průběžné plnění, konzultace a odevzdávání všech zadaných seminárních úkolů ve vysoké kvalitě a v termínech stanovených vyučujícím. V průběhu semestru je studentům zadáno několik úkolů. Především se jedná o zadání práce dlouhodobějšího charakteru, např. grafická úprava knihy a její sazba. Práce je průběžně konzultována. Student předkládá skicovní materiál rozpracovaného úkolu jako zkušební výtisky.
|
Obsah
|
1. - 13.
V průběhu semestru je studentům zadáno několik úkolů. Především se jedná o zadání práce dlouhodobějšího charakteru, např. grafická úprava knihy a její sazba. Práce je průběžně konzultován. Student předkládá skicovní materiál rozpracovaného úkolu jako zkušební výtisky. Probíranými tématy jsou kompoziční principy stránky, optické zákonitosti sazby, hierarchie prvků, vztah textu a obrazu, kombinování a párování písem, typografická pravidla, sazba v programu Adobe InDesign a jeho pokročilé nastavení pro profesionální sazbu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály zveřejněné pomocí Google Disku.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Beran, Vladimír. Typografický manuál : aktualizovaný. 3. vyd. Praha : Kafka design, 2000.
-
Doporučená:
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Doporučená:
http://typomil.com/.
-
Doporučená:
Solpera Jan. Klasifikace tiskových písem latinkových.
-
Doporučená:
Pecina, Martin. Knihy a typografie. 2., rozš. vyd. Brno : Host, 2012. ISBN 978-80-7294-813-0.
-
Doporučená:
Kočička, Pavel; Blažek, Filip. Praktická typografie. Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-385-4.
-
Doporučená:
Blažej, Bohuslav. Ruční sazba 1.
-
Doporučená:
Kapr Albert. Sto a jedna věta ke knižní úpravě.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na odborné úrovni samostatně porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy typografického charakteru z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat pokročilé znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, zejména typografii a její formy,
znát běžné i netradiční způsoby využití písma a typografie, kompozice textu a různých forem písma,
pokročilých možností typografie pro prezentaci vlastního díla, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vhodným způsobem realizovat svůj vizuální projev včetně jeho textové části a její vizuální podoby - plakát, powerpointová či internetová prezentace, katalog, pozvánka, apod. a hledat další způsoby jeho aplikace,
na pokročilé úrovni řešit design vizualizací uměleckých děl ve spojení textu a jiných vizuálně semantických prvků,
projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o rozdělení písma a jeho aplikaci v různých tiskovinách, o jeho využití ve vlastní praxi tradičním i netradičním způsobem,
významných českých a zahraničních typografů, jejich specifických přístupů jako inspirace pro vlastní tvorbu,
odborných pravidel pro práci s písmem, jeho volbou a užití jeho různých forem pro různé účely s různými specifiky, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
výběru a grafické úpravy textu s ohledem na téma, formát, atd., vybírat z různých stereotypních možností a ty alterovat,
dodržování pravidel profesionální prezentace vlastního nebo cizího produktu vizuálními prostředky,
užití pokročilých pravidel pro volbu fontu a grafické úpravy dle kritérií estetiky, logiky, atd.,
dle svého zaměření na odpovídající grafické úrovni vyřešit design vizualizace své umělecké práce - plakát, powerpointová či internetová prezentace, katalog, pozvánka, apod.,
plánovat rozsáhlejší projekt a zohledňovat v něm různá kritéria daná zadáním - cílová skupina, účel prezentace, atd., |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|