|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / BIL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
BIL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ilustrace - povinně volitelná
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
13 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
14 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/BIL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty základům vypravěčské ilustrace, tzn. převodu informace do obrázkové řeči. Naučit studenty sestavit scénář ke komiksovému způsobu vyprávění a vyřešit kompozičně celkový obraz (umět zvolit různý záběr pohledu, kresebně používat pohyb figury, vyřešit komiks jako celek - scénář, kresbu, grafickou úpravu, tiskovou podobu).
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet: - 80% aktivní účast na seminářích, - průběžné konzultování a plnění všech seminárních úkolů dle pokynů vyučujícího, - průběžné konzultování a ve stanoveném termínu i odevzdání výsledného projektu studenta, - odevzdání prací vytvořených v rámci semestru na CD nosiči v podobě připravené pro tisk - 300dpi, ve formátu pdf. Hodnoticí kritéria: myšlenkový pochod vyprávění, grafická zručnost, výtvarné pojetí, píle, pracovitost, časová spolehlivost, množství odvedené práce a jeho konečná úroveň.
|
Obsah
|
1. - 13.
1. Zadání projektu: forma - komiks, téma - související s konkrétní osobou, výstavou, filmem, knihou atd., příprava scénáře.
2. - 13. Práce na scénáři, určení estetické podoby komiksu (kompozice, tvar okének, výraz), zachycení charakteru např. osoby - portrét, kresba dobových reálií, skicování pohybu figur, figura a prostředí, komponování celku, propracování detailů, řešení - patitul, titul, tiráž, desky, typografie, příprava pro tisk. Průběžné zadávání a plnění dílčích seminárních úkolů. Během výuky dle možností přednášky na zadaná témata ze strany pedagoga či pozvaného odborníka. Během výuky dle možností zadání libovolného tématu ke zpracování přednášky ze strany studenta (z důvodu cviku vlastní rétoriky, systematičnosti v přípravě práce pro druhé a získání většího množství informací).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Doporučená:
Holešovský, František; Stehlíková, Blanka. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1989.
-
Doporučená:
Holešovský, František. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. Praha : Albatros, 1982.
-
Doporučená:
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Doporučená:
Matějček, Antonín. Ilustrace : se 246 reprodukcemi. Praha : Jan Štenc, 1931.
-
Doporučená:
on-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Najbrt, Vladislav; Běhal, Miroslav; Potužáková, Vladislava. Redaktor v tiskárně. 1. vyd. Praha : Novinář, 1979.
-
Doporučená:
Hlušička, Jiří. Současná světová grafika : deset brněnských bienále. Praha : Odeon, 1986.
-
Doporučená:
Kneidl, Pravoslav. Z historie evropské knihy : Po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha : Nakl. Svoboda, 1989. ISBN 80-205-0093-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat základní kresebné a malířské prvky a jejich funkce v procesu tvorby (bod, linie, plocha, barva, modelace, světlo a stín),
prokázat znalost základních teoretických zákonitostí zobrazování prostorových objektů v ploše (lineární perspektiva) a lidské figury,
vybavit si základní technické a technologické postupy základních malířských metod,
reprodukovat názvy a definice základních stavebních prvků výtvarného jazyka v ilustrátorské tvorbě |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vypracovat kresebné skici vlastních kompozičních návrhů rukou volnou i v základních grafických editorech,
vypracovat rešerši k zadanému tématu,
ovládat základy figurální kresby a její stylizace, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
základních výrazových prostředků pro tvorbu komiksového vyprávění,
různých způsobů lineárního i nelineárního řetězení děje a jeho dramatizace,
možných podob adjustace komiksu s ohledem na jeho funkci a zároveň výtvarnou působivost
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
student bude vybaven kompetencemi pro tvorbu komiksového vyprávění ,
dokáže sestavit scénář, bude schopen vytvořit kompozici celkového obrazu, zvolit odpovídají záběr pohledu (celek, detail, podhled, nadhled),
zvládne vyjadřovat a využívat pohyb figury pomocí kresby pro vyjádření pohybu, emoce, posunu děje, atd.
dokáže vyřešit komiks jako celek (včetně grafické úpravy), a jeho tiskové podoby |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|