|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / DGDL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
DGDL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Grafický design pro nevýtvarníky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/DGDL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vysvětlit studentům - nevýtvarníkům základní prvky, pojmy a vztahy související s oborem grafický design. Na jednotlivých úkolech naučit studenty principům grafického designu v závislosti na druhu užitého média (vztah výtvarného, informačního, technologického působení na vyznění realizovaného úkolu, plošné a prostorové vztahy, typografie, kresba, ornament, materiál, technologie, vědomí historické souvislosti). Cílem výuky předmětu není výuka grafických nebo sázecích editorů.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- realizace zadaných dílcích seminárních praktických úkolů v odpovídající kvalitě,
- průběžné společné konzultace v kolektivu s aktivní účastí studenta,
- písemná obhajoba koncepce vlastního projektu a realizace projektu.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky oboru. Vlastní projekt - lineární kompozice. Volba cílové skupiny.
2. Lineární kompozice, realizace.
3. Lineární kompozice, dokončení.
4. Analýza drobné tiskoviny, obsah, styl, čitelnost, estetické požadavky. Maketa s popisem.
5. Pravidla typografie.
6. Práce s textem. Písmo jako obrazový, kompoziční a informační nástroj.
7. Realizace vlastního projektu - a) typografická úprava, b) inspirace stylem.
8. Práce s fotografií. Technické požadavky a výtvarné možnosti.
9. Fotografická kompozice - ilustrace.
10. Integrace fotografie nebo kresby s textovým doprovodem.
11. - 12. Práce se zrcadlem, kombinace písem - základ. Vlastní projekt - realizace, tisk.
13. Písemná obhajoba vlastního projektu. Prezentace osobnosti nebo stylu z praxe - studium, inspirační zdroj, analýza.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Samara, Timothy. Základy grafického designu : vizuální elementy, techniky a strategie pro grafiky. V Praze : Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-698-5.
-
Rozšiřující:
Font : reklamní grafika a DTP : první grafický časopi.
-
Doporučená:
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Doporučená:
Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
-
Doporučená:
Muzika, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. 1. díl. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Doporučená:
Muzika, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. 2. díl. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Doporučená:
Typo : typografie, grafický design, vizuální komunikace : typography, graphic design, visual communication. Praha : Svět tisku, 2003.
-
Doporučená:
Typografia : odborný časopis českých typografů @ typografů. Praha : Kolegium Typografie, 1888.
-
Doporučená:
Hlavsa, Oldřich. Typographia. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1981.
-
Doporučená:
Hlavsa, Oldřich. Typographia. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1976.
-
Doporučená:
Hlavsa, Oldřich; Wick, Karel; Šetlík, Jiří. Typographia. 3.. Praha : SNTL, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student je schopen popsat vztahy výtvarného, informačního a technologického působení na vyznění realizovaného úkolu - dokáže vysvětlit a začlenit kompoziční prvky ve vztahu k úkolu - rozeznat plošné a prostorové vztahy - poznat pravidla sazby a základy typografie - vysvětlit vztahy formy a obsahu v závislosti k danému úkolu - začlenit a upravit rukodělné prvky (kresba, malba, fotografie) - vysvětlit důležitost předtiskové přípravy - rozpoznat základní historické souvislosti - zpracovat základní tiskoviny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|