|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / GD11
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
GD11
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Grafický design a digit. média11
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Ateliér Grafický design a digitální média 11
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
17
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
16
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/GD11
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pomoci studentům naplno rozvinout znalosti a dovednosti potřebné pro navrhování a realizace autorských projektů využívajících postupů z oblasti grafického designu. Motivovat je vnímat vlastní tvorbu jako širší součást kulturního prostředí přispívající výrazným způsobem k poznávání a popisování světa. Pečlivě vybírat prvky vizuálního jazyka ve vztahu k technologickým postupům, současným trendům v grafickém designu, funkčnosti, estetickým a uměleckým kritériím a ekologii. Předmět podpoří schopnost studentů volit inovativního řešení a akcentovat interdisciplinární přesah využitím výsledků z dalších kulturních a vědních oblastí a uplatnit se v praxi jako svébytný a originální autor.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na absolvování zkoušky:
- 80% aktivní účast na seminářích
- splnění všech seminárních úkolů dle pokynů vyučujícího
- konzultace a průběžná tvorba KP
- prezentace na CD.
Literatura - bude specifikována vyučujícím s důrazem na publikace architektonicko-urbanistické.
|
Obsah
|
1. - 13.
Konzultace předkládaných návrhů řešení tématu
- Předkládání variant řešení, výběr nejvhodnějšího řešení
- Průběžné konzultace, řešení problémů projektu (KP)
- Průběžné konzultace a plnění dílčích úkolů - seminárních prací
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Graphic Design Now. Taschen 2001.
-
Doporučená:
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Doporučená:
Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Contemporary graphic design. Hong Kong: Taschen, 2007. ISBN 978-3-8228-5269-9.
-
Doporučená:
Design trend : revue nového vizuálního stylu. Brno : Design centrum České republiky, 1992.
-
Doporučená:
White, Alexander. Elements of Graphic Design. Allworth Press 2002, ISBN 1-58115-250-7.
-
Doporučená:
Font : reklamní grafika a DTP : první grafický časopi.
-
Doporučená:
Dabner, David. Grafický design v praxi : [zásady, postupy, projekty]. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
-
Doporučená:
Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
-
Doporučená:
Hollis, Richard. Graphic Design, Concise History, Thames + Hudson 2001.
-
Doporučená:
Graphis : the International Magazine of Design and Communications. New York : Graphis Inc., ----.
-
Doporučená:
Heller, Steven. Icons of Graphic Design. Thames and Hudson, 2001.
-
Doporučená:
Caduff, Reto,; Heller, Steven. Ladislav Sutnar: Visual Design in Action. 2015. ISBN 978-3-03778-424-2.
-
Doporučená:
Heller, Steven. Paul Rand. London : Phaidon Press, 1999. ISBN 0-7148-3994-9.
-
Doporučená:
Typo : typografie, grafický design, vizuální komunikace : typography, graphic design, visual communication. Praha : Svět tisku, 2003.
-
Doporučená:
Typografia : odborný časopis českých typografů @ typografů. Praha : Kolegium Typografie, 1888.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
208
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
65
|
Projekt individuální [40]
|
100
|
Celkem
|
443
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si znalosti o širším spektru pokročilých grafických prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro tvorbu elektronických i tištěných materiálů,
využívat znalosti o grafických prostředcích vhodných pro grafický design v jeho tradiční i digitální podobě, navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií, inovativnosti a osobitosti produktu,
reprodukovat znalosti o technologických postupech podpůrných a technických disciplín, možnosti kooperace s jednotlivými disciplínami, znalosti využitelnosti a funkce jiných disciplín na úrovni poučeného odhadu jejich reálných možností pro vlastní praxi,
reprodukovat teoretickou znalost funkce a specifik počítačových programů pro grafické navrhování a výtvarných a výrobních technologií, technických rozdílů a výhod jednotlivých alternativ pro konkrétní případ,
využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků,
interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech, možnostech jejich propojení,
plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
při navrhování tiskovin a elektronických médií na zadané téma využívat širší spektrum pokročilých grafických prostředků, dokázat je kombinovat a alterovat směrem k vlastnímu osobitému stylu a vyjádření, volit vizuální prostředky a jejich praktické provedení vhodné pro konkrétní situaci, místo, zákazníka, cílové skupiny atd. z hlediska jejich kontextů,
prakticky ovládat počítačové programy pro grafické navrhování a pokročilé tiskové a výtvarné výrobní technologie,
navrhovat plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice v rámci vlastního širšího jednotného grafického stylu, tento styl vytvořit korespondující s prostředím vlastní volby, ve kterém má být grafický styl funkční,
vypracovat jednotný grafický styl pro organizaci, firmu, školu, atd., který by splňoval mnohá kritéria daná jeho účelem, zadavatelem, filozofií organizace apod.,
zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, zpracovat technickou dokumentaci výroby,
reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci,
vybírat vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu,
s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství,
být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
být členem i vedoucí osobou týmu a vést organizaci práce a času týmu složeného z odborníků více disciplín na zpracování složitého technicky i funkčně složitého produktu,
zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a grafickým způsobem řešit, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o estetických, vizuálních, funkčních a jiných aspektech hrajících roli pro tvorbu efektivního vizuálního stylu (pro firmy, kulturní instituce, úřady, školy, atd.) nebo orientačního systému trvalého nebo krátkodobého charakteru (budovy, historická místa, obce a jejich části, sportovní a kulturní události, atd.),
o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu jednotného vizuálního stylu pro konkrétního zákazníka, o organizaci času a práce vzhledem ke stanoveným termínům, o tradičnách postupech tvorby komplexních projektů a jejich alternativách,
o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty grafického designu v náročnějších celcích,
o širším spektru pokročilých grafických prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem,
o způsobech zjišťování efektivity vlastní práce, o kritériích hodnocení vlastní práce stanovených profesní komunitou i laickou veřejností, o tvorbě a volbě variant s erudicí na předpokládané reakce cílové skupiny,
o možnostech pozitivního posunu vlastních výtvarných i technických dovedností a znalostí formou analýzy vlastní práce z hlediska různorodých kritérií, porovnávání své práce s jinými a vytvářením různých alternativ svých prací s různými vědomými důrazy,
o organizaci času a práce celého týmu se zaměřením na konkrétní dlouhodobé i krátkodobé plány a termíny,
zásad a specifik spolupráce grafického designéra s průmyslovou firmou pro výrobu produktů jeho designu, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně naplánovat a systematicky zrealizovat složitější autorský grafický projekt jednotného vizuálního stylu pro společnost, organizaci, město, atd. vlastní volby na kvalitní úrovni estetické a umělecké, funkční i technické,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu a požadavků zákazníka,
vybrat nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu a být schopen dojednat spolupráci s konkrétní odbornou firmou pro průmyslové zpracování,
vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a grafickému projevu a přínosu, vědomě analyzovat svoji práci z hlediska různých kritérií a navrhovat následné alternativy,
akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, předpokládat výsledek hodnocení a soudu profesní i laické veřejnosti,
mít přehled a projevovat zájem o projekty, reálné i potencionální, v oblasti studentovi tvorby, vyhledávat vhodné příležitosti a účastnit se výběrových soutěží a zakázek,
vybavit si vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu v závislosti na typu diváka či zákazníka při různých příležitostech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|