|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / GD3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
GD3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Grafický design a digit. média 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Ateliér Grafický design a digitální média 3
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
8
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/GD3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenta volit a vytvářet odpovídající grafický design a technologie při volbě výrazových prostředků (nalézt pro dané sdělení adekvátní kompozici a font); rozvíjet vnímání, prohlubování a třídění vizuálních podnětů. Vybavit studenta kompetencemi pro ovládání digitálních technologií v návrhářské praxi.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na absolvování zkoušky:
- pravidelná docházka na výuku - min. 80%.
- Průběžná aktivní účast na společných konzultacích mezi studenty a vyučujícím.
- Vypracování a odevzdání zadaných dílčích praktických cvičení (seminárních prací) v požadovaném termínu a kvalitě.
- Průběžné konzultace a tvorba KP.
- Prezentace na CD.
|
Obsah
|
1. - 13. Stanovení zásad pro vzájemnou komunikaci v průběhu semináře. Seznámení s vybavením a pracovním řádem seminárních učeben. Zadání tématu KP. Výtvarné principy a pravidla v typografii. Typografické nástroje v grafických programech a jejich ovládání. Praktická cvičení. Písmo v počítačových systémech a jejich správa. Sazba textu a zlom. Písmo a obraz. Návrh a grafické řešení publikace a její předtisková příprava. Zhotovení makety publikace. Zhotovení vlastního tiskového portfolia. Zhodnocení semináře.
Během celého semestru probíhají vzájemné konzultace probíhajících cvičení mezi vyučujícím a studenty.
Studijní náplní tohoto semestru je grafický design a technologie v přístupu k volbě výrazových prostředků. Studenti se obeznámí s různými hledisky komunikace a jejich možnostmi a to v konfrontaci hledisek individuálních a univerzálních; učí se vnímat skutečnosti a interpretovat je v zrcadle písma jako obrazu, jako struktur, jako média přenášejícího emoce; učí se hledat pro dané sdělení adekvátní kompozici a výraz vybraného písma a vyjadřovat se pomocí zhuštěného, zjednodušeného znaku. Cílem výuky je rozvíjet vnímání, prohlubování a třídění vizuálních podnětů prostřednictvím výtvarného experimentu (tvarové studie přírodnin, přírodních procesů a jejich výtvarné interpretace) a vybavit studenta kompetencemi pro ovládání digitálních technologií v návrhářské praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dabner, David. Grafický design v praxi : [zásady, postupy, projekty]. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
-
Doporučená:
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Doporučená:
Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Contemporary graphic design. Hong Kong: Taschen, 2007. ISBN 978-3-8228-5269-9.
-
Doporučená:
Deleatur.
-
Doporučená:
Heller, Steven. Design Literacy: Understanding Graphic Design. Allworth Press 2000.
-
Doporučená:
White, Alexander. Elements of Graphic Design. Allworth Press 2002, ISBN 1-58115-250-7.
-
Doporučená:
Voit, Petr. Encyklopedie knihy : starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha : Libri ve spolupráci s Královskou kanonií premonstrátů na Strahově, 2006. ISBN 80-7277-312-7.
-
Doporučená:
Font : reklamní grafika a DTP : první grafický časopi.
-
Doporučená:
Michl, Jan. Funkcionalismus, design, škola, trh : čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. Brno : Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-48-8.
-
Doporučená:
Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
-
Doporučená:
Hollis, Richard. Graphic Design, Concise History, Thames + Hudson 2001.
-
Doporučená:
Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Graphic Design Now. Taschen 2001.
-
Doporučená:
Heller, Steven; Pettit, Elinor. Graphic Design Time Line, Allword Press 2000, ISBN 151150644.
-
Doporučená:
Graphis : the International Magazine of Design and Communications. New York : Graphis Inc., ----.
-
Doporučená:
Müller-Brockmann, Josef. Grid systems in graphic design : a visual communication manual for graphic designers, typographers and three dimensional designers = Rastersysteme für die visuelle Gestaltung : ein Handbuch für Grafiker, Typografen und Ausstellungsgestalter. 9th edition. 2015. ISBN 978-3-7212-0145-1.
-
Doporučená:
Heller, Steven. Icons of Graphic Design. Thames and Hudson, 2001.
-
Doporučená:
Caduff, Reto,; Heller, Steven. Ladislav Sutnar: Visual Design in Action. 2015. ISBN 978-3-03778-424-2.
-
Doporučená:
Kurlansky, Mervyn. Masters of the 20th Century : the Icograda design hall of fame. New York : Graphi, 2001. ISBN 1-888001-85-2.
-
Doporučená:
Heller, Steven. Paul Rand. London : Phaidon Press, 1999. ISBN 0-7148-3994-9.
-
Doporučená:
Lozan, Petr; Smékal, Jan,; Třešňák, Kamil. PDF pro tisk. 1. vyd. Praha : Grafie CZ, 2007. ISBN 978-80-239-9672-2.
-
Doporučená:
Jean, Georges. Písmo, paměť lidstva. [S. l.] : Slovart, 1994. ISBN 80-7145-115-0.
-
Doporučená:
Kulka, Jiří. Psychologie umění. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
-
Doporučená:
Tschichold, Jan. The new typography : a handbook for modern designers. Berkeley : University of California Press, 2006. ISBN 0-520-25012-5.
-
Doporučená:
Typo : typografie, grafický design, vizuální komunikace : typography, graphic design, visual communication. Praha : Svět tisku, 2003.
-
Doporučená:
Typografia : odborný časopis českých typografů @ typografů. Praha : Kolegium Typografie, 1888.
-
Doporučená:
V průběhu seminářů bude literatura tématicky aktualizována o časopisecké tituly a internetové odkazy..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
104
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Celkem
|
209
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
o širším spektru základních grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.),
o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích,
o historických i současných stylových kánonech,
o grafických prostředcích vhodných pro grafický design v jeho tradiční i digitální podobě,
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
při navrhování tiskovin a elektronických médií na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků,
navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice,
zvolí odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství,
je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o širším spektru základních grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.),
o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích,
o historických i současných stylových kánonech,
o grafických prostředcích vhodných pro grafický design v jeho tradiční i digitální podobě,
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku,
o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
při navrhování tiskovin a elektronických médií na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků,
navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice,
zvolí odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství,
je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|