|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / IL11
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
IL11
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Didaktická ilustrace 11
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
17
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
16
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/IL11
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pomoci studentům naplno rozvinout znalosti a dovednosti potřebné pro navrhování a realizace autorských projektů využívajících postupů z oblasti ilustrátorského zpracování převzatých literární a naučných témat a jejich zprostředkování herním nebo jednoduchým edukativním principem. Motivovat je vnímat vlastní tvorbu jako širší součást kulturního prostředí a zdůraznit gnoseologickou funkci výtvarné tvorby. Reflektovat vlastní tvorbu v širších souvislostech, vědomě rozvíjet osobitý styl a zvažovat individuální i obecněji platné hodnoty, které jsou skrze tvorbu nabízeny k ověření širší veřejností. Předmět podpoří schopnost studentů volit inovativního řešení a akcentovat interdisciplinární přesah využitím výsledků z dalších kulturních a vědních oblastí a uplatnit se v praxi jako svébytný a originální autor.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
- 80% aktivní účast na seminářích
- splnění všech seminárních úkolů dle pokynů vyučujícího
- konzultace a průběžná tvorba KP
- prezentace na CD
|
Obsah
|
1. - 13.
Student si v hlavních ateliérových předmětech během magisterského studia (UUD/IL8 až UUD/IL11) volí pro tvorbu projektu (KP) a jednotlivých seminárních prací dle své profilace ilustrační tvorbu se zaměřením na:
- Grafické techniky,
- Komiks, ilustrace pro děti,
- Kresba a malba v ilustraci,
- Ilustrace pro poezii, beletrii, tvorba bibliofilií.
Volba zaměření v příslušném semestru je na individuální volbě studenta.
- Stanovení zásad pro vzájemnou komunikaci. Zadání témat KP.
- Průběžná tvorba a konzultace KP.
- Průběžná tvorba a odevzdávání jednotlivých seminárních prací.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Základní:
Kress and van Leeuwen. Reading Images 2nd edition. London: Routledge, 2006.
-
Doporučená:
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Doporučená:
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Doporučená:
Holešovský, František; Stehlíková, Blanka. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1989.
-
Doporučená:
Holešovský, František. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. Praha : Albatros, 1982.
-
Doporučená:
Heller S. & Arisman, M. (eds). Inside the Business of Illustration. New York: Allworth, 2004.
-
Doporučená:
Heller, Steven; Landers, Rick. Raw Data : infographic designers' sketchbook. 2014. ISBN 978-0-500-51745-1.
-
Doporučená:
Najbrt, Vladislav; Běhal, Miroslav; Potužáková, Vladislava. Redaktor v tiskárně. 1. vyd. Praha : Novinář, 1979.
-
Doporučená:
Hlušička, Jiří. Současná světová grafika : deset brněnských bienále. Praha : Odeon, 1986.
-
Doporučená:
Heller S. & Arisman, M. (eds). The Education of an Illustrator. New York: Allworth.
-
Doporučená:
BECK, Lauren a IONESCU, Christina., ed. Visualizing the text: from manuscript culture to the age of caricature.. Newark: University of Delaware Press, 2017. ISBN 978-1-61149-646-8.
-
Doporučená:
Kneidl, Pravoslav. Z historie evropské knihy : Po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha : Nakl. Svoboda, 1989. ISBN 80-205-0093-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
100
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
65
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
208
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
443
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
o širokém spektru základních ilustrátorských prostředků,
o jejich možných vzájemných kompozičních a funkčních vztazích,
o technických a technologických způsobech ilustrátorské tvorby,
o historických i současných stylových kánonech ilustrace,
o gradaci vyprávění a tvorbě složitějších herních a edukativních interaktivních prvků,
o navrhování variant díla s ohledem na správné propojení jeho zamýšlené funkce s estetickými kritérii,
o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků,
o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
o možnostech řízení produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu,
o vhodných formách prezentace a propagace ilustrátorského projektu,
o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti ilustrátorských projektů v klasických i digitálních médiích,
o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad ilustrátorskými projekty,
o pokročilých principech editorské práce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vybírá vhodnou ilustrátorskou techniku s ohledem na zadané nebo zvolené téma,
sytetizuje textovou část do výtvarné zkratky,
navrhuje a vytváří pokročilé herní a edukativní prvky, které podněcují interakci čtenáře/diváka s dílem,
zvolí odpovídající technologii výroby makety a navrhne technologický postup výroby finálního díla,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství,
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci,
řídí produkční tým řešící komplexní úkoly,
zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
vybere nejvhodnější variantu finálního ilustrátorského projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci,
vybírá vhodné formy prezentace a propagace ilustrátorského projektu,
navrhuje inovace v oblasti technologie a funkčnosti ilustrátorských porjektů v klasických i digitálních médiích,
zdůvodňuje hodnotu ilustrátorských projektů v mezioborových souvislostech,
navrhuje ediční řadu, přičemž navrhuje požadavky na koncepční sevřenost a závazné grafické a typografické prvky, které vycházejí z jeho formální koncepce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o širokém spektru základních ilustrátorských prostředků,
o jejich možných vzájemných kompozičních a funkčních vztazích,
o technických a technologických způsobech ilustrátorské tvorby,
o historických i současných stylových kánonech ilustrace,
o gradaci vyprávění a tvorbě složitějších herních a edukativních interaktivních prvků,
o navrhování variant díla s ohledem na správné propojení jeho zamýšlené funkce s estetickými kritérii,
o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků,
o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
o možnostech řízení produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu,
o vhodných formách prezentace a propagace ilustrátorského projektu,
o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti ilustrátorských projektů v klasických i digitálních médiích,
o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad ilustrátorskými projekty,
o pokročilých principech editorské práce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vybírá vhodnou ilustrátorskou techniku s ohledem na zadané nebo zvolené téma,
sytetizuje textovou část do výtvarné zkratky,
navrhuje a vytváří pokročilé herní a edukativní prvky, které podněcují interakci čtenáře/diváka s dílem,
zvolí odpovídající technologii výroby makety a navrhne technologický postup výroby finálního díla,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství,
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci,
řídí produkční tým řešící komplexní úkoly,
zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
vybere nejvhodnější variantu finálního ilustrátorského projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci,
vybírá vhodné formy prezentace a propagace ilustrátorského projektu,
navrhuje inovace v oblasti technologie a funkčnosti ilustrátorských porjektů v klasických i digitálních médiích,
zdůvodňuje hodnotu ilustrátorských projektů v mezioborových souvislostech,
navrhuje ediční řadu, přičemž navrhuje požadavky na koncepční sevřenost a závazné grafické a typografické prvky, které vycházejí z jeho formální koncepce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|